Wereld Natuur Fonds Nederland

Gezamenlijk persbericht Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, UNEP en VROM

9 December 2003

Lancering 'internationaal klimaatsymbool' in milaan

Nieuw symbool om zorg over klimaatverandering uit te drukken

Milaan, Italië - Het 'Internationale Klimaatsymbool' (zichtbaar in rechter bovenhoek van bijlage) wordt vandaag om 18:15 uur met een modeshow gelanceerd tijdens de klimaatconferentie in Milaan door het Wereld Natuur Fonds, Greenpeace, het milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) en met financiële steun van het ministerie van VROM.

Het Wereld Natuur Fonds, Greenpeace en UNEP hebben het nieuwe symbool gezamenlijk en met financiële steun van het ministerie van VROM ontwikkeld. Het symbool heeft als doel de bewustwording over klimaatverandering te vergroten. Het opwarmen van de aarde en de verandering van het klimaat hebben grote en al volop zichtbare gevolgen voor mens en natuur: vaker voorkomende extreme weersomstandigheden zoals overstromingen en droogte, stijging van zeewatertemperatuur met verbleking van koraalriffen als gevolg, ijsberen die moeilijker voedsel kunnen vinden omdat zeeijs krimpt en smeltende gletsjers op elk continent. Ondanks de kennis die er is over de risico's van klimaatverandering neemt de uitstoot van broeikasgassen nog steeds toe. "Klimaatverandering is een probleem waar mensen nog maar weinig gevoel bij hebben en wat weinig emoties oproept" zegt Michael Williams van UNEP. "Om het tij te keren moeten we het grote publiek veel meer bij dit onderwerp betrekken dan tot nu toe gebeurt."

Het Klimaatsymbool is ook ontwikkeld om als een gemeenschappelijke en herkenbare rode draad op te kunnen treden in alle communicatie over klimaatverandering. Organisaties communiceren over klimaatverandering vanuit diverse invalshoeken: gevolgen, oorzaken en/of oplossingen. Deze gefragmenteerde communicatie versterkt elkaar niet altijd en ook is het niet altijd duidelijk dat het gaat om communicatie over hetzelfde achterliggende probleem. Communicatie over oplossingen als groene stroom of energiezuinige apparaten wordt bijvoorbeeld vaak niet door het publiek gekoppeld aan klimaatverandering.

"Wij roepen alle niet-commerciële organisaties op om het symbool te gebruiken als zij communiceren over klimaatverandering - op hun websites, rapporten, brochures, in televisiespots en al hun andere middelen", aldus Michael Williams. "We hopen ook dat individuen het symbool gaan gebruiken om hun zorg uit te drukken over klimaatverandering en dat ook zij vinden dat we met elkaar dit wereldwijde probleem moeten en kunnen aanpakken. Dit kunnen mensen doen door het symbool te gebruiken op hun T-shirts, tassen, agenda's etc.".

Het Klimaatsymbool wordt vandaag gelanceerd met een bijzondere modeshow. De modeshow zal speciale ontwerpen onthullen waarin het Klimaatsymbool is verwerkt, ontwerpen die gecreëerd zijn door het AMFI, Amsterdam Fashion Institute. De unieke kledinglijn zal laten zien hoe mensen wereldwijd hun zorg kunnen uitdrukken over klimaatverandering en klimaatverandering kunnen helpen tegengaan door het Klimaatsymbool te 'dragen'. De President van de klimaatconferentie in Milaan, Dr. Miklós Persányi, de Hongaarse minister van Milieu en Water, woont de lancering van het Klimaatsymbool bij en zal een van de ontwerpen in ontvangst nemen.


---

Meer informatie:

Eva van der Weiden, secretariaat van het Internationale Klimaatsymbool (gevestigd bij het Wereld Natuur Fonds), tel.: 030 6937340, mob.: 06 54702766, email: eweiden@wwf.nl

Esther Naber, persvoorlichter Wereld Natuur Fonds, tel.: 030 6937832, mob.: 06 29535947, email: enaber@wwf.nl

Het Klimaatsymbool en aanvullende informatie is verkrijgbaar op www.saveourclimate.org


---
Wereld Natuur Fonds
Unit persvoorlichting
Boulevard 12
3707 BM Zeist