Enschede presenteert burgerjaarverslag op eerste werkdag van 2004
Enschede, 05-01-2004
Burgemeester J.H.H. Mans presenteerde op de eerste werkdag van het
nieuwe jaar het tweede burgerjaarverslag van de gemeente Enschede uit.
In dit verslag rapporteert hij onder meer over de gemeentelijke
dienstverlening, de betrokkenheid van de burgers bij het bestuur van
de stad, en de regionale samenwerking. Gezien alle bouwactiviteiten in
de stad is 'bouwen' als thema van dit burgerjaarverslag gekozen.
Bouwen aan dienstverlening
De gemeente Enschede blijft bouwen aan haar dienstverlening en aan de
bejegening van de burgers. In 2003 trokken de publieksbalies zo'n
140.000 bezoekers. Met gemiddeld een acht als rapportcijfer is de
tevredenheid van de bezoekers in 2003 onveranderd hoog gebleven,
evenals in 2002. Het Digitale Loket werd in 2003 voor het eerst vaker
bezocht dan het fysieke loket. Het digitale dienstenaanbod is in het
afgelopen jaar uitgebreid naar ongeveer 8077 verschillende
transactiemogelijkheden en informatie over zo'n 540 producten. Het
Enschedese Digitale Loket wordt door het ministerie van Binnenlandse
Zaken als voorbeeldmodel aanbevolen aan andere gemeenten in Nederland.
Ook rapporteert de burgemeester over de behandeling van klachten en
bezwaarschriften.
Bouwen aan besluitvorming
In 2003 is de betrokkenheid van de burger bij de bestuurlijke
besluitvorming versterkt, onder meer door nadruk te leggen op het
stadsdeelsgewijs werken en de invoering van een internetpanel.
Klassieke instrumenten als commissievergaderingen en inspraakavonden
scoorden voor de burger buitengewoon laag als middel tot deelname aan
gemeentelijke besluitvorming. De Gemeente Enschede trok hieruit de
conclusie om op een andere wijze naar de burger te luisteren. In 2003
is daarom een internet-stadspanel ontwikkeld. Er zijn inmiddels drie
internetpeilingen gehouden. De eerste ging over de kwaliteit van het
centrum, de tweede over mobiliteit en bereikbaarheid en de laatste
over participatie en lokaal bestuur. Deze meest recente (december 2003
gehouden peiling) leverde o.a. het volgende op:
* 51% van de panelleden vindt dat de gemeente Enschede de burgers
(zeer) goed of redelijk betrekt bij uitvoering van de
gemeentelijke plannen. 32% vindt (zeer) slecht
* 96% heeft niet gemerkt dat er iets is veranderd door invoering van
de Wet dualisering gemeentebestuur. Toch weet 47% van de
mogelijkheid om een burgerinitiatief in te dienen en heeft 54% wel
eens gehoord van de Rekenkamer van de gemeente Enschede
* Om de bekendheid van raadsleden te vergroten, zien de panelleden
het meest in "vaker een persoonlijk standpunt innemen" en "actieve
en zichtbare deelname in organisaties"
* Een kwart van de panelleden heeft wel eens een raadsvergadering
bijgewoond. Daarvan vond 39% de vergadering saai en lang, 17% vond
het moeilijk te volgen, maar 21% vond het spannend en belangrijk
voor de toekomst van de stad
* Gevraagd naar hun vertrouwen in tien bekende openbare instanties,
bleek dat de politie op het meeste vertrouwen van de burgers mag
rekenen (83% heeft vertrouwen), gevolgd door de burgemeester met
74% en de raad met 70%. Lager scoren de regionale pers (63%),
politieke partijen (60%) en de ambtenaren (54%)
Aan dit internetpanel namen 313 inwoners van Enschede deel.
Bouwen aan de regio
De gemeente Enschede is onderdeel van de Netwerkstad Twente, de Regio
Twente, en de Euregio. Versterking van deze samenwerking is essentieel
voor de ontwikkeling van Twente en Enschede. Burgemeester Mans is
zowel voorzitter van de Regio, als van de (stuurgroep) Netwerkstad. In
zijn burgerjaarverslag gaat hij in op de hinder die de samenwerking
ondervindt van de spanning tussen stad en platteland. De burgemeester
pleit voor een open oog voor de sterke punten in het stedelijk gebied
en een open mind naar elkaar toe.
De samenwerking met de Duitse steden is naar de mening van de
burgemeester nog te "gezapig". De komende jaren moet er meer in de
grensoverschrijdende samenwerking geworden geïnvesteerd.
De Gemeentewet schrijft voor dat de burgemeester elk jaar een
burgerjaarverslag moet maken. Achterliggende redenen zijn de
bevordering van een adequate behandeling van klachten van burgers en
bevordering van de kwaliteit van dienstverlening.
Klik hier om het burgerjaarverslag 2003 te downloaden (pdf-bestand,
2,1mB)
---
Gepubliceerd op 05-01-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar