15-12-2003
Landmacht kiest voor Mitsubishi L200
De Koninklijke Landmacht maakt sinds kort gebruik van twee Mitsubishis
L200 met dubbele cabine. De pick-ups zijn geselecteerd op hun
terreincapaciteiten en veelzijdigheid. De autos doen dienst bij het
vervoer van personen en bagage bij veldoefeningen en zijn onlangs
ingezet bij twee eenheden van de Lunettenkazerne in Vught.
Aan de keuze voor de Mitsubishis is een uitgebreide selectie
voorafgegaan. De L200 komt het meest tegemoet aan ons eisenpakket,
vertelt luitenant-kolonel Rik Dijkhoff, chef-staf van het Opleidings-
en Trainingscentrum Rijden (OTC Rijden). Twee eenheden maken van de
Mitsubishis gebruik: OTC Genie in Vught en de Elektronische Centrale
Werkplaats (ECW) in Dongen.
De Mitsubishis L200 hebben een ondersteunende functie bij oefeningen.
Verder dienen ze als opleidingsauto voor de Genie. Tot de taken bij
oefeningen horen onder meer het brengen van eten en het uitvoeren van
verkenningen. Ook kunnen de commandant en stafmedewerkers van deze
autos gebruikmaken om de oefeningen te bezoeken. Van belang is het dat
we met de L200 echt een veelzijdig voertuig hebben. Dankzij de
vierwielaandrijving kunnen we in elk soort terrein komen en tot aan
vijf personen plus flink wat bagage vervoeren, aldus kapitein Theo
Appeldoorn, Stafofficier Logistiek Peloton OTC Genie.
Ook voor onherbergzame oorden
De aan de Koninklijke Landmacht geleverde Mitsubishis L200 zijn
metallic groen. De laadbak is voorzien van een in de wagenkleur
meegespoten hardtop. Onder de motorkap huist een 2,5-liter
turbodieselmotor met intercooler. Deze levert 85 kW/115 pk en bereikt
zijn maximum koppel van 240 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Dankzij
Easy Select 4WD is de vierwielaandrijving op onverharde ondergrond
inschakelbaar tot een snelheid van 100 km/uur. Verder beschikt de auto
over lage gearing.
De Mitsubishi L200 heeft alle technische ingrediënten voor zwaar werk
in moeilijk begaanbaar terrein. De oefeningen voltrekken zich soms in
de meest onherbergzame oorden, waar geen verharde wegen zijn. Jos van
Grinsven, Beheerder Materieel Logistiek Peloton: Deze autos zijn
ertegen opgewassen. De motor levert bij lage toeren flink wat kracht
en er is veel bodemvrijheid. Ter bescherming hebben we nog een dikke
aluminium plaat onder de motor laten aanbrengen, want bij oefeningen
hebben we te maken met alle mogelijke soorten ondergrond, van sneeuw
en modder tot aan mul zand.
BedrijfsautoRAI