Partij van de Arbeid



09-12-2003


Meningen


Meningen: Taxis. Hoe kunnen we de kwaliteit verbeteren?


Over de Taxis in de hoofdstad wordt veel geklaagd. Chauffeurs die de
weg niet weten, veel te hard en veel te onveilig rijden of de
Nederlandse taal amper machtig zijn. Er wordt gesproken over een
chauffeursdiploma. In Londen is zon test ontzettend zwaar, maar de
kans dat je op de verkeerde plek wordt afgezet is dan ook klein. Wat
kunnen we doen om de kwaliteit van de taxis omhoog te schroeven?



Remi Kemperhaan, taxichauffeur


Betere controle, steekproefsgewijs, vooral op de drukke punten (RAI,
Passagiers Terminal, Schiphol). Goede controle op verplichte punten:
Duidelijke prijssticker en of deze prijs ook in de meter staat. Bij
overtredingen auto direct aan de ketting. Niet toestaan van valse
daklichten. Minimale verplichting tot het spreken, verstaan en lezen
van Nederlands.



Rosa van der Wieken, VVD Gemeenteraadslid


A. de klant moet mondiger worden:


-merk je dat de chauffeur je niet begrijpt (slecht Nederlands) en er
is een alternatief: niet instappen


-vind je de kwaliteit onvoldoende: niet de meter prijs betalen


-ben je ontevreden; ga klagen op het landelijk klachten meldpunt 0900
- 2021881 of direct bij het taxibedrijf.


-als er straks een speciale vergunning is om op de trambaan te rijden;
stap in bij iemand met zo'n vergunning want die heeft in principe
voldaan aan de toetsingseisen.


B. maak duidelijk dat wat taxi's te bieden hebben, zoals nu al beperkt
gebeurt op de website van de gemeente Amsterdam


C. zorg dat er concurrentie is waardoor er wat te kiezen valt. Tulip
taxi's bijvoorbeeld gaat de prijs van de rit samenstellen op basis van
de gereden minuten. Dat kan in buitenwijken de prijs een stuk
goedkoper maken.



Saskia Bruines, D66 Amsterdam


Naast de voorgenomen plannen van het college om aan klanten duidelijk
te maken (door een vignet op het raam van de taxi) dat de
taxibestuurder stratenkennis heeft, de Nederlandse taal machtig is en
op de trambaan mag rijden, vindt D66 dat er een branchekeurmerk zou
moeten komen vanuit de taxibranche zelf. De taxibranche zou eigenlijk
zich moeten organiseren. En binnen deze organisatie ervoor zorgen dat
haar leden die aan bepaalde toetsing en kwaliteitscontrole voldoen een
keurmerk geven. Dit keurmerk zou net als het vignet ook zichtbaar op
de taxi kunnen worden geplaatst. Zodat de klanten voor kwaliteit
kunnen kiezen. Overigens een persoonlijk noot; ik heb de laatste tijd
goede ervaringen met taxichauffeurs.



Kasper van Noppen, directeur van BBK info en PvdA kenner


Taxi's zijn niet het probleem, taxichauffeurs vaak wel. De taxibranche
zelf zou het zich moeten aantrekken dat er zo'n hardnekkig negatief
beeld heerst over te hoge prijzen, slechte service, gekanker, keiharde
muziek en maar lekker doorroken. En ja, veel chauffeurs zijn echt al
heel snle de weg kwijt. Is dat leuk? Nee, voor niemand niet. Dus zou
de taxibranche de hand in eigen brede boezem moeten steken en gaan
zelfreguleren. En het zou knap zijn als de branche de keuze voor de
taxi positief kan maken, omdat het kiezen voor een taxi betekent
kiezen voor snel, comfortabel, vriendelijk, met kennis van zaken en
tegen een fatsoenlijke rpijs. Het gat tussen die wens en de dagelijkse
realiteit is helaas meer dan een sneltikkende meter....



