20-11-2003
College stelt raad voor het Masterplan Binnenstad Totaal vast te
stellen
Masterplan Binnenstad Totaal 15 december aanstaande in raad
Het college heeft op 17 november het Masterplan Binnenstad Totaal als
beleidsvisie vastgesteld. Gezien de grote raakvlakken tussen het
Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP), het regiedocument Piushaven
en het Masterplan Binnenstad Totaal (met name op het gebied van
verkeer en vervoer) lopen deze plannen in de besluitvorming synchroon.
Inspraakreacties en nadere studies
Op 16 juni 2003 heeft het college het Masterplan Binnenstad Totaal als
beleidsvoornemen vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. De
inspraaktermijn liep tot 1 oktober 2003. In totaal zijn 69
schriftelijke reacties binnengekomen.
Op 4 juli jl. heeft een eerste oriënterende bespreking van dit
beleidsvoornemen plaatsgevonden in de raadscommissie Fysiek. De
resultaten van deze bespreking en een aantal inspraakreacties hebben
aanleiding gegeven tot het uitvoeren van nader onderzoek. Ook het
college had op 16 juni, bij de vaststelling van het Masterplan als
beleidsvoornemen, reeds besloten tot nader onderzoek. Het betreft hier
onderzoek naar:
§ milieueffecten geluid- en luchtkwaliteit (Urbis): heeft betrekking
op TVVP en Masterplan Binnenstad
§ de richting van het éénrichtingverkeer op de cityring
§ de verhouding Noordlaan-Spoorlaan (fasering eenrichtingverkeer op
Spoorlaan en vraagstuk eenrichting- of tweerichtingverkeer Noordlaan)
§ de bewonersvariant verkeer Piushaven
§ de bereikbaarheid brandweer vanuit centrumkazerne aan Noordhoekring
De bovenstaande onderzoeken worden hieronder verder toegelicht:
Milieueffectenonderzoek TVVP en Masterplan Binnenstad
In het persbericht over de besluiten van het college over het TVVP
wordt hierop verder inhoudelijk ingegaan. Op basis van dit onderzoek
concludeert het college dat de voorgestelde
verkeerscirculatiemaatregelen in het Masterplan Binnenstad
(eenrichtingverkeer op de cityring en open Heuvel voor autoverkeer)
geen grote invloed hebben op milieueffecten geluid- en luchtkwaliteit.
Het college handhaaft de conclusie dat deze verkeersmaatregelen
noodzakelijk zijn voor het waarborgen van de bereikbaarheid van de
binnenstad en een goede verkeersontsluiting van de Piushaven.
Daarnaast levert het gekozen verkeerssysteem de basis voor een aantal
belangrijke ruimtelijke verbeteringen (cityring).
Het onderzoek naar de milieueffecten van het verkeer op langere
termijn heeft de noodzaak van aanvullende
(verkeerscirculatie)maatregelen binnen de Oude Stad bevestigd, hetgeen
ook door het college is onderkend bij haar besluit op 16 juni.
Richting van eenrichtingverkeer op cityring
In een aantal inspraakreacties is de voorkeur voor het omdraaien van
eenrichtingverkeer op de cityring uitgesproken. Op basis van nadere
studie heeft het college geconcludeerd wordt dat de in het Masterplan
Binnenstad gekozen richting met de klok mee een aantal doorslaggevende
voordelen biedt:
§ Mogelijkheid van bushaltes aan de binnen(stads)kant van de ring
§ Laden en lossen aan de binnenkant van de ring
§ Lagere verkeersintensiteit op Heuvelring, Heuvel en Paleisring
§ (Iets) lagere verkeersintensiteit op de Bredaseweg
Bovendien is er nauwelijks verschil voor de afwikkelcapaciteit en
snelheid op de kruispunten.
Verhouding Noordlaan-Spoorlaan
Verschillende organisaties vinden dat de Spoorlaan pas in een richting
kan worden gezet op het moment dat de Noordlaan is gerealiseerd. Dit
vanwege bereikbaarheid van bedrijven aan de Spoorlaan en onder andere
de Albert Heijn aan de J. Heijnsstraat.
In juni is al de wenselijkheid aangegeven om voorafgaand aan de aanleg
van de Noordlaan reeds een aantal maatregelen op de Spoorlaan door te
voeren, liefst op dusdanige wijze dat het zuidelijk gedeelte van deze
weg al meteen in het uiteindelijke profiel kan worden heringericht
(met vrijliggende fietspaden, bomenrij, goede entree Pieter
Vreedeplein, enz.). Hierbij dient dan wel aan de noordelijke zijde een
tijdelijke vrije busbaan in de tegenovergestelde richting te worden
gerealiseerd. Medegebruik van deze busbaan door autoverkeer is om
verkeerstechnische redenen niet mogelijk. Op basis van diepere analyse
concludeert het college dat het instellen van eenrichtingverkeer op de
Spoorlaan vooruitlopend op de aanleg van de Noordlaan uitvoerbaar is.
Het autoverkeer vanuit oostelijke richting zal hierdoor moeten
omrijden, maar dit tast de bereikbaarheid niet wezenlijk aan.
Eenrichtingverkeer op de Noordlaan heeft een ongewenst uitwijkend
effect van verkeer op de doorgaande linten van Oud-Noord. Vanuit deze
overweging handhaaft het college het principebesluit de Noordlaan in
tweerichtingsverkeer uit te voeren.
Bereikbaarheid brandweer vanuit centrumkazerne aan Noordhoekring
Het instellen van eenrichtingverkeer op de cityring betekent een
vertraging van de brandweeropkomst vanuit de brandweerpost aan de
Noordhoekring voor met name het zuidoostelijk deel van Tilburg
(waaronder St. Elisabethziekenhuis). Om zorg te dragen voor een
afdoende dekking van brandrisico's zullen aanvullende maatregelen
worden genomen (bijvoorbeeld een systeem van verkeersbeïnvloeding op
de hoofdwegen) en zal het verkeerssysteem nader worden
geoptimaliseerd. Omdat er door de verdergaande verstedelijking
stadsbreed sprake is van een algemene afname in de effectieve
rijtijden heeft het college daarnaast besloten om volgend jaar voor de
gehele regio een studie te starten naar de toekomstige dekking van
brandrisico en de mogelijk gewenste verdeling van de brandweerposten.
Verkeersontsluiting Piushaven
Op 27 oktober 2003 heeft het college de aanbevelingen en conclusies
van het bureau OTB (prof. Priemus) voor de Piushaven overgenomen. Eén
van de conclusies was dat de door het college in het Masterplan
Binnenstad Totaal voorgestelde verkeersontsluiting (met brug) één van
de elementen is waaraan bij de herontwikkeling van het gebied niet kan
worden voorbijgegaan. In de inspraakreacties is onder andere door het
Bewoners Platform Piushaven een alternatief voor de
verkeersontsluiting aangegeven. Deze is door het bureau Goudappel
Coffeng verkeerskundig doorgerekend en geanalyseerd. Goudappel Coffeng
besluit haar conclusies met de opmerking dat het weinig zinvol is om
deze variant nader te gaan uitwerken. Het college handhaaft derhalve
haar besluit over de verkeersontsluiting van de Piushaven.
Wijzigingen in het Masterplan Binnenstad Totaal
De ingekomen reacties en de nadere studies hebben het college geen
aanleiding gegeven hoofdzaken in het Masterplan Binnenstad Totaal te
wijzigen. Een aantal kleinere (tekstuele) wijzigingen is wel aan de
orde. Bijvoorbeeld: ten behoeve van de bereikbaarheid van bedrijven en
bewoners aan de Piusstraat/Koningsplein zal de Primus van Gilsstraat
niet worden afgesloten voor doorgaand autoverkeer.
Verdere procedure
Het vastgestelde Masterplan Binnenstad Totaal is naar de raad gestuurd
met het verzoek deze vast te stellen in de raadvergadering van 15
december en ter bespreking in de raadscommissie Fysiek op 8 december.
Gemeente Tilburg