5-1-2004
Nissan introduceert Cube3 + Conran & Partners
De unieke Cube³ + Conran & Partners die op de Tokyo Motor Show werd
gepresenteerd, is het tastbare bewijs van Nissans nieuwe visie op
vormgeving en merkbeleving.
De ontwerpers van het Europese designcentrum van Nissan in Londen
vinden hun inspiratie in de creativiteit, cultuur en stijl van deze
wereldstad. En dat uit zich in de Cube3 + Conran & Partners, een
unieke auto ontstaan uit een samenwerking tussen Nissan en het
eveneens in Londen gevestigde bureau Conran & Partners.
Sinds de Japanse introductie in oktober 2002 is de Nissan Cube niet
meer weg te denken uit de topvijf van bestverkochte autos. Dit bewijst
eens te meer dat de bijzondere vormgeving van de huidige generatie
Nissan-modellen de stijgende verkoopcijfers niet in de weg staat. De
Cube is een hippe en compacte auto die vooral wordt gekocht door
trendsetters. Daarmee is weer eens bewezen dat kleine autos naast ruim
en veelzijdig ook bijzonder onderscheidend kunnen zijn. Het Japanse
succes van de Cube wordt onderstreept door de introductie van de Cube³
met een derde zitrij, afgelopen juni. In slechts twee weken tijd zijn
er in Japan maar liefst 8.000 autos van dit type verkocht.
Conran & Partners
Conran & Partners heeft zijn sporen verdiend op het gebied van
architectuur, interieurdesign voor onder meer restaurants en hotels en
grafisch ontwerp. De naam is synoniem met stijl, goede smaak en
verfijnd design. Door de samenwerking met wereldberoemde ontwerpers,
en Conran & Partners in het bijzonder, kon Nissan nieuwe wegen inslaan
voor interieurontwerp. En toevalligerwijs was Conran & Partners op
zoek naar een tweede partij om gestalte te geven aan nieuwe
uitdagingen in het toepassen van nieuwe materialen. Sebastian Conran,
Creative Director van Conran & Partners, vertelt: Bij het ontwerpen
van de Cube³ + Conran & Partners stond het thema rust centraal. Samen
met het thema cirkel wat symbool staat voor Japanse schoonheid vormt
dit het Japanse DNA van de auto.
Vriendelijk en levendig
De grille en de koplampen vormen een eenheid en geven de Cube³ +
Conran & Partners een vriendelijk, non-agressief vooraanzicht.
Dezelfde eenheid is terug te zien in het design van de achterlichten.
Als aanvulling hierop is het ontwerp van de wielen geïnspireerd op
rimpelingen in een Japanse vijver. De auto is in de kleur Shadow Grey
gespoten. Een tijdloze én stijlvolle kleur die goed combineert met het
donkere aluminium van diverse afwerkingdetails. Het ingetogen
exterieur staat in scherp contrast met het levendig roodgekleurde
interieur dat het flamboyante karakter van Londen uitstraalt. Deze
stad is naast de vestigingsplaats ook de inspiratiebron van Conran &
Partners. De lederen bekleding geeft een gevoel van kwaliteit en biedt
decadent plezier.
Europese partner
Satoru Tai, Vice-President van Nissan Design Europe: Al sinds de
opening van Nissan Design Europe in Paddington zijn we op zoek naar
partners die ons kunnen helpen bij het vinden van de juiste Europese
uitstraling. Conran & Partners heeft een zeer aansprekend portfolio
opgebouwd op hun vakgebied. We vinden het dan ook een hele eer om met
hun te mogen samenwerken. Hij voegt daar aan toe: De samenwerking was
extra interessant, omdat de Cube niet in het Europese
leveringsprogramma is opgenomen. Toch wilden we de auto een Europees
tintje geven, zonder zijn Japanse afkomst teniet te doen. En we zijn
meer dan tevreden over het resultaat.
Over de betrokkenheid van Conran & Partners bij het ontwerp van de
auto vertelt Sebastian Conran: Omdat we de meeste tijd ín en niet
buíten de auto doorbrengen, zijn wij van mening dat in het interieur
onze kansen liggen. Hij legt uit: We wilden een stijlvol, rustig en
ook praktisch interieur creëren, waarin je je op je gemak voelt en
toch alert bent. Zeg maar dat het serotonine opwekt in plaats van
testosteron. Ook wilden we een licht en ruimtelijk gevoel in het
ontwerp brengen. Om die reden is er een glazen dak over de volle
lengte van het dak gemonteerd. Dit dak is zo geconstrueerd dat het
daglicht binnenkomt, maar niet het directe zonlicht.
De weelde van leer en Alcantara geeft het interieur een sensueel
gevoel. We creëerden een minimalistische sfeer door de details simpel
en strak te houden. Daardoor is er meer eenheid in het ontwerp. Voor
de bekleding kozen we de kleur rood, omdat deze kleur uitstraling
heeft en gevoelens van warmte en opwinding oproept. We hebben het
gebruik van kunststof tot een minimum beperkt ten faveure van
aluminium dat haast de uitstraling van edelmetaal heeft. De
achterzittingen kunnen naar elkaar toe worden gedraaid, om zo een
echte chill-outruimte te creëren. Het gehele interieur zorgt ervoor
dat de inzittenden er gewoon goed uitzien.
Designcenter
Nissan Design Europe in Londen werd in januari 2003 geopend en biedt
een werkplek voor meer dan 50 ontwerpers, vormgevers en ondersteunend
personeel. De studio heeft tot doel de volgende generatie Europese
Nissans te ontwerpen, maar zal ook betrokken worden bij de vormgeving
van autos voor andere delen van de wereld. Daarnaast speelt het
designcenter een belangrijke strategische rol in het netwerk van
ontwerpstudios dat Nissan over de hele wereld heeft. Bij Nissan Europe
werken ongeveer 12.000 mensen. Afgelopen jaar verkocht het merk
474.000 autos in Europa.
AutoRai