4 januari 2004
Aanpak asociale weggebruikers krijgt voorrrang
De aanpak van 'verkeerscriminelen' krijgt in 2004 voorrang bij de
handhaving van de verkeersregels. Verkeerscriminelen zijn
weggebruikers die zich doorlopend asociaal gedragen door zeer snel te
rijden, aan bumpers te 'kleven' en rechts in te halen. Dit soort
overtredingen staan hoog op ergernis-Top 10 van weggebruikers, aldus
de landelijk verkeersofficier, mr. J. Spee.
Het aantal video-auto's wordt fors uitgebreid. Het is de bedoeling dat
alle politiekorpsen dit jaar de beschikking krijgen over zo'n auto.
Met zo'n onopvallende auto worden asociale weggebruikers enige tijd
achtervolgd. Hun weggedrag wordt vastgelegd, zodat ze - als ze langs
de kant van de weg zijn gezet - met eigen ogen kunnen zien hoe ze zich
gedragen.
In 2004 worden voorts zes trajecten op het wegennet voorzien van een
zogeheten trajectcontrole. Zes fabrikanten zijn momenteel , na een
uitgebreide Europese aanbestedingsprocedure, bezig om een dergelijke
controlesysteem te maken. Bij een trajectcontrole wordt de
weggebruiker op twee punten gefotografeerd en wordt zijn snelheid
gemeten. Daarna wordt door de computer razendsnel het gemiddelde
uitgerekend. Ligt de gemiddelde snelheid boven de maximumsnelheid, dan
krijgt hij een bekeuring.
Automobilisten vinden deze wijze van controleren 'eerlijker' dan de
traditionele 'puntmeting', waarbij de snelheid op één punt wordt
gemeten, omdat het hierbij gaat om een gemiddelde over bijvoorbeeld
een kilometer. Het is echter niet mogelijk om overal trajectcontroles
in te richten omdat daarvoor een stuk weg met een minimumlengte nodig
is zonder opritten of afslagen. Die zijn er niet veel in ons land.
Op de A13 bij Rotterdam is deze manier van controleren inmiddels een
succes gebleken. Volgens Spee zal trajectcontrole worden ingevoerd op
onder andere de Zeelandbrug, de A12, de A2 en de A4. Ook is een mobiel
systeem ontwikkeld dat ingezet kan worden bij bijvoorbeeld werken aan
de weg. Ook daar wordt nogal te snel gereden.
Openbaar Ministerie