SIRE
SIRE start grootscheepse vrijwilligerscampagne
09 december 2003
De andere kant van vrijwilligerswerk belicht
Sire start grootscheepse vrijwilligerscampagne
Den Haag, 9 december 2003..De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft
vandaag op de Nederlandse dag voor de Vrijwilliger in Den Haag het
startsein gegeven voor een grootscheepse landelijke
vrijwilligerscampagne. Dit gebeurde door het symbolisch aanbieden van
deze campagne aan Erica Terpstra, voorzitter van NOC/NSF. Doel van de
campagne is het enorme vrijwilligerstekort in Nederland onder de
aandacht van het Nederlands publiek te brengen. Maar SIRE wil met deze
campagne ook de andere kant van vrijwilligerswerk laten zien. De
campagne toont dat je vrijwilligerswerk niet alleen voor anderen doet,
maar juist ook voor jezelf. Vrijwilligerswerk kan ook leuk en
inspirerend zijn en bijdragen aan je eigen ontwikkeling, dat is een
belangrijke boodschap van de campagne. Thema van de campagne is dan
ook ontdek je tweede ik. De insteek van de campagne sluit naadloos aan
op de nieuwe vrijwilliger anno 2003. De campagne start direct en loopt
door in het eerste kwartaal van 2004.
Vrijwilligerspotentieel
De campagne van SIRE, die volledig wordt ondersteund door de
georganiseerde Nederlandse vrijwilligerswereld (verenigd in de
Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk), wil een rol
spelen in het mobiliseren van het vrijwilligerspotentieel in
Nederland. De speciaal ontwikkelde website www.vrijwilligerswerk.nl
heeft een centrale plaats in de campagne. Daar wordt vraag en aanbod
van vrijwilligerswerk bijeen gebracht en kunnen geïnteresseerden de
ontdek je tweede ik-test doen, om te ontdekken welk soort
vrijwilligerswerk het beste bij hen past. De komende maanden zullen
uitingen van de SIRE-campagne te zien en te horen zijn op de
Nederlandse televisie, radio, dagbladen en magazines. Daarnaast speelt
Internet een belangrijke rol in de campagne en worden boomerangkaarten
en wildplakstickers ingezet. Het is de tweede maal dat SIRE aandacht
vraagt voor de vrijwilligersproblematiek in Nederland. Eerder deed zij
dat in 1995.
Bewustwording
In Nederland zijn in totaal zon 4 miljoen vrijwilligers actief. Vooral
de sport, welzijn en zorg zijn sectoren die voor een belangrijk deel
afhankelijk zijn van vrijwilligerswerk. Sinds 1995 is het aantal
vrijwilligers in Nederland gedaald met ca. 10%, wat neerkomt op
ongeveer 400.000 vrijwilligers. Uit recent onderzoek blijkt dat alleen
al in de sport 75.000 vrijwilligers extra nodig zijn om de
sportverenigingen draaiende te houden. Het vrijwilligerswerk staat
daarmee voor een zeer onzekere toekomst, want het einde is nog niet in
zicht. De vergrijzing, andere behoeften en interesses bij potentiële
vrijwilligers en een sterke afname van het aantal jongeren dat
vrijwilligerswerk doet zijn belangrijke oorzaken voor dit probleem.
SIRE heeft daarom -met steun van de vrijwilligersorganisaties-
besloten tot deze campagne. De campagne is echter niet alleen een
schreeuw om aandacht voor dit probleem. Het is ook de start van een
bewustwording bij vrijwilligers-organisaties dat de vrijwilliger van
de 21ste eeuw op andere wijze moet worden aangesproken en bereikt dan
in het verleden. De vrijwilliger van nu is vooral geïnteresseerd in
kortlopende vrijwilligersactiviteiten, die ook bijdragen aan de eigen
persoonlijke ontwikkeling. En daarop is het huidige
vrijwilligersaanbod nog onvoldoende afgestemd.
Sire is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door
andere partijen worden opgepakt, aan de orde te stellen en
bespreekbaar te maken.
Dit gebeurt door het ontwikkelen van ideële, dus niet commerciële
campagnes.