SIRE


SIRE start grootscheepse vrijwilligerscampagne 09 december 2003

De andere kant van vrijwilligerswerk belicht

Sire start grootscheepse vrijwilligerscampagne

Den Haag, 9 december 2003..De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft vandaag op de Nederlandse dag voor de Vrijwilliger in Den Haag het startsein gegeven voor een grootscheepse landelijke vrijwilligerscampagne. Dit gebeurde door het symbolisch aanbieden van deze campagne aan Erica Terpstra, voorzitter van NOC/NSF. Doel van de campagne is het enorme vrijwilligerstekort in Nederland onder de aandacht van het Nederlands publiek te brengen. Maar SIRE wil met deze campagne ook de andere kant van vrijwilligerswerk laten zien. De campagne toont dat je vrijwilligerswerk niet alleen voor anderen doet, maar juist ook voor jezelf. Vrijwilligerswerk kan ook leuk en inspirerend zijn en bijdragen aan je eigen ontwikkeling, dat is een belangrijke boodschap van de campagne. Thema van de campagne is dan ook ontdek je tweede ik. De insteek van de campagne sluit naadloos aan op de nieuwe vrijwilliger anno 2003. De campagne start direct en loopt door in het eerste kwartaal van 2004.

Vrijwilligerspotentieel De campagne van SIRE, die volledig wordt ondersteund door de georganiseerde Nederlandse vrijwilligerswereld (verenigd in de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk), wil een rol spelen in het mobiliseren van het vrijwilligerspotentieel in Nederland. De speciaal ontwikkelde website www.vrijwilligerswerk.nl heeft een centrale plaats in de campagne. Daar wordt vraag en aanbod van vrijwilligerswerk bijeen gebracht en kunnen geïnteresseerden de ontdek je tweede ik-test doen, om te ontdekken welk soort vrijwilligerswerk het beste bij hen past. De komende maanden zullen uitingen van de SIRE-campagne te zien en te horen zijn op de Nederlandse televisie, radio, dagbladen en magazines. Daarnaast speelt Internet een belangrijke rol in de campagne en worden boomerangkaarten en wildplakstickers ingezet. Het is de tweede maal dat SIRE aandacht vraagt voor de vrijwilligersproblematiek in Nederland. Eerder deed zij dat in 1995.

Bewustwording In Nederland zijn in totaal zon 4 miljoen vrijwilligers actief. Vooral de sport, welzijn en zorg zijn sectoren die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van vrijwilligerswerk. Sinds 1995 is het aantal vrijwilligers in Nederland gedaald met ca. 10%, wat neerkomt op ongeveer 400.000 vrijwilligers. Uit recent onderzoek blijkt dat alleen al in de sport 75.000 vrijwilligers extra nodig zijn om de sportverenigingen draaiende te houden. Het vrijwilligerswerk staat daarmee voor een zeer onzekere toekomst, want het einde is nog niet in zicht. De vergrijzing, andere behoeften en interesses bij potentiële vrijwilligers en een sterke afname van het aantal jongeren dat vrijwilligerswerk doet zijn belangrijke oorzaken voor dit probleem. SIRE heeft daarom -met steun van de vrijwilligersorganisaties- besloten tot deze campagne. De campagne is echter niet alleen een schreeuw om aandacht voor dit probleem. Het is ook de start van een bewustwording bij vrijwilligers-organisaties dat de vrijwilliger van de 21ste eeuw op andere wijze moet worden aangesproken en bereikt dan in het verleden. De vrijwilliger van nu is vooral geïnteresseerd in kortlopende vrijwilligersactiviteiten, die ook bijdragen aan de eigen persoonlijke ontwikkeling. En daarop is het huidige vrijwilligersaanbod nog onvoldoende afgestemd.

Sire is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door andere partijen worden opgepakt, aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door het ontwikkelen van ideële, dus niet commerciële campagnes.