Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 17 juli 2003

Meer treinen vanaf 14 december
Details van dienstregeling 2004 vastgesteld

In de nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2003 gaan op werkdagen overdag bijna 3% méér treinen rijden dan in het huidige spoorboekje staan. Vooral in de Randstad en rond Eindhoven wordt het aanbod van het aantal treinen uitgebreid.

NS heeft in februari 2003 haar voornemens voor de nieuwe dienstregeling bekend gemaakt. Inmiddels heeft ProRail, de organisatie die namens de overheid de capaciteit op het spoorwegnet verdeelt, een besluit genomen over de aanvraag van NS. Ook heeft overleg plaatsgevonden met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Op basis hiervan zijn de details van de nieuwe dienstregeling uitgewerkt.

De belangrijkste uitbreidingen van de dienstregeling 2004 zijn: Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal komt er op alle dagen van de week overdag 2x per uur een sneltrein bij, die in de spits bovendien doorrijdt van/naar Schagen. Tussen Rotterdam en Dordrecht wordt het aantal stoptreinen op maandag t/m vrijdag overdag uitgebreid tot 4 per uur. In Rotterdam Blaak gaat 2x per uur een sneltrein stoppen. 3. In Delft gaat 2x per uur een Intercity stoppen om de grote aantallen reizigers op dit station beter van dienst te zijn. Rondom Eindhoven gaan overdag meer stoptreinen rijden. Naar Tilburg West, 's-Hertogenbosch en Weert wordt de frequentie ook in de daluren verdubbeld tot 2x per uur (behalve Eindhoven - Weert op zondag). De stations tussen Deurne en Eindhoven krijgen een rechtstreekse verbinding met de stations tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch. De nieuwe Gooiboog maakt het mogelijk sneller en zonder overstap te reizen tussen Flevoland en Het Gooi. Er gaat 1x per uur (in de spits 2x per uur) een trein Utrecht - Hilversum - Almere Buiten v.v. rijden Over de nieuwe Hemboog gaat 1x per uur een stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Zaandam - Schiphol - Hoofddorp v.v. rijden. Het scheelt de reizigers een overstap in Sloterdijk en maakt de reistijd korter. Om het nieuwe station Tilburg Reeshof te bedienen gaat de stoptrein Eindhoven - Tilburg West doorrijden naar Breda. Overdag rijdt deze trein 2x per uur, 's avonds 1x per uur. Op het nieuwe station Utrecht Terwijde gaat 2x per uur de stoptrein Leiden - Utrecht stoppen. Andere belangrijke veranderingen zijn:

1. De Intercity's Heerlen - Den Haag en Eindhoven - Haarlem wisselen van bestemming: Voortaan rijden zij Heerlen - Haarlem en Eindhoven - Den Haag. Dit omdat de meeste reizigers vanuit Zuid-Limburg zonder overstap in de richting Utrecht - Amsterdam - Haarlem v.v. willen reizen. De stoptreinen Maastricht Randwyck - Sittard - Roermond gaan van maandag t/m zaterdag overdag twee keer per uur rijden ('s avonds 1 keer per uur en op zondag op het gedeelte Sittard -- Roermond ook 1 keer per uur). De stoptrein Heerlen -- Roermond wordt ingekort tot Heerlen -- Sittard.

NS heeft in de uitwerking van de nieuwe dienstregeling de vraag en het aanbod tijdens de stille uren, wanneer sommige treinen door heel weinig reizigers gebruikt worden, kritisch tegen het licht gehouden. De voorstellen van NS voor de aanpassingen in de stille uren - en ook de details van de dienstregeling in de weekeinden en in de vakanties - zijn besproken met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Het LOCOV heeft over de voorstellen van NS een groot aantal opmerkingen gemaakt en verbetersuggesties gedaan. Dit heeft er onder andere toe geleid dat een aantal vroege en late treinen, die oorspronkelijk zouden vervallen, toch behouden blijven.

De belangrijkste uitkomst van de aanpassing van het aanbod in de stille uren is: Het tijdstip waarop de frequentie van de Intercity's tussen Eindhoven en Utrecht vermindert van 4 x per uur naar 2 x per uur, wordt vervroegd van 22:00 uur naar 20:00 uur.

Eind november 2003 start de verkoop van de Spoorboekjes en Reisplanners voor de nieuwe dienstregeling die vanaf 14 december 2003 geldt.

|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS           |
|de      | |Persvoorlichting 030-2357070                              |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland

---- --