Provincie Noord-Brabant



Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176

Persbericht                                       
                                                  

Provincie streeft naar half-verharde bermen
Zachte berm maakt auto onbestuurbaar

De provincie Noord-Brabant gaat de bermen langs de provinciale wegen verharden. De maatregel moet het grote aantal eenzijdige verkeersongevallen op deze wegen verminderen. Als een auto nu door welke oorzaak dan ook tijdens het rijden in de onverharde berm belandt, is het voor de chauffeur bijna niet mogelijk om weer goed op de rijbaan terug te keren. Door de zachte ondergrond raakt de auto in een slip en wordt onbestuurbaar. De meest recente gegevens gaan over de jaren 1995 tot en met 1999. In die vijf jaar gebeurden er op ca. 650 kilometer provinciale weg 680 letselongevallen waaronder 55 dodelijke eenzijdige ongevallen. Dat is te veel, menen de provinciale wegbeheerders.

Sindsdien is er onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de veiligheid van de verschillende manieren om de bermen te verharden. De verharding waarvoor gekozen is, is eigenlijk een semi-verharding, met een waterdoorlatende steensoort en daarop een laag gebiedseigen bermgrond en gras van twee centimeter. Voor dat laatste is bewust gekozen, de berm moet namelijk niet gaan dienen als extra rijstrook. Daarom wordt de nieuwe bermsoort ook niet aangeduid met speciale borden.

Stuurcorrectie
Het onderzoek is vorig jaar uitgevoerd langs de N617, de provinciale weg tussen Schijndel en 's-Hertogenbosch. Van de vier geteste steensoorten blijken er twee geschikt voor halfverharde bermen. Ze stellen de chauffeur in staat een stuurcorrectie uit te voeren om zo weer veilig op de rijbaan terug te komen. Bij een onverharde berm is de kans groot dat de auto dan aan de rechterkant tegen een obstakel aanrijdt of teveel naar de andere kant van de weg doorschiet en een tegemoetkomende weggebruiker of boom raakt.

Autopech
De bermverharding biedt naast de gewenste uitwijkmogelijkheid ook de mogelijkheid om de auto bij pech langs de weg te zetten. Als alternatieve rijbaan bij werkzaamheden aan de hoofdrijbaan blijkt het minder geschikt.

Gevaarlijke wegen
Inmiddels heeft de provincie de gevaarlijkste wegen in kaart gebracht. Bovenaan prijkt de N641 van Oud- Gastel naar Oudenbosch met 1,75 letselongeval per kilometer. Deze weg heeft dus een hoge prioriteit om aangepakt te worden. Maar het is ook goed om werkzaamheden zoveel mogelijk te combineren, om kosten en verkeershinder te beperken. Daarom wordt bij reconstructie en nieuwe aanleg de semiverharding gelijktijdig aangebracht. Rond de jaarwisseling wordt reeds begonnen met de aanleg van semiverharding bij de reconstructie N397 van Eersel naar Dommelen.