Toeristische promotie van Amersfoort goed zichtbaar
datum: 9 december 2003
Er is nu bijna twee jaar uitvoering gegeven aan het Toeristisch
Promotieplan. De samenwerking tussen de toeristisch-recreatieve
aanbieders en belangenorganisaties is vergroot. Tal van acties heeft
zijn zichtbare resultaten in de stad. Het college heeft besloten dat
op de ingeslagen weg wordt voortgegaan. Dat houdt in het verder
vergroten van het draagvlak voor toeristische promotie en het
verbreden van acties.
Het Utrechts Bureau voor Toerisme stelde het plan op in opdracht van
de gemeente. Doel van het plan is het beter bekend maken wat
Amersfoort (potentiële) bezoekers van de stad te bieden heeft. Dit
plan was het startpunt voor meer samenwerking tussen de toeristische
aanbieders en belangenorganisaties in Amersfoort. Er kwam een
klankbordgroep met daarin vertegenwoordigers uit deze bedrijven en
organisaties. De totale promotieactie kreeg de naam 'Aantrekkelijk
Amersfoort'.Voor de stadspromotie was eenmalig een budget van 136.200
euro beschikbaar.
In samenspraak met de klankbordgroep werd besloten het budget vooral
te besteden aan de 'infrastructuur' voor stadspromotie zoals extra
toeristische informatiepunten, distributiekanalen, de ontwikkeling van
een logo, database en website. In 2002 waren de promotionele acties
vooral gericht op winkelen in Amersfoort. In 2003 lag het accent op
cultuurhistorie.
Welke concrete acties zijn er zoal gevoerd? Er zijn drie soorten
arrangementen ontwikkeld: individuele dagarrangementen (o.a. 'Wandel
door de tijd'; Sfeervol winkelen'en 'Levende historie'),
verblijfsarrangementen (zes verschillende arrangementen in
samenwerking met Amersfoortse hotels) en dagarrangementen voor
groepen. Naast de VVV zijn er nu ook toeristische informatiepunten bij
het Dierenpark, De Observant en de winkel van Waterlijn/'t Gilde.
Er is een imagocampagne gevoerd die bestond uit o.a. radiospots,
busreclame, 'webvertising' en posters. Een 'Aantrekkelijk
Amersfoort'logo is ontwikkeld en breed in gebruik genomen. Speciale
uitgaves waren de pocket 'Uit in Amersfoort' en een mapje met 10
lunchwandelingen. De gemeente ontwikkelde een bereikbaarheidskaart die
ondernemers tegen kostprijs kunnen afnemen. BreedUit-magazine is
tijdens de zomermaanden in een straal van 35 kilometer rondom
Amersfoort verspreid. Medio 2003 is de website
www.aantrekkelijkamersfoort.nl gelanceerd. Al deze acties hebben veel
publiciteit opgeleverd in regionale en landelijke kranten en bladen.
Amersfoort gaat door met het zich in toeristisch opzicht profileren
als 'Aantrekkelijk Amersfoort'. Je naam vestigen als stad kost immers
tijd. In de gemeentebegroting staat vanaf dit jaar structureel 24.000
euro opgenomen voor toeristische stadspromotie. Aanvulling daarop is
nodig uit andere bronnen zoals het bedrijfsleven.
Gemeente Amersfoort