Gemeente Waterland
Burgemeester Jongmans neemt rapport in ontvangst De gemeente Waterland
scoort een 6,5 voor dienstverlening aan de burgers. Dat blijkt uit het
rapport Wordt u al geholpen? van de PvdA afdeling Waterland. Het
rapport is donderdag 20 november aangeboden aan burgemeester Jongmans.
Tevredenheid
In oktober hebben leden van de PvdA een telefonische enquête onder de
inwoners van de gemeente Waterland gehouden. Gesproken is met 98
personen. Uit deze gesprekken blijkt dat de inwoners van de gemeente
Waterland tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente
Waterland. Zo scoort de dienstverlening aan het loket een 7 en de
dienstverlening per telefoon een 6,7. Alleen over de schriftelijke
dienstverlening zijn de inwoners ontevreden. De gemeente Waterland
soort daarop slechts een 5.
De inwoners van de gemeente Waterland zijn vooral tevreden over de
vriendelijke wijze waarop zij door de gemeente worden geholpen. Ook
over de bereikbaarheid oordelen de inwoners positief: ambtenaren
kunnen telefonisch snel en zonder veel doorverbinden worden bereikt.
Ook de openingstijden van het gemeentehuis kunnen op brede steun
vanuit de bevolking rekenen.
Centrale balie Verbeteringen
De onderzoekers adviseren de gemeente meer aandacht te geven aan de
schriftelijke dienstverlening. Het moet vooral sneller er duidelijker.
De PvdA is van plan de telefonische enquête jaarlijks te herhalen. Op
deze wijze kan men zien hoe de klanttevredenheid van de gemeente
Waterland zich ontwikkelt.Omdat de gemeente Waterland zich ten doel
heeft gesteld de dienstverlening te verbeteren, zijn de sugesties van
harte welkom.
Dienstverlening punt van aandacht
Afgelopen jaar is onder meer begonnen met het anders inrichten van de
postbehandeling, het versturen van ontvangstbevestigingen
en verbeteren van werkprocessen. De gemeente wil de dienstverlening
verder ontwikkelen, en zal in 2004 in regionaal verband onderzoek
laten verrichten waarbij de beoordeling van de dienstverlening een
belangrijke rol speelt.