AutoRai

9-12-2003

smart komt goed uit DEKRA crashtest

Een smart city-coupé uit 1999 is samen met een aantal andere gebruikte autos getest door de DEKRA, een Duitse organisatie die regelmatig de veiligheid van verschillende type autos test. Deze crashtest bootst een realistisch ongeluk na zoals die iedere dag in het verkeer kan voorkomen.

Tijdens deze crash die met een snelheid van 50km/u werd uitgevoerd, absorbeerde de tridion veilig-heidskooi van smart de meeste krachten die vrijkwamen. De smart city-coupé (vanaf 1 januari 2004 smart fortwo genaamd) werd als enige auto na deze test niet total loss verklaard, maar kon gewoon worden gerepareerd.

Naast innovatie, functionaliteit en joy of life staan actieve en passieve veiligheid bij smart hoog aange-schreven. Daarom heeft iedere smart standaard onder andere een tridion veiligheidskooi, het elektroni-sche stabiliteitsprogramma ESP en full-size airbags.

Ook de ANWB heeft in samenwerking met Europese zusterclubs bewezen dat de smart city-coupé in het segment compacte autos de inzittenden het beste beschermt tegen whiplash en dat de auto de beste stoelstabiliteit heeft. De smart stoelen zijn immers integrale veiligheidsstoelen: de stoelen hebben een modulair opgebouwde staalplaatstructuur.

De smart forfour, welke in het 1e kwartaal van 2004 zal worden geïntroduceerd, zal ook aan alle strenge veiligheidseisen voldoen. Onlangs voerde DaimlerChrysler zelf een crashtest uit, waarin de smart forfour liet zien dat de kwaliteit en veiligheid van deze auto de wettelijk verplichte veiligheidseisen zelfs ruim oversteeg.