23-12-2003
Start aanleg 2e deel Noordwesttangent in januari
Knelpunten rondom deel Vossenberg West - Midden-Brabantweg weggenomen
Het college stelt de raad voor 39,9 miljoen beschikbaar te stellen
voor de aanleg van de Noordwesttangent. Ondanks de onduidelijkheid
over de hoogte van de rijksbijdrage voor deze weg en het tijdstip
waarop het Rijk over de brug komt, zet de gemeente Tilburg de aanleg
van de Noordwesttangent voort. Bovendien doet het college een
aanbestedingsvoorstel voor het meest oostelijke deel van dit traject,
waarmee een aantal knelpunten op dit specifieke deel van het tracé
worden weggenomen. Als de raad instemt met het kredietvoorstel en de
aanbesteding, start in januari 2004 de aanleg van het deel Vossenberg
West Midden-Brabantweg.
De Noordwesttangent is een onmisbare schakel bij de door het college
en de raad voorgestane verbetering van de bereikbaarheid van Tilburg.
Zowel direct voor de woonwijk Reeshof en het bedrijventerrein
Vossenberg, als indirect omdat het doorgaand verkeer langs de
noordwestzijde kan rijden en niet meer door de stad hoeft. Prioriteit
bij de aanleg van de Noordwesttangent is gegeven aan de ontsluiting
van Reeshof vanaf Dalem-Zuid (vanaf Bredaseweg) en aan de ontsluiting
van Vossenberg/ Kraaiven (vanaf de Midden-Brabantweg). In 2003 is
begonnen met de aanleg van het eerste gedeelte (Bredaseweg Dalem
Zuid). Nu is het deel Vossenberg West Midden-Brabantweg aan de beurt·.
De gemeente verwacht niet er op korte termijn meer duidelijkheid komt
over de rijksbijdrage. In het raadsvoorstel wordt daarom voorgesteld
om, zolang er voldoende gemeentelijke en provinciale middelen
beschikbaar zijn, volgens planning door te gaan. Daarmee geeft de
gemeente het signaal af aan het Rijk, dat de aanleg van de
Noordwesttangent geen vertraging duldt.
Het voorstel dat het college nu doet aan de raad lost een aantal
knelpunten op rondom het meest oostelijke gedeelte van de de
Noordwesttangent. Van Hees (nu Heijmans) is in het bezit van een
aantal essentiële percelen die nodig zijn voor het tracé en voor
natuurcompensatie voor de aanleg van de weg. Tevens ligt er een claim
van Van Hees/Heijmans voor de zeefkosten en afvoer van
verontreinigingen uit de grond uit de gronddepots, die de gemeente
(toen nog) Van Hees in 2001 in zijn beheer heeft gegeven (Gronddepots
zijn opslagplekken voor grond die afgegraven is voor bijvoorbeeld
wegenbouw). Bovendien moet het depot Vossenberg, in beheer bij Van
Hees/Heijmans, in 2004 ontmanteld worden voor de aanleg van de
Noordwesttangent. In de overeenkomst die nu gesloten wordt met Van
Hees, (inmiddels samengegaan met Heijmans) zijn al deze knelpunten
meegenomen. Van Hees/Heijmans wordt de aanleg van het meest complexe
deel, de ontsluiting van Kraaiven en Spinder, gegund voor een bedrag
van 5.250.000.
De aanleg van het tweede deel van de Noordwesttangent biedt een
alternatief voor de Dongenseweg. De files op de Dongenseweg en de
Zevenheuvelenweg daardoor behoren straks tot het verleden. Verkeer uit
Dongen richting Midden-Brabantweg en Noordoosttangent en verkeer van
en naar Vossenberg kan straks om Tilburg heen rijden. Ook voor de
'sluiproute' vanaf de Noordoosttangent via IJpelareweg -
Grootvenstraat Swaardvenstraat naar de Dongenseweg biedt het tweede
deel van de Noordwesttangent een aantrekkelijk alternatief.
Het bestaande wegennet bij Vossenberg en Kraaiven wordt dus fors
ontlast met de aanleg van de verbinding Vossenberg West Midden
Brabantweg. Na aanleg van de verlengde Burgemeester Baron van Voorst
tot Voorstweg verdwijnt eveneens al het sluipverkeer van de
'binnendoorroute', het verkeer vanuit de Reeshof naar de
Midden-Brabantweg. De start van de aanleg van dat deel staat gepland
voor 2005.
Gemeente Tilburg