Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


vrijdag 12 december 2003

BTTB protesteert tegen nieuwe aanslag op internationaal treinverkeer

TREINREIZIGERS BOOS OM HET VERDWIJNEN VAN DE KLASSIEKE NACHTTREINEN VANAF 14 DECEMBER 2003

Met het ingaan van de nieuwe treindienstregeling op 14 december 2003 verdwijnen alle klassieke nachttreinen uit België. Het is dus gedaan om een Europese reis te maken en daarbij een hotelovernachting te vervangen door de nacht al slapend door te brengen in de trein. Vanaf nu zal een min of meer lange Europese reis meteen twee dagen extra in beslag nemen : een dag voor de heenreis en een dag voor de terugreis.

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) betreurt de afbraak van de trein als veilig en comfortabel middel voor Trans-Europese verplaatsingen. Het verdwijnen van de conventionele internationale treinen is eveneens een belangrijk aandachtspunt voor de European Passengers' Federation (EPF ivzw), een koepel die 14 gebruikersorganisaties uit 8 Europese landen verenigt, en waarvoor BTTB het secretariaat voert. De verenigde Europese openbaarvervoergebruikers zullen bij de Europese administratie en bij de Europese Commissaris voor Transport, Loyola De Palacio, blijven hameren op het belang van Trans-Europese dag- en nachttreinen als openbare dienstverlening die een onderdeel vormt van een duurzaam Europees transportbeleid.

Vandaag vertrekt de allerlaatste Belgische nachttrein uit Brussel-Zuid naar Zwitserland, morgen de laatste nachttrein naar Oostenrijk. Weer wordt het aanbod aan internationale treinen uitgekleed, nadat in december vorig jaar de klassieke treinen naar Keulen al verdwenen en nadat in september de laatste autoslaaptreinen naar het Zuiden reden.

De NMBS heeft er bewust voor gekozen zich op het hogesnelheidsverkeer te concentreren omdat dit de meeste winst zou opleveren. Voor de reiziger kleven hier echter ook nadelen aan. Veel reizigers moeten daardoor vaker overstappen en zijn daardoor langer onderweg. Door de afwijkende tariefsystemen op de HST's hebben ze vaak ook meerdere treinkaartjes nodig en zijn duurder uit. Door het verdwijnen van de nachttreinen kan er bovendien niet meer 's nachts gereisd worden, wat tijdverlies (en dus extra vakantiedagen) betekent.

De NMBS meet echter met twee maten. De klassieke treinen verdwijnen omdat ze zelfbedruipend zouden moeten zijn, maar onlangs besloot de NMBS om enkele verlieslijdende Thalys-verbindingen te subsidiëren met maar liefst 3 miljoen euro per jaar. Deze fixatie op HST's heeft ervoor gezorgd dat het aantal verbindingen met Keulen is gekrompen van 14 voor december 2002 tot 9 na december 2003.

Een positief punt is dat ook het Belgische spoornet nu open is voor nieuwe initiatieven, zoals een wintersporttrein van een privé-onderneming en een nachttrein naar Warschau en Moskou. Deze laatste zou vanaf mei 2004 dagelijks rijden.

Voor meer informatie staat het BTTB -secretariaat ter beschikking : Telefoon 09/223.86.12 Fax 09/233.97.29 info@bttb.be

BTTB vzw - Hubert Frère-Orbanlaan 570 - 9000 Gent

terug Treinreizigers boos om het verdwijnen van klassieke nachttreinen