Openbaar Ministerie

4 januari 2004

Aanpak asociale weggebruikers krijgt voorrrang

De aanpak van 'verkeerscriminelen' krijgt in 2004 voorrang bij de handhaving van de verkeersregels. Verkeerscriminelen zijn weggebruikers die zich doorlopend asociaal gedragen door zeer snel te rijden, aan bumpers te 'kleven' en rechts in te halen. Dit soort overtredingen staan hoog op ergernis-Top 10 van weggebruikers, aldus de landelijk verkeersofficier, mr. J. Spee.
Het aantal video-auto's wordt fors uitgebreid. Het is de bedoeling dat alle politiekorpsen dit jaar de beschikking krijgen over zo'n auto. Met zo'n onopvallende auto worden asociale weggebruikers enige tijd achtervolgd. Hun weggedrag wordt vastgelegd, zodat ze - als ze langs de kant van de weg zijn gezet - met eigen ogen kunnen zien hoe ze zich gedragen.
In 2004 worden voorts zes trajecten op het wegennet voorzien van een zogeheten trajectcontrole. Zes fabrikanten zijn momenteel , na een uitgebreide Europese aanbestedingsprocedure, bezig om een dergelijke controlesysteem te maken. Bij een trajectcontrole wordt de weggebruiker op twee punten gefotografeerd en wordt zijn snelheid gemeten. Daarna wordt door de computer razendsnel het gemiddelde uitgerekend. Ligt de gemiddelde snelheid boven de maximumsnelheid, dan krijgt hij een bekeuring.
Automobilisten vinden deze wijze van controleren 'eerlijker' dan de traditionele 'puntmeting', waarbij de snelheid op één punt wordt gemeten, omdat het hierbij gaat om een gemiddelde over bijvoorbeeld een kilometer. Het is echter niet mogelijk om overal trajectcontroles in te richten omdat daarvoor een stuk weg met een minimumlengte nodig is zonder opritten of afslagen. Die zijn er niet veel in ons land. Op de A13 bij Rotterdam is deze manier van controleren inmiddels een succes gebleken. Volgens Spee zal trajectcontrole worden ingevoerd op onder andere de Zeelandbrug, de A12, de A2 en de A4. Ook is een mobiel systeem ontwikkeld dat ingezet kan worden bij bijvoorbeeld werken aan de weg. Ook daar wordt nogal te snel gereden.