Nationale Ombudsman
Persberichten 2003
Den Haag, 8 december 2003
Nationale ombudsman start onderzoek naar huurcommissies
De Nationale ombudsman is een onderzoek gestart naar het functioneren van
de huurcommissies. Aanleiding voor dit onderzoek is een toename in het
aantal klachten dat hij ontvangt over de huurcommissies en de
onoplosbaarheid van deze individuele klachten. Het onderzoek heeft met
name betrekking op de behandelingsduur en de klachtbehandeling.
De huurcommissie is een onafhankelijke organisatie die zich bezighoudt
met geschillen tussen huurder en verhuurder over onderhoud, huurprijs en
servicekosten van huurwoningen. Er zijn in Nederland 59 huurcommissies,
die gezamenlijk één secretariaat hebben. In 2001 is het secretariaat
gereorganiseerd van elf decentrale vestigingen, naar één vestiging in Den
Haag.
Aanleiding
Het aantal klachten dat de Nationale ombudsman ontvangt over de
huurcommissies is toegenomen. De Nationale ombudsman ontving in 2002 100
klachten over het functioneren van de huurcommissies. Dat was bijna een
verdubbeling van het aantal klachten in 2001 (56). In 2003 is het aantal
klachten opnieuw toegenomen. Daarnaast heeft de ombudsman signalen
gekregen van andere organisaties, zoals de Sociaal Raadslieden, dat de
huurcommissies niet goed functioneren. De ontvangen klachten gaan vooral
over de lange behandelingsduur van verzoekschriften, verzetzaken en
klachten.
Onderzoek
Het onderzoek beperkt zich uit onderzoekstechnische overwegingen tot vijf
van de 59 huurcommissies: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en
Eindhoven. Onderwerp van onderzoek is ook het Secretariaat van de
huurcommissies, waarvoor de minister van VROM verantwoordelijk is.
Het onderzoek naar de huurcommissies is een onderzoek dat de Nationale
ombudsman uit eigen beweging instelt. De Nationale ombudsman heeft in
2002 elf onderzoeken ingesteld uit eigen beweging, en bijna 2.900 naar
aanleiding van een individuele klacht. Een onderzoek uit eigen beweging
stelt de Nationale ombudsman in staat om een probleem meer structureel te
onderzoeken, bijvoorbeeld wanneer - zoals bij de huurcommissies - de
behandeling van de individuele klachten niet tot vermindering van het
aantal klachten leidt.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sandra Loois, 070 - 356 36
41 of Marjan Sieben, 070 - 356 36 43.
© 2003 De Nationale ombudsman