Gemeente Enschede

Enschede presenteert burgerjaarverslag op eerste werkdag van 2004


Enschede, 05-01-2004

Burgemeester J.H.H. Mans presenteerde op de eerste werkdag van het nieuwe jaar het tweede burgerjaarverslag van de gemeente Enschede uit. In dit verslag rapporteert hij onder meer over de gemeentelijke dienstverlening, de betrokkenheid van de burgers bij het bestuur van de stad, en de regionale samenwerking. Gezien alle bouwactiviteiten in de stad is 'bouwen' als thema van dit burgerjaarverslag gekozen.

Bouwen aan dienstverlening
De gemeente Enschede blijft bouwen aan haar dienstverlening en aan de bejegening van de burgers. In 2003 trokken de publieksbalies zo'n 140.000 bezoekers. Met gemiddeld een acht als rapportcijfer is de tevredenheid van de bezoekers in 2003 onveranderd hoog gebleven, evenals in 2002. Het Digitale Loket werd in 2003 voor het eerst vaker bezocht dan het fysieke loket. Het digitale dienstenaanbod is in het afgelopen jaar uitgebreid naar ongeveer 8077 verschillende transactiemogelijkheden en informatie over zo'n 540 producten. Het Enschedese Digitale Loket wordt door het ministerie van Binnenlandse Zaken als voorbeeldmodel aanbevolen aan andere gemeenten in Nederland. Ook rapporteert de burgemeester over de behandeling van klachten en bezwaarschriften.

Bouwen aan besluitvorming
In 2003 is de betrokkenheid van de burger bij de bestuurlijke besluitvorming versterkt, onder meer door nadruk te leggen op het stadsdeelsgewijs werken en de invoering van een internetpanel. Klassieke instrumenten als commissievergaderingen en inspraakavonden scoorden voor de burger buitengewoon laag als middel tot deelname aan gemeentelijke besluitvorming. De Gemeente Enschede trok hieruit de conclusie om op een andere wijze naar de burger te luisteren. In 2003 is daarom een internet-stadspanel ontwikkeld. Er zijn inmiddels drie internetpeilingen gehouden. De eerste ging over de kwaliteit van het centrum, de tweede over mobiliteit en bereikbaarheid en de laatste over participatie en lokaal bestuur. Deze meest recente (december 2003 gehouden peiling) leverde o.a. het volgende op:
* 51% van de panelleden vindt dat de gemeente Enschede de burgers (zeer) goed of redelijk betrekt bij uitvoering van de gemeentelijke plannen. 32% vindt (zeer) slecht
* 96% heeft niet gemerkt dat er iets is veranderd door invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur. Toch weet 47% van de mogelijkheid om een burgerinitiatief in te dienen en heeft 54% wel eens gehoord van de Rekenkamer van de gemeente Enschede
* Om de bekendheid van raadsleden te vergroten, zien de panelleden het meest in "vaker een persoonlijk standpunt innemen" en "actieve en zichtbare deelname in organisaties"

* Een kwart van de panelleden heeft wel eens een raadsvergadering bijgewoond. Daarvan vond 39% de vergadering saai en lang, 17% vond het moeilijk te volgen, maar 21% vond het spannend en belangrijk voor de toekomst van de stad

* Gevraagd naar hun vertrouwen in tien bekende openbare instanties, bleek dat de politie op het meeste vertrouwen van de burgers mag rekenen (83% heeft vertrouwen), gevolgd door de burgemeester met 74% en de raad met 70%. Lager scoren de regionale pers (63%), politieke partijen (60%) en de ambtenaren (54%)

Aan dit internetpanel namen 313 inwoners van Enschede deel.

Bouwen aan de regio
De gemeente Enschede is onderdeel van de Netwerkstad Twente, de Regio Twente, en de Euregio. Versterking van deze samenwerking is essentieel voor de ontwikkeling van Twente en Enschede. Burgemeester Mans is zowel voorzitter van de Regio, als van de (stuurgroep) Netwerkstad. In zijn burgerjaarverslag gaat hij in op de hinder die de samenwerking ondervindt van de spanning tussen stad en platteland. De burgemeester pleit voor een open oog voor de sterke punten in het stedelijk gebied en een open mind naar elkaar toe.
De samenwerking met de Duitse steden is naar de mening van de burgemeester nog te "gezapig". De komende jaren moet er meer in de grensoverschrijdende samenwerking geworden geïnvesteerd. De Gemeentewet schrijft voor dat de burgemeester elk jaar een burgerjaarverslag moet maken. Achterliggende redenen zijn de bevordering van een adequate behandeling van klachten van burgers en bevordering van de kwaliteit van dienstverlening.

Klik hier om het burgerjaarverslag 2003 te downloaden (pdf-bestand, 2,1mB)

---

Gepubliceerd op 05-01-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar