STICHTING WAKKER DIER

Wakker Dier: MARKTLEIDER CATERING SODEXHO GAAT 'SCHARRELEN'

Amsterdam, 14 december 2003; Sodexho heeft na overleg met Wakker Dier aangekondigd vanaf 1 januari 2004 scharreleieren te gaan serveren in de half miljoen maaltijden die zij dagelijks in bedrijfsrestaurants serveert. Sodexho is marktleider in Nederland op het gebied van catering. Matthéus Bleijenberg, directeur van Wakker Dier is verheugd; 'Een beter kerstkado was niet denkbaar! Het is belangrijk dat na alle supermarkten en grootste horeca-groothandels nu de grootste cateraar een duidelijk signaal afgeeft en heeft besloten op de scharreltour te gaan'. Door de successen in de legbatterij-campagne van Wakker Dier zullen vanaf 2004 nu meer dan een miljard batterijeieren per jaar minder worden verkocht. Hierdoor kunnen miljoenen kippen vanaf volgend jaar gaan scharrelen, krijgen legnesten, zitstokken, stro of zelfs een uitloop naar buiten. De agrarische bladen melden dat er een grote vraag naar scharreleieren is ontstaan waardoor kippenhouders massaal omschakelen naar diervriendelijkere stallen. Wakker Dier en haar ambassadeur in de legbatterijcampagne Wim T Schippers zullen zich vanaf volgend jaar gaan richten op de eiverwerkende industrie, met acties een nieuwe radio-spot en een nieuwe protest-site op www.legbatterij.nl

Legbatterij-campagne

Wakker Dier startte in 2002 haar legbatterijcampagne omdat de vraag naar batterij-eieren onverminderd groot bleef en de vraag naar scharreleieren stagneerde. Een jaar later is de situatie radicaal gewijzigd. In Nederland worden jaarlijks 10 miljard eieren geproduceerd door 39 miljoen legkippen. Hiervan zat tot vorig jaar 73% in legbatterijen. Deskundigen geven aan dat binnen een paar jaar de verhouding batterij-scharrel van 70%-30% is omgekeerd naar 30%-70%. De batterij-eieren die nog worden geproduceerd in Nederland gaan voornamelijk in cakes, koekjes, pasta's en mayonaise of worden geëxporteerd.

Wakker Dier startte in 2002 een meerjarencampagne tegen de legbatterij. Alle supermarkten behalve Albert Heijn verkochten destijds nog batterij-eieren. Supermarkten werden benaderd met het verzoek over te schakelen op een volledig scharrelschap of er werd voor de deur actie gevoerd. Nadat eerst C1000 en Laurus scharreleieren gingen promoten, namen Dirk van de Broek, Plus, Garantmarkt, Bas van der Heijden het batterij-ei uit de schappen. Daarna volgden ook alle andere supermarkten in het voorjaar van 2003. In 2004 zal geen enkele supermarkt nog eieren verkopen uit de legbatterij, zo hebben ze Wakker Dier beloofd. Ook 3 van de 5 grootste groothandels Makro, Sligro en Lucas Klamer beloofden aan Wakker Dier afgelopen zomer op de scharreltoer te gaan. Nu eind 2003 is de marktleider in de bedrijfscatering om en gaan ook zij scharrelen. -einde persbericht-

Voor meer informatie kunt u bellen met:

Mattheus Bleijenberg, directeur van Wakker Dier 06-14683812 of Jeroen Stok, manager communicatie, Sodexho Nederland 010-2884099


---

Wakker Dier, is de grootste dierenbeschermingsorganisatie die exclusief opkomt voor landbouwdieren. Wakker Dier bestrijdt de bio-industrie en promoot het diervriendelijk boeren. Zij doet dit door zich vooral te richten op consumenten, door het geven van voorlichting, het doen van legale acties, onderhandelingen en campagnes. Voorbeelden van campagnes zijn de biologische-, voorlichtings-, legbatterij-, en educatieve campagne.

14 dec 03 09:30