Gemeente Waterland


Burgemeester Jongmans neemt rapport in ontvangst De gemeente Waterland scoort een 6,5 voor dienstverlening aan de burgers. Dat blijkt uit het rapport Wordt u al geholpen? van de PvdA afdeling Waterland. Het rapport is donderdag 20 november aangeboden aan burgemeester Jongmans.

Tevredenheid
In oktober hebben leden van de PvdA een telefonische enquête onder de inwoners van de gemeente Waterland gehouden. Gesproken is met 98 personen. Uit deze gesprekken blijkt dat de inwoners van de gemeente Waterland tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente Waterland. Zo scoort de dienstverlening aan het loket een 7 en de dienstverlening per telefoon een 6,7. Alleen over de schriftelijke dienstverlening zijn de inwoners ontevreden. De gemeente Waterland soort daarop slechts een 5.

De inwoners van de gemeente Waterland zijn vooral tevreden over de vriendelijke wijze waarop zij door de gemeente worden geholpen. Ook over de bereikbaarheid oordelen de inwoners positief: ambtenaren kunnen telefonisch snel en zonder veel doorverbinden worden bereikt. Ook de openingstijden van het gemeentehuis kunnen op brede steun vanuit de bevolking rekenen.

Centrale balie Verbeteringen
De onderzoekers adviseren de gemeente meer aandacht te geven aan de schriftelijke dienstverlening. Het moet vooral sneller er duidelijker. De PvdA is van plan de telefonische enquête jaarlijks te herhalen. Op deze wijze kan men zien hoe de klanttevredenheid van de gemeente Waterland zich ontwikkelt.Omdat de gemeente Waterland zich ten doel heeft gesteld de dienstverlening te verbeteren, zijn de sugesties van harte welkom.

Dienstverlening punt van aandacht
Afgelopen jaar is onder meer begonnen met het anders inrichten van de postbehandeling, het versturen van ontvangstbevestigingen en verbeteren van werkprocessen. De gemeente wil de dienstverlening verder ontwikkelen, en zal in 2004 in regionaal verband onderzoek laten verrichten waarbij de beoordeling van de dienstverlening een belangrijke rol speelt.