Ingezonden persbericht
Schiphol-Rijk, 9 december 2003
Microsoft onderneemt actie tegen Lindows
Microsoft ziet nog steeds berichten in de media verschijnen met een
onjuiste weergave van de juridische actie die Microsoft Corporation
momenteel onderneemt tegen het gebruik van Lindows als naam voor
besturingssysteem- en andere softwareproducten. Microsoft is van oordeel
dat het gebruik van de naam Lindows voor software een inbreuk is op het
geregistreerde merk Windows. Lindows is gebaseerd op Linux, maar er zijn
vele op Linux gebaseerde besturingssysteemproducten op de markt onder
een naam die geen verwarrende gelijkenis vertoont met Windows. Microsoft
heeft daar geen claims tegen lopen op grond van het handelsmerk. De zaak
in Nederland is gebaseerd op inbreuk op het Benelux-merk Windows, dat al
sinds 1991 is geregistreerd.
Microsoft Corporation onderneemt juridische actie op basis van het
merkenrecht dat lokaal van toepassing is. Eigenaars van een merk hebben
over het algemeen de verplichting om redelijke inspanningen te
verrichten om hun rechten te doen gelden. Wanneer Microsoft geen actie
zou ondernemen tegen een getrouwe imitatie van zijn Windows-merk dat
voor rechtstreeks concurrerende producten wordt gebruikt, zou dat een
negatief effect kunnen hebben op Microsofts merkrechten. Microsoft heeft
afzonderlijke merkrechten in de Benelux en in andere landen, en
onderneemt in het kader van de lokale wetgeving de nodige stappen om
inbreuk en mogelijke verwarring van consumenten te stoppen.
"Merken zijn van enorme waarde voor iedere onderneming. Merkeigenaren
hebben daarom geen andere keuze dan hun merk zo goed mogelijk te
beschermen. De vermaarde investeerder Warren Buffet heeft ooit gezegd
dat men van Coca Cola de fabrieken kan afnemen en zelfs de geheime
formule, maar dat het bedrijf dan toch vrijwel zijn volledige waarde
blijft behouden zolang het merk in bezit blijft," zegt Roland M. van
Kralingen, mede-oprichter en directeur van merkspecialist de
Positioneringsgroep en auteur van het boek Superbrands over het fenomeen
van het moderne merk en de ontwikkeling ervan.
Windows is als merk voor Microsoft van grote waarde en daarom is actie
tegen het gebruik van de naam Lindows voor software onvermijdelijk.
Daarin is Microsoft overigens niet uniek. Jaarlijks komen er wereldwijd
talloze zaken over het misbruik van merknamen voor de rechter.
Deze zaak betreft niet alleen de waarde van merknamen maar ook het
belang van consumenten. Het hanteren van de naam Lindows voor
besturingssysteem- en softwareproducten zal voor deze gebruikersgroep
waarschijnlijk verwarrend zijn, aangezien de naam Lindows zeer sterk
lijkt op de merknaam Windows. Door die gelijkenis zouden consumenten
bijvoorbeeld Lindows kunnen aanschaffen in de overtuiging dat het hier
een Microsoft-product betreft, of een product van een onderneming die op
een of andere manier met Microsoft verbonden is of door Microsoft wordt
gesteund.
Daarnaast is Microsoft van oordeel dat het gebruik van Lindows afbreuk
doet aan het onderscheidend vermogen en de reputatie van het
Windows-merk, dat Microsoft de afgelopen twintig jaar met veel
inspanning heeft opgebouwd en dat wereldwijd het vertrouwen van
miljoenen klanten geniet.