Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 6 november 2003

Nieuwe dienstregeling NS Internationaal per 14/12

Dagelijkse ICE International naar Zwitserland

Nieuwe dubbeldeksslaaprijtuigen in CityNightLine-nachttrein

Sneller naar Londen

Vanaf komende winter verbindt de hogesnelheidstrein ICE International dagelijks in minder dan zeven uur Amsterdam met Basel (Zwitserland). Deze trein vervangt de EuroCity Berner Oberland naar Interlaken. Verder worden in de CityNightLine-nachttrein naar München en Zürich vanaf 14 december nieuwe dubbeldek-slaaprijtuigen ingezet en profiteren Eurostar-reizigers naar Londen van het nieuwe hogesnelheidstraject vanaf de Kanaaltunnel.

Veranderingen richting Duitsland/Zwitserland
Dankzij de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Frankfurt rijdt ICE International straks een keer per dag in minder dan zeven uur naar Basel, waar goede aansluitingen op het Zwitserse spoorwegnet mogelijk zijn. Deze snelle lijn verbond afgelopen jaar de centrums van Amsterdam en Frankfurt al door middel van zes ICE International treinen per dag in beide richtingen (reistijd onder de vier uur).

De CityNightLine-nachttrein naar Zürich en München, die een jaar geleden is gestart, krijgt vanaf 14 december nieuwe dubbeldeks-slaaprijtuigen met verschillende accommodatietypen. Er zijn onder meer compartimenten met eigen douche en toilet beschikbaar.

De internationale InterCity-treinen naar/van Hannover/Berlin, 4 treinen per dag per richting, beginnen en eindigen vanaf 14 december 2003 niet meer op Schiphol maar in Amsterdam Centraal. In de loop van 2004 wordt vernieuwd InterCity-materieel ingezet op deze verbinding, met onder meer een electronisch reserveringssysteem.

Verbetering Eurostar naar Londen
Reizigers naar Londen profiteren van de aanleg van een gedeelte van de hogesnelheidslijn tussen de Kanaaltunnel en Londen. Hierdoor wordt de reistijd per Eurostar tussen Brussel en Londen verminderd met 20 minuten en is de punctualiteit van deze hogesnelheidstreinen aanzienlijk gestegen. Tussen Amsterdam en Brussel rijdt naast Thalys elk uur de Beneluxtrein.

Thalys nieuws
Ski-Thalys rijdt ook deze winter weer rechtstreeks naar de Franse Alpen. Van 20 december tot en met 20 maart vertrekt elke zaterdag uit Amsterdam via Rotterdam deze speciale wintersporttrein naar onder meer Chambéry, Albertville, Moutiers met goede aansluitingen op diverse Franse skigebieden tot eindbestemming Bourg st. Maurice aan de voet van het megaskigebied ParadiSki in Frankrijk. Om tegemoet te komen aan de populariteit van deze Thalys is de capaciteit op een aantal data (20/12, 27/12, 24/1, 21/2 en 28/2) verdubbeld.

Wegens verminderde vraag als gevolg van de economische recessie rijdt voorlopig vanaf 14 december één Thalys-trein per dag minder tussen Amsterdam en Parijs, totdat de markt weer aantrekt. Dagelijks blijven vijf treinen en in de weekends zes treinen tussen Amsterdam en Parijs rijden.

De speciale Disney Thalys blijft ook deze winter rechtstreeks naar Europa's tot voor de deur van populairste themapark bij Parijs rijden. Vertrek op vrijdag en terugkeer op zaterdag. In de vakantie rijdt er op zaterdag een extra Disney Thalys.

De kaartautomaat: nu ook naar België en Duitsland
Sinds 15 oktober van dit jaar kunnen treinreizigers voor treinkaartjes naar de meest populaire bestemmingen in België en Duitsland, terecht bij de nieuwe, snelle en gemakkelijke NS-kaartautomaat. Er staan inmiddels ruim 1.000 NS-kaartautomaten verdeeld over alle stations in Nederland.

Voor belangrijke bestemmingen, zoals Parijs, Brussel, Keulen en München, kunnen reizigers online een ticket boeken via www.ns.nl. Thalys reizigers kunnen ook terecht bij www.thalys.nl Internationale tickets en informatie zijn ook verkrijgbaar via 0900-9296 (E 0.35 p.m.) en bij de grotere reisbureaus.


* * * *

|Noot aan| |Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070          |
|de      | |                                                          |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De inspectie van V&W (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --