Gemeente Tilburg

23-12-2003
Start aanleg 2e deel Noordwesttangent in januari Knelpunten rondom deel Vossenberg West - Midden-Brabantweg weggenomen

Het college stelt de raad voor 39,9 miljoen beschikbaar te stellen voor de aanleg van de Noordwesttangent. Ondanks de onduidelijkheid over de hoogte van de rijksbijdrage voor deze weg en het tijdstip waarop het Rijk over de brug komt, zet de gemeente Tilburg de aanleg van de Noordwesttangent voort. Bovendien doet het college een aanbestedingsvoorstel voor het meest oostelijke deel van dit traject, waarmee een aantal knelpunten op dit specifieke deel van het tracé worden weggenomen. Als de raad instemt met het kredietvoorstel en de aanbesteding, start in januari 2004 de aanleg van het deel Vossenberg West Midden-Brabantweg.

De Noordwesttangent is een onmisbare schakel bij de door het college en de raad voorgestane verbetering van de bereikbaarheid van Tilburg. Zowel direct voor de woonwijk Reeshof en het bedrijventerrein Vossenberg, als indirect omdat het doorgaand verkeer langs de noordwestzijde kan rijden en niet meer door de stad hoeft. Prioriteit bij de aanleg van de Noordwesttangent is gegeven aan de ontsluiting van Reeshof vanaf Dalem-Zuid (vanaf Bredaseweg) en aan de ontsluiting van Vossenberg/ Kraaiven (vanaf de Midden-Brabantweg). In 2003 is begonnen met de aanleg van het eerste gedeelte (Bredaseweg Dalem Zuid). Nu is het deel Vossenberg West Midden-Brabantweg aan de beurt·.

De gemeente verwacht niet er op korte termijn meer duidelijkheid komt over de rijksbijdrage. In het raadsvoorstel wordt daarom voorgesteld om, zolang er voldoende gemeentelijke en provinciale middelen beschikbaar zijn, volgens planning door te gaan. Daarmee geeft de gemeente het signaal af aan het Rijk, dat de aanleg van de Noordwesttangent geen vertraging duldt.

Het voorstel dat het college nu doet aan de raad lost een aantal knelpunten op rondom het meest oostelijke gedeelte van de de Noordwesttangent. Van Hees (nu Heijmans) is in het bezit van een aantal essentiële percelen die nodig zijn voor het tracé en voor natuurcompensatie voor de aanleg van de weg. Tevens ligt er een claim van Van Hees/Heijmans voor de zeefkosten en afvoer van verontreinigingen uit de grond uit de gronddepots, die de gemeente (toen nog) Van Hees in 2001 in zijn beheer heeft gegeven (Gronddepots zijn opslagplekken voor grond die afgegraven is voor bijvoorbeeld wegenbouw). Bovendien moet het depot Vossenberg, in beheer bij Van Hees/Heijmans, in 2004 ontmanteld worden voor de aanleg van de Noordwesttangent. In de overeenkomst die nu gesloten wordt met Van Hees, (inmiddels samengegaan met Heijmans) zijn al deze knelpunten meegenomen. Van Hees/Heijmans wordt de aanleg van het meest complexe deel, de ontsluiting van Kraaiven en Spinder, gegund voor een bedrag van 5.250.000.

De aanleg van het tweede deel van de Noordwesttangent biedt een alternatief voor de Dongenseweg. De files op de Dongenseweg en de Zevenheuvelenweg daardoor behoren straks tot het verleden. Verkeer uit Dongen richting Midden-Brabantweg en Noordoosttangent en verkeer van en naar Vossenberg kan straks om Tilburg heen rijden. Ook voor de 'sluiproute' vanaf de Noordoosttangent via IJpelareweg - Grootvenstraat Swaardvenstraat naar de Dongenseweg biedt het tweede deel van de Noordwesttangent een aantrekkelijk alternatief. Het bestaande wegennet bij Vossenberg en Kraaiven wordt dus fors ontlast met de aanleg van de verbinding Vossenberg West Midden Brabantweg. Na aanleg van de verlengde Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg verdwijnt eveneens al het sluipverkeer van de 'binnendoorroute', het verkeer vanuit de Reeshof naar de Midden-Brabantweg. De start van de aanleg van dat deel staat gepland voor 2005.