BedrijfsautoRAI

15-12-2003

Landmacht kiest voor Mitsubishi L200

De Koninklijke Landmacht maakt sinds kort gebruik van twee Mitsubishis L200 met dubbele cabine. De pick-ups zijn geselecteerd op hun terreincapaciteiten en veelzijdigheid. De autos doen dienst bij het vervoer van personen en bagage bij veldoefeningen en zijn onlangs ingezet bij twee eenheden van de Lunettenkazerne in Vught.

Aan de keuze voor de Mitsubishis is een uitgebreide selectie voorafgegaan. De L200 komt het meest tegemoet aan ons eisenpakket, vertelt luitenant-kolonel Rik Dijkhoff, chef-staf van het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden (OTC Rijden). Twee eenheden maken van de Mitsubishis gebruik: OTC Genie in Vught en de Elektronische Centrale Werkplaats (ECW) in Dongen.

De Mitsubishis L200 hebben een ondersteunende functie bij oefeningen. Verder dienen ze als opleidingsauto voor de Genie. Tot de taken bij oefeningen horen onder meer het brengen van eten en het uitvoeren van verkenningen. Ook kunnen de commandant en stafmedewerkers van deze autos gebruikmaken om de oefeningen te bezoeken. Van belang is het dat we met de L200 echt een veelzijdig voertuig hebben. Dankzij de vierwielaandrijving kunnen we in elk soort terrein komen en tot aan vijf personen plus flink wat bagage vervoeren, aldus kapitein Theo Appeldoorn, Stafofficier Logistiek Peloton OTC Genie.

Ook voor onherbergzame oorden De aan de Koninklijke Landmacht geleverde Mitsubishis L200 zijn metallic groen. De laadbak is voorzien van een in de wagenkleur meegespoten hardtop. Onder de motorkap huist een 2,5-liter turbodieselmotor met intercooler. Deze levert 85 kW/115 pk en bereikt zijn maximum koppel van 240 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Dankzij Easy Select 4WD is de vierwielaandrijving op onverharde ondergrond inschakelbaar tot een snelheid van 100 km/uur. Verder beschikt de auto over lage gearing.

De Mitsubishi L200 heeft alle technische ingrediënten voor zwaar werk in moeilijk begaanbaar terrein. De oefeningen voltrekken zich soms in de meest onherbergzame oorden, waar geen verharde wegen zijn. Jos van Grinsven, Beheerder Materieel Logistiek Peloton: Deze autos zijn ertegen opgewassen. De motor levert bij lage toeren flink wat kracht en er is veel bodemvrijheid. Ter bescherming hebben we nog een dikke aluminium plaat onder de motor laten aanbrengen, want bij oefeningen hebben we te maken met alle mogelijke soorten ondergrond, van sneeuw en modder tot aan mul zand.