STICHTING VNL

Brief van Stichting VNL aan Balkenende

Brief van de Stichting Verenigde Nederlandse Lucht- en Ruimtevaart (VNL) aan de Minister-president betreffende het NLR.

Delft, 5 december 2003

Geachte heer Balkenende,

Toekomst Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR)in gevaar.

Al meer dan een jaar wordt gesproken over de problemen waarin het NLR is terechtgekomen. Er lijkt sprake van een patstelling. Deze situatie staat haaks op de ambitieuze innovatieplannen van Nederland en is schadelijk voor de ontwikkeling van de luchtvaart en ruimtevaart in Nederland. Met deze brief roepen wij - bestuursleden van het VNL en bestuurders van werkgevers- en werknemersverenigingen - u op de toekomst van het NLR te helpen zeker stellen.

Problematiek NLR mede gevolg gewijzigd overheidsbeleid

De problematiek van het NLR vloeit voort uit de tijdelijke neergang van investeringen in de luchtvaart maar evenzeer uit de in 2001 doorgevoerde eenzijdige wijziging in de begrotingssystematiek door de overheid. Het begin dit jaar opgestelde reorganisatieplan behelst een afslanking met 170 van de 850 personeelsleden, dus liefst 20 procent. De aan het sociaal plan verbonden kosten - 15 mE - kunnen gelet op de aard van het NLR niet door het instituut zelf worden gedragen. Het uitblijven van besluitvorming inzake de financiering van het sociaal plan door het penvoerende en de andere besturende ministeries doet ernstig tekort aan de zorgvuldigheid naar het personeel dat reeds te lange tijd in onzekerheid wordt gelaten. Tegelijkertijd drukken de kosten van het aanblijven van het personeel onnodig op de exploitatie van dit en het volgend jaar. Het verzoek om financiering dateert reeds van mei 2003.

NLR onverminderd spil van Nederlands luchtvaartcluster

Het NLR is een prestigieus kennisinstituut dat zijn plaats in de top tussen collega-instituten in Europa door uitstekend ontwikkelingswerk heeft verworven. De neergang van Fokker heeft het NLR dankzij marktaanpassing op voortreffelijke wijze opgevangen. Het personeelsbestand is zelfs substantieel gegroeid. De huidige minder florissante marktomstandigheden worden alom als slechts tijdelijk in een altijd cyclische luchtvaartindustrie beschouwd. Er is alle reden om aan te nemen dat het NLR de aanstaande groei in de luchtvaartindustrie zeer goed zal benutten. De strategische herijking die het instituut wederom doorvoert, vergroot daarenboven zijn kansen. Veel meer dan voorheen richt het NLR zich nu op de ingrijpende ontwikkelingen waarmee het luchtverkeer en in het bijzonder de luchtverkeersleiding de komende jaren zal worden geconfronteerd. Tegelijkertijd is het NLR wat betreft de maakindustrie onverminderd geënt op die gebieden waarin Nederland excelleert. Een efficiënte en vruchtbare betrokkenheid bij Airbus en bij de ontwikkeling van de JSF
- twee speerpunten van het Nederlandse luchtvaartbeleid - is zonder het NLR niet denkbaar. Het is niet toevallig dat in het CPB rapport van voorjaar 2002 inzake de deelname van Nederland aan het JSF project het NLR als de echte spil van het luchtvaartcluster wordt aangemerkt.

Het NLR heeft goede toekomstperspectieven

Het NLR heeft uitgaande van het zeer spoedig effectueren van de reorganisatie een gevulde orderportefeuille voor 2004. Er is alle reden om aan te nemen dat dit voor 2005 e.v. jaren, zeker als de wereldluchtvaart haar eerder voorspelde groeicijfers zal waarmaken, ook het geval zal zijn. Een door sommigen beoogde verdergaande afslanking van het NLR dan nu voorzien zal die ontwikkeling evenwel frustreren. Bij het verlies van een zekere kritische massa verliest een kennisinstituut als het NLR meer dan individuele kennis- en kundegebieden. Een dreigende neerwaartse spiraal wordt dan een 'self fulfilling prophecy' hetgeen met kracht moet worden tegengegaan. Wie de kansen op ook het terrein van de technologische ontwikkelingen wil benutten moet meer dan dat nu anticiperen op de aanstaande groei van de luchtvaart en de daarmee samenhangende technologische uitdagingen (milieu, veiligheid, capaciteit).

Het NLR is een motor voor innovatie

Nederland is goed in luchtvaart en ruimtevaart. Het NLR heeft daar een belangrijk aandeel in. Het heeft zijn positie in Europa weten te behouden tussen collega-instituten die op aanzienlijk grotere overheidssubsidies kunnen rekenen. De EU beschouwt luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie bij uitstek als onderwerpen waarmee de Lissabon doelstelling kan worden gehaald. Het NLR draagt bij aan het verwezenlijken van de innovatiedoelstelling van Nederland zelf en haar positie in de EU. Met een krachtig NLR wordt sterker gemaakt waar Nederland al goed in is: luchtvaart en ruimtevaart.

Ondersteunen van de kennisinfrastructuur kan niet zonder overheid

De ondertekenaars van deze brief wijzen erop dat luchtvaart en ruimtevaart een belangrijke bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn van Nederland. De luchtvaartbedrijven en organisaties geven het NLR opdrachten opdat zij concurrerend kunnen blijven. Het helpen in stand houden van een kennisinstituut als het NLR is in moeilijke tijden zoals nu echter een noodzakelijke en onvervreemdbare taak van de overheid.

Behoud van krachtig NLR moet nu worden besloten

De ondertekenaars van deze brief dringen er dan ook bij u als Minister-president en de verantwoordelijke bewindslieden op aan om er alles aan te doen om het NLR die krachtige functie voor Nederland te laten vervullen die het van nature heeft. Het financieren van het sociaal plan heeft daarbij de hoogste prioriteit.

Hoogachtend,

Prof. B.A.C. Droste
Voorzitter Stichting VNL

Mede ondertekend door
Leden VNL Bestuur:

Th. W. Aris Voorzitter ACN
Drs. G.J.N.H. Cerfontaine President Directeur Schiphol Group Drs. Ing. P.F. Hartman Directeur KLM
Prof.Dr. A.H. Kolnaar Kroonlid SER
Dr. Ir. B.M. Spee President Directeur Dutch Space Dr. Ir. A.W. Veenman President Directeur NS
Drs. Sj.S. Vollebregt Voorzitter RvB Stork N.V. L. de Waal Voorzitter FNV

Tevens ondertekend door:

A. Bruggeman Voorzitter CNV BedrijvenBond H. van der Kolk Voorzitter FNV Bondgenoten Drs. A. Kraaijeveld Voorzitter FME-CWM Mr. J.H. Schraven Voorzitter VNO-NCW D. Terpstra Voorzitter CNV
A.H. Verhoeven Voorzitter MHP

G.H. Kroese Directeur Luchtverkeersleiding Nederland

Brief gericht aan Mr.Dr. J.P. Balkenende
Minister-president, voorzitter Innovatieplatform

Tevens gericht aan:

Minister van Economische Zaken, Mr. L.J. Brinkhorst Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Mevr. M.J.A. van der Hoeven
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Mevr. Drs. M.H. Schultz van Haegen
Staatssecretaris van Defensie, C. van der Knaap

Stichting Verenigde Nederlandse Lucht- en ruimtevaart (VNL) Postbus 566 2600 AN Delft
Tel. 015 278 8372 www.svnl.nl

Voor informatie van het NLR: E.Folkers, Algemeen Secretaris, tel. 020 511 3265


09 dec 03 10:19