Gemeente Amersfoort

Toeristische promotie van Amersfoort goed zichtbaar

datum: 9 december 2003

Er is nu bijna twee jaar uitvoering gegeven aan het Toeristisch Promotieplan. De samenwerking tussen de toeristisch-recreatieve aanbieders en belangenorganisaties is vergroot. Tal van acties heeft zijn zichtbare resultaten in de stad. Het college heeft besloten dat op de ingeslagen weg wordt voortgegaan. Dat houdt in het verder vergroten van het draagvlak voor toeristische promotie en het verbreden van acties.

Het Utrechts Bureau voor Toerisme stelde het plan op in opdracht van de gemeente. Doel van het plan is het beter bekend maken wat Amersfoort (potentiële) bezoekers van de stad te bieden heeft. Dit plan was het startpunt voor meer samenwerking tussen de toeristische aanbieders en belangenorganisaties in Amersfoort. Er kwam een klankbordgroep met daarin vertegenwoordigers uit deze bedrijven en organisaties. De totale promotieactie kreeg de naam 'Aantrekkelijk Amersfoort'.Voor de stadspromotie was eenmalig een budget van 136.200 euro beschikbaar. In samenspraak met de klankbordgroep werd besloten het budget vooral te besteden aan de 'infrastructuur' voor stadspromotie zoals extra toeristische informatiepunten, distributiekanalen, de ontwikkeling van een logo, database en website. In 2002 waren de promotionele acties vooral gericht op winkelen in Amersfoort. In 2003 lag het accent op cultuurhistorie.

Welke concrete acties zijn er zoal gevoerd? Er zijn drie soorten arrangementen ontwikkeld: individuele dagarrangementen (o.a. 'Wandel door de tijd'; Sfeervol winkelen'en 'Levende historie'), verblijfsarrangementen (zes verschillende arrangementen in samenwerking met Amersfoortse hotels) en dagarrangementen voor groepen. Naast de VVV zijn er nu ook toeristische informatiepunten bij het Dierenpark, De Observant en de winkel van Waterlijn/'t Gilde. Er is een imagocampagne gevoerd die bestond uit o.a. radiospots, busreclame, 'webvertising' en posters. Een 'Aantrekkelijk Amersfoort'logo is ontwikkeld en breed in gebruik genomen. Speciale uitgaves waren de pocket 'Uit in Amersfoort' en een mapje met 10 lunchwandelingen. De gemeente ontwikkelde een bereikbaarheidskaart die ondernemers tegen kostprijs kunnen afnemen. BreedUit-magazine is tijdens de zomermaanden in een straal van 35 kilometer rondom Amersfoort verspreid. Medio 2003 is de website www.aantrekkelijkamersfoort.nl gelanceerd. Al deze acties hebben veel publiciteit opgeleverd in regionale en landelijke kranten en bladen.

Amersfoort gaat door met het zich in toeristisch opzicht profileren als 'Aantrekkelijk Amersfoort'. Je naam vestigen als stad kost immers tijd. In de gemeentebegroting staat vanaf dit jaar structureel 24.000 euro opgenomen voor toeristische stadspromotie. Aanvulling daarop is nodig uit andere bronnen zoals het bedrijfsleven.