Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


NS neemt voorwaarden niet over

Consumentenorganisaties ontevreden over invoering lokettoeslag

De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn ontevreden over de invoering van de lokettoeslag door de NS. De consumentenorganisaties hadden aan de invoering hiervan voorwaarden gesteld, maar deze zijn niet door de NS overgenomen. Zo zal de toeslag ook bij defecte automaten worden geheven, moeten reizigers in sommige gevallen eerst naar een automaat en vervolgens naar het loket hetgeen tijdverlies oplevert en krijgen reizigers bij vertraging de betaalde toeslag niet terug. Verder ervaren de consumentenorganisaties het als grievend als mensen bij het loket moeten aantonen wanneer ze niet in staat zijn om de automaten te bedienen.

Vandaag heeft de NS aan de consumentenorganisaties in het LOCOV (ANWB, CG-Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, ROVER en Samenwerkende ouderenbonden CSO) laten weten dat per 1 maart aan de loketten toeslagen worden geheven voor de aankoop van enkele reizen en retours. Deze toeslag bedraagt 50 eurocent per kaartje, tot een maximum van 1 euro per handeling. Over deze zaak is de afgelopen maanden intensief overleg geweest tussen de consumentenorganisaties en de NS. Toch vinden de consumentenorganisaties dat de NS ze onvoldoende tegemoet is gekomen. Uiteindelijk zijn door de consumentenorganisaties aan de invoering van de toeslag voorwaarden verbonden. Deze voorwaarden vindt u als bijlage bij dit persbericht. De NS neemt deze voorwaarden niet over.

Belangrijke aspecten zijn:

Wanneer automaten defect zijn, wordt de toeslag toch geheven. Veel automaten beschikken over minderwaardige pinpaslezers, hetgeen de reiziger niet te verwijten valt. Pas wanneer op een station alle automaten defect zijn, wil NS afzien van de toeslag. Dat betekent voor reizigers een zoektocht naar een automaat die het wel doet, en leidt tot langere rijen bij de automaten.

Wanneer een reiziger twee kaartjes wil hebben, waarvan de ene wel en het andere niet onder het toeslagregime valt, moet de reiziger eerst naar de automaat, en vervolgens naar het loket. Dat betekent onnodig tijdverlies, en kan onmogelijk als klantvriendelijk worden beschouwd.

Wanneer een reiziger ook een toeslag heeft betaald, en hij gebruik kan maken van de geld-terug-bij-vertragingsregeling, krijgt hij de toeslag niet terug. Dat is onredelijk, immers, bij vertraging is de NS in gebreke, en niet de reiziger. Daarom behoort de reiziger ook zijn extra betaalde geld terug te krijgen. Het feit dat de NS dit nu in eigen zak wil steken, wordt door de consumentenorganisaties beschouwd als geldklopperij.

Mensen die om medische redenen niet in staat zijn om de automaten te bedienen kunnen bij het loket vragen om vrijstelling van de toeslag. Dat kan leiden tot grievende, vernederