Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
vrijdag 12 december 2003
BTTB protesteert tegen nieuwe aanslag op internationaal treinverkeer
TREINREIZIGERS BOOS OM HET VERDWIJNEN VAN DE KLASSIEKE NACHTTREINEN
VANAF 14 DECEMBER 2003
Met het ingaan van de nieuwe treindienstregeling op 14 december 2003
verdwijnen alle klassieke nachttreinen uit België.
Het is dus gedaan om een Europese reis te maken en daarbij een
hotelovernachting te vervangen door de nacht al slapend door te
brengen in de trein.
Vanaf nu zal een min of meer lange Europese reis meteen twee dagen
extra in beslag nemen : een dag voor de heenreis en een dag voor de
terugreis.
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) betreurt de
afbraak van de trein als veilig en comfortabel middel voor
Trans-Europese verplaatsingen.
Het verdwijnen van de conventionele internationale treinen is eveneens
een belangrijk aandachtspunt voor de European Passengers' Federation
(EPF ivzw), een koepel die 14 gebruikersorganisaties uit 8 Europese
landen verenigt, en waarvoor BTTB het secretariaat voert. De verenigde
Europese openbaarvervoergebruikers zullen bij de Europese
administratie en bij de Europese Commissaris voor Transport, Loyola De
Palacio, blijven hameren op het belang van Trans-Europese dag- en
nachttreinen als openbare dienstverlening die een onderdeel vormt van
een duurzaam Europees transportbeleid.
Vandaag vertrekt de allerlaatste Belgische nachttrein uit
Brussel-Zuid naar Zwitserland, morgen de laatste
nachttrein naar Oostenrijk. Weer wordt het aanbod aan internationale
treinen uitgekleed, nadat in december vorig jaar de klassieke treinen
naar Keulen al verdwenen en nadat in september de laatste
autoslaaptreinen naar het Zuiden reden.
De NMBS heeft er bewust voor gekozen zich op het hogesnelheidsverkeer
te concentreren omdat dit de meeste winst zou opleveren. Voor de
reiziger kleven hier echter ook nadelen aan. Veel reizigers moeten
daardoor vaker overstappen en zijn daardoor langer onderweg. Door de
afwijkende tariefsystemen op de HST's hebben ze vaak ook meerdere
treinkaartjes nodig en zijn duurder uit. Door het verdwijnen van de
nachttreinen kan er bovendien niet meer 's nachts gereisd worden, wat
tijdverlies (en dus extra vakantiedagen) betekent.
De NMBS meet echter met twee maten. De klassieke treinen verdwijnen
omdat ze zelfbedruipend zouden moeten zijn, maar onlangs besloot de
NMBS om enkele verlieslijdende Thalys-verbindingen te subsidiëren met
maar liefst 3 miljoen euro per jaar. Deze fixatie op HST's heeft
ervoor gezorgd dat het aantal verbindingen met Keulen is gekrompen van
14 voor december 2002 tot 9 na december 2003.
Een positief punt is dat ook het Belgische spoornet nu open is voor
nieuwe initiatieven, zoals een wintersporttrein van een
privé-onderneming en een nachttrein naar Warschau en Moskou. Deze
laatste zou vanaf mei 2004 dagelijks rijden.
Voor meer informatie staat het BTTB -secretariaat ter beschikking :
Telefoon 09/223.86.12
Fax 09/233.97.29
info@bttb.be
BTTB vzw - Hubert Frère-Orbanlaan 570 - 9000 Gent
terug
Treinreizigers boos om het verdwijnen van klassieke nachttreinen