Gemeente Tilburg

20-11-2003
College stelt raad voor het Masterplan Binnenstad Totaal vast te stellen
Masterplan Binnenstad Totaal 15 december aanstaande in raad

Het college heeft op 17 november het Masterplan Binnenstad Totaal als beleidsvisie vastgesteld. Gezien de grote raakvlakken tussen het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP), het regiedocument Piushaven en het Masterplan Binnenstad Totaal (met name op het gebied van verkeer en vervoer) lopen deze plannen in de besluitvorming synchroon.

Inspraakreacties en nadere studies
Op 16 juni 2003 heeft het college het Masterplan Binnenstad Totaal als beleidsvoornemen vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. De inspraaktermijn liep tot 1 oktober 2003. In totaal zijn 69 schriftelijke reacties binnengekomen.

Op 4 juli jl. heeft een eerste oriënterende bespreking van dit beleidsvoornemen plaatsgevonden in de raadscommissie Fysiek. De resultaten van deze bespreking en een aantal inspraakreacties hebben aanleiding gegeven tot het uitvoeren van nader onderzoek. Ook het college had op 16 juni, bij de vaststelling van het Masterplan als beleidsvoornemen, reeds besloten tot nader onderzoek. Het betreft hier onderzoek naar:
§ milieueffecten geluid- en luchtkwaliteit (Urbis): heeft betrekking op TVVP en Masterplan Binnenstad
§ de richting van het éénrichtingverkeer op de cityring § de verhouding Noordlaan-Spoorlaan (fasering eenrichtingverkeer op Spoorlaan en vraagstuk eenrichting- of tweerichtingverkeer Noordlaan) § de bewonersvariant verkeer Piushaven
§ de bereikbaarheid brandweer vanuit centrumkazerne aan Noordhoekring

De bovenstaande onderzoeken worden hieronder verder toegelicht:

Milieueffectenonderzoek TVVP en Masterplan Binnenstad In het persbericht over de besluiten van het college over het TVVP wordt hierop verder inhoudelijk ingegaan. Op basis van dit onderzoek concludeert het college dat de voorgestelde
verkeerscirculatiemaatregelen in het Masterplan Binnenstad (eenrichtingverkeer op de cityring en open Heuvel voor autoverkeer) geen grote invloed hebben op milieueffecten geluid- en luchtkwaliteit. Het college handhaaft de conclusie dat deze verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn voor het waarborgen van de bereikbaarheid van de binnenstad en een goede verkeersontsluiting van de Piushaven. Daarnaast levert het gekozen verkeerssysteem de basis voor een aantal belangrijke ruimtelijke verbeteringen (cityring).

Het onderzoek naar de milieueffecten van het verkeer op langere termijn heeft de noodzaak van aanvullende
(verkeerscirculatie)maatregelen binnen de Oude Stad bevestigd, hetgeen ook door het college is onderkend bij haar besluit op 16 juni.

Richting van eenrichtingverkeer op cityring
In een aantal inspraakreacties is de voorkeur voor het omdraaien van eenrichtingverkeer op de cityring uitgesproken. Op basis van nadere studie heeft het college geconcludeerd wordt dat de in het Masterplan Binnenstad gekozen richting met de klok mee een aantal doorslaggevende voordelen biedt:
§ Mogelijkheid van bushaltes aan de binnen(stads)kant van de ring § Laden en lossen aan de binnenkant van de ring § Lagere verkeersintensiteit op Heuvelring, Heuvel en Paleisring § (Iets) lagere verkeersintensiteit op de Bredaseweg Bovendien is er nauwelijks verschil voor de afwikkelcapaciteit en snelheid op de kruispunten.

Verhouding Noordlaan-Spoorlaan
Verschillende organisaties vinden dat de Spoorlaan pas in een richting kan worden gezet op het moment dat de Noordlaan is gerealiseerd. Dit vanwege bereikbaarheid van bedrijven aan de Spoorlaan en onder andere de Albert Heijn aan de J. Heijnsstraat.
In juni is al de wenselijkheid aangegeven om voorafgaand aan de aanleg van de Noordlaan reeds een aantal maatregelen op de Spoorlaan door te voeren, liefst op dusdanige wijze dat het zuidelijk gedeelte van deze weg al meteen in het uiteindelijke profiel kan worden heringericht (met vrijliggende fietspaden, bomenrij, goede entree Pieter Vreedeplein, enz.). Hierbij dient dan wel aan de noordelijke zijde een tijdelijke vrije busbaan in de tegenovergestelde richting te worden gerealiseerd. Medegebruik van deze busbaan door autoverkeer is om verkeerstechnische redenen niet mogelijk. Op basis van diepere analyse concludeert het college dat het instellen van eenrichtingverkeer op de Spoorlaan vooruitlopend op de aanleg van de Noordlaan uitvoerbaar is. Het autoverkeer vanuit oostelijke richting zal hierdoor moeten omrijden, maar dit tast de bereikbaarheid niet wezenlijk aan. Eenrichtingverkeer op de Noordlaan heeft een ongewenst uitwijkend effect van verkeer op de doorgaande linten van Oud-Noord. Vanuit deze overweging handhaaft het college het principebesluit de Noordlaan in tweerichtingsverkeer uit te voeren.

Bereikbaarheid brandweer vanuit centrumkazerne aan Noordhoekring Het instellen van eenrichtingverkeer op de cityring betekent een vertraging van de brandweeropkomst vanuit de brandweerpost aan de Noordhoekring voor met name het zuidoostelijk deel van Tilburg (waaronder St. Elisabethziekenhuis). Om zorg te dragen voor een afdoende dekking van brandrisico's zullen aanvullende maatregelen worden genomen (bijvoorbeeld een systeem van verkeersbeïnvloeding op de hoofdwegen) en zal het verkeerssysteem nader worden geoptimaliseerd. Omdat er door de verdergaande verstedelijking stadsbreed sprake is van een algemene afname in de effectieve rijtijden heeft het college daarnaast besloten om volgend jaar voor de gehele regio een studie te starten naar de toekomstige dekking van brandrisico en de mogelijk gewenste verdeling van de brandweerposten.

Verkeersontsluiting Piushaven
Op 27 oktober 2003 heeft het college de aanbevelingen en conclusies van het bureau OTB (prof. Priemus) voor de Piushaven overgenomen. Eén van de conclusies was dat de door het college in het Masterplan Binnenstad Totaal voorgestelde verkeersontsluiting (met brug) één van de elementen is waaraan bij de herontwikkeling van het gebied niet kan worden voorbijgegaan. In de inspraakreacties is onder andere door het Bewoners Platform Piushaven een alternatief voor de verkeersontsluiting aangegeven. Deze is door het bureau Goudappel Coffeng verkeerskundig doorgerekend en geanalyseerd. Goudappel Coffeng besluit haar conclusies met de opmerking dat het weinig zinvol is om deze variant nader te gaan uitwerken. Het college handhaaft derhalve haar besluit over de verkeersontsluiting van de Piushaven.

Wijzigingen in het Masterplan Binnenstad Totaal De ingekomen reacties en de nadere studies hebben het college geen aanleiding gegeven hoofdzaken in het Masterplan Binnenstad Totaal te wijzigen. Een aantal kleinere (tekstuele) wijzigingen is wel aan de orde. Bijvoorbeeld: ten behoeve van de bereikbaarheid van bedrijven en bewoners aan de Piusstraat/Koningsplein zal de Primus van Gilsstraat niet worden afgesloten voor doorgaand autoverkeer.

Verdere procedure
Het vastgestelde Masterplan Binnenstad Totaal is naar de raad gestuurd met het verzoek deze vast te stellen in de raadvergadering van 15 december en ter bespreking in de raadscommissie Fysiek op 8 december.