Marcel Raafs, taxichauffeur


een chauffeurs diploma is leuk maar het werkt niet echt, bij ons
bedrijf in breda heeft de meerderheid van de chauffeurs z'n ccv-t
diploma maar ze hebben het alleen gedaan omdat je er een loonsvehoging
door krijgt.


een opleiding zoals in londen is misscien ook wel leuk maar moet dan
plaats gericht zijn bv een amsterdamse chauffeur die daar een
opleiding krijgt zal in breda niet echt de weg kennen. dus zal z'n
opleiding plaats (streek) gericht moeten zijn. het geen wel erg
kostbaar zal zijn.


ons mening is echter hanteer een beter aannamen beleid zoals bv. meer
vrouwen ze zijn behulpzamer dan mannen. neem geen personen van onder
de 23 jaar bij voorkeur tussen de 30 en 50 jaar en kijk naar het werk
verleden van de persoon. je zult zien dat je een hele ander
mentaliteit op de weg krijgt. bij ons berdijf werkt het.



Hendrik Battjes, fractiemedewerker, verdiept zich al acht jaar in de
taxiproblematiek van de hoofdstad. Hij formuleert vijf
basisvoorwaarden voor een gezond taxi-systeem


Voorwaarden


1. Het op het moment van instappen geldende tarief volgens een
voorgeschreven model duidelijk zichtbaar achter de voorruit van elke
taxi.


2. Visgraatopstellingen, te realiseren door de gemeente.


3. Taxi-chauffeursdiploma verplicht. Géén overheidseisen aan
bedrijven.


4. Persoonlijke vergunning, op vertoon van taxi-chauffeursdiploma en
bewijs van goed gedrag, intrekbaar op basis van een puntensysteem dat
door Justitie wordt bijgehouden. Géén vergunningen voor bedrijven.


5. Klachtenprocedure met registratie door de overheid,
klachtenformulier op verzoek door de


chauffeur uit te reiken.



Toelichting


1. Duidelijk leesbare aanduiding van het gewone tarief, eventueel
aangevuld met één of meer standaardtarieven bijv. starttarief 5, per
minuut 0,60 en eventueel Schiphol 28. BTW altijd inbegrepen. Alleen
de indeling van het bord is verplicht, verder gelden er geen regels.
Als een chauffeur bijv. een nachttarief wil zet hij op enig moment
(keuze geheel vrij) gewoon een ander bordje voor zijn ruit. Uiteraard
moeten de taxi-meter goed zichtbaar en leesbaar zijn vanaf de
passagiersbank.


2. De huidige lineaire voorrij-systemen belemmeren de
keuzemogelijkheid voor cliënten in de praktijk ernstig, alleen een
visgraatopstelling maakt concurrentie mogelijk. Alleen dán kunnen
klanten langs de aanwezige taxi's lopen om hun persoonlijke keuze te
maken, bijvoorbeeld tussen Schiphol 28 en Schiphol 38.


3. Miljoenen Nederlanders moeten verplicht hun rijbewijs halen, die
noodzaak geldt a fortiori voor taxichauffeurs. Het CBR is uitstekend
geschikt om het examen af te nemen. Per regio kunnen specifieke
kennisvragen worden gesteld, maar elk diploma is in het hele land
geldig. In de overgangsfase zal de gemeente Amsterdam in zijn gebied
een bijdrage moeten leveren aan de opleidingskosten, te betalen uit
aanwezige fondsen. Opleiding door particuliere rijscholen, waaraan
géén extra overheidseisen hoeven worden gesteld.


4. Individuele chauffeurs krijgen een vergunning, taxi-bedrijven niet.
Aan taxi-bedrijven moet zelfs geen enkele taxi-specifieke overheidseis
worden gesteld, alleen dán kunnen zieke onderdelen van de taxi-branche
weer gezond worden. De aloude speciale taxi-eenheden van de
verkeerspolitie worden uitgebreid of zonodig heringevoerd. Zij houden
een justitiële registratie bij met een puntensysteem, te benutten bij
veroordelingen en voor tijdelijk of definitief intrekken van de
vergunning. Het bestaande maar slecht functionerende bewijs van gedrag
te vervangen door het ouderwetse bewijs van goed gedrag, m.b.v. de wet
Bibop, om chauffeurs met een criminele achtergrond uit te sluiten. In
verband met de decentrale opzet van de wet dient ook het bewijs van
goed gedrag centraal te worden geregeld, dus niet via een
burgemeester.


5. Centrale klachtenprocedures hebben geen zin. Het indienen van een
klacht moet reëel mogelijk worden gemaakt door standaaardformulieren
in de taxi.



Marcel Duyvestijn