AutoRai

5-1-2004

Nissan introduceert Cube3 + Conran & Partners

De unieke Cube³ + Conran & Partners die op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd, is het tastbare bewijs van Nissans nieuwe visie op vormgeving en merkbeleving.

De ontwerpers van het Europese designcentrum van Nissan in Londen vinden hun inspiratie in de creativiteit, cultuur en stijl van deze wereldstad. En dat uit zich in de Cube3 + Conran & Partners, een unieke auto ontstaan uit een samenwerking tussen Nissan en het eveneens in Londen gevestigde bureau Conran & Partners.

Sinds de Japanse introductie in oktober 2002 is de Nissan Cube niet meer weg te denken uit de topvijf van bestverkochte autos. Dit bewijst eens te meer dat de bijzondere vormgeving van de huidige generatie Nissan-modellen de stijgende verkoopcijfers niet in de weg staat. De Cube is een hippe en compacte auto die vooral wordt gekocht door trendsetters. Daarmee is weer eens bewezen dat kleine autos naast ruim en veelzijdig ook bijzonder onderscheidend kunnen zijn. Het Japanse succes van de Cube wordt onderstreept door de introductie van de Cube³ met een derde zitrij, afgelopen juni. In slechts twee weken tijd zijn er in Japan maar liefst 8.000 autos van dit type verkocht.

Conran & Partners
Conran & Partners heeft zijn sporen verdiend op het gebied van architectuur, interieurdesign voor onder meer restaurants en hotels en grafisch ontwerp. De naam is synoniem met stijl, goede smaak en verfijnd design. Door de samenwerking met wereldberoemde ontwerpers, en Conran & Partners in het bijzonder, kon Nissan nieuwe wegen inslaan voor interieurontwerp. En toevalligerwijs was Conran & Partners op zoek naar een tweede partij om gestalte te geven aan nieuwe uitdagingen in het toepassen van nieuwe materialen. Sebastian Conran, Creative Director van Conran & Partners, vertelt: Bij het ontwerpen van de Cube³ + Conran & Partners stond het thema rust centraal. Samen met het thema cirkel wat symbool staat voor Japanse schoonheid vormt dit het Japanse DNA van de auto.

Vriendelijk en levendig
De grille en de koplampen vormen een eenheid en geven de Cube³ + Conran & Partners een vriendelijk, non-agressief vooraanzicht. Dezelfde eenheid is terug te zien in het design van de achterlichten. Als aanvulling hierop is het ontwerp van de wielen geïnspireerd op rimpelingen in een Japanse vijver. De auto is in de kleur Shadow Grey gespoten. Een tijdloze én stijlvolle kleur die goed combineert met het donkere aluminium van diverse afwerkingdetails. Het ingetogen exterieur staat in scherp contrast met het levendig roodgekleurde interieur dat het flamboyante karakter van Londen uitstraalt. Deze stad is naast de vestigingsplaats ook de inspiratiebron van Conran & Partners. De lederen bekleding geeft een gevoel van kwaliteit en biedt decadent plezier.

Europese partner
Satoru Tai, Vice-President van Nissan Design Europe: Al sinds de opening van Nissan Design Europe in Paddington zijn we op zoek naar partners die ons kunnen helpen bij het vinden van de juiste Europese uitstraling. Conran & Partners heeft een zeer aansprekend portfolio opgebouwd op hun vakgebied. We vinden het dan ook een hele eer om met hun te mogen samenwerken. Hij voegt daar aan toe: De samenwerking was extra interessant, omdat de Cube niet in het Europese leveringsprogramma is opgenomen. Toch wilden we de auto een Europees tintje geven, zonder zijn Japanse afkomst teniet te doen. En we zijn meer dan tevreden over het resultaat.

Over de betrokkenheid van Conran & Partners bij het ontwerp van de auto vertelt Sebastian Conran: Omdat we de meeste tijd ín en niet buíten de auto doorbrengen, zijn wij van mening dat in het interieur onze kansen liggen. Hij legt uit: We wilden een stijlvol, rustig en ook praktisch interieur creëren, waarin je je op je gemak voelt en toch alert bent. Zeg maar dat het serotonine opwekt in plaats van testosteron. Ook wilden we een licht en ruimtelijk gevoel in het ontwerp brengen. Om die reden is er een glazen dak over de volle lengte van het dak gemonteerd. Dit dak is zo geconstrueerd dat het daglicht binnenkomt, maar niet het directe zonlicht.

De weelde van leer en Alcantara geeft het interieur een sensueel gevoel. We creëerden een minimalistische sfeer door de details simpel en strak te houden. Daardoor is er meer eenheid in het ontwerp. Voor de bekleding kozen we de kleur rood, omdat deze kleur uitstraling heeft en gevoelens van warmte en opwinding oproept. We hebben het gebruik van kunststof tot een minimum beperkt ten faveure van aluminium dat haast de uitstraling van edelmetaal heeft. De achterzittingen kunnen naar elkaar toe worden gedraaid, om zo een echte chill-outruimte te creëren. Het gehele interieur zorgt ervoor dat de inzittenden er gewoon goed uitzien.

Designcenter
Nissan Design Europe in Londen werd in januari 2003 geopend en biedt een werkplek voor meer dan 50 ontwerpers, vormgevers en ondersteunend personeel. De studio heeft tot doel de volgende generatie Europese Nissans te ontwerpen, maar zal ook betrokken worden bij de vormgeving van autos voor andere delen van de wereld. Daarnaast speelt het designcenter een belangrijke strategische rol in het netwerk van ontwerpstudios dat Nissan over de hele wereld heeft. Bij Nissan Europe werken ongeveer 12.000 mensen. Afgelopen jaar verkocht het merk 474.000 autos in Europa.