Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
NS neemt voorwaarden niet over
Consumentenorganisaties ontevreden over invoering lokettoeslag
De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn ontevreden over de
invoering van de lokettoeslag door de NS. De consumentenorganisaties
hadden aan de invoering hiervan voorwaarden gesteld, maar deze zijn
niet door de NS overgenomen. Zo zal de toeslag ook bij defecte
automaten worden geheven, moeten reizigers in sommige gevallen eerst
naar een automaat en vervolgens naar het loket hetgeen tijdverlies
oplevert en krijgen reizigers bij vertraging de betaalde toeslag niet
terug. Verder ervaren de consumentenorganisaties het als grievend als
mensen bij het loket moeten aantonen wanneer ze niet in staat zijn om
de automaten te bedienen.
Vandaag heeft de NS aan de consumentenorganisaties in het LOCOV (ANWB,
CG-Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, ROVER en Samenwerkende
ouderenbonden CSO) laten weten dat per 1 maart aan de loketten
toeslagen worden geheven voor de aankoop van enkele reizen en retours.
Deze toeslag bedraagt 50 eurocent per kaartje, tot een maximum van 1
euro per handeling. Over deze zaak is de afgelopen maanden intensief
overleg geweest tussen de consumentenorganisaties en de NS. Toch
vinden de consumentenorganisaties dat de NS ze onvoldoende tegemoet is
gekomen. Uiteindelijk zijn door de consumentenorganisaties aan de
invoering van de toeslag voorwaarden verbonden. Deze voorwaarden vindt
u als bijlage bij dit persbericht. De NS neemt deze
voorwaarden niet over.
Belangrijke aspecten zijn:
Wanneer automaten defect zijn, wordt de toeslag toch geheven. Veel
automaten beschikken over minderwaardige pinpaslezers, hetgeen de
reiziger niet te verwijten valt. Pas wanneer op een station alle
automaten defect zijn, wil NS afzien van de toeslag. Dat betekent voor
reizigers een zoektocht naar een automaat die het wel doet, en leidt
tot langere rijen bij de automaten.
Wanneer een reiziger twee kaartjes wil hebben, waarvan de ene wel en
het andere niet onder het toeslagregime valt, moet de reiziger eerst
naar de automaat, en vervolgens naar het loket. Dat betekent onnodig
tijdverlies, en kan onmogelijk als klantvriendelijk worden beschouwd.
Wanneer een reiziger ook een toeslag heeft betaald, en hij gebruik
kan maken van de geld-terug-bij-vertragingsregeling, krijgt hij de
toeslag niet terug. Dat is onredelijk, immers, bij vertraging is de NS
in gebreke, en niet de reiziger. Daarom behoort de reiziger ook zijn
extra betaalde geld terug te krijgen. Het feit dat de NS dit nu in
eigen zak wil steken, wordt door de consumentenorganisaties beschouwd
als geldklopperij.
Mensen die om medische redenen niet in staat zijn om de automaten te
bedienen kunnen bij het loket vragen om vrijstelling van de toeslag.
Dat kan leiden tot grievende, vernederende situaties voor de
desbetreffende reiziger.
De service-medewerkers van de NS zijn op stations vaak slecht te
vinden. Reizigers die behoefte hebben aan informatie zijn meer gebaat
bij een vast punt dat ze altijd weten te vinden: het loket!
Al met al zijn de consumentenorganisaties van mening dat invoering van
een lokettoeslag door NS een slechte zaak is. Zij zouden liever zien
dat de NS met positieve maatregelen het gebruik van automaten
bevordert. Opnieuw laat de NS zien dat het bedrijf zich weinig aan de
belangen van de reizigers gelegen laat liggen.
Amersfoort, 5 januari 2004
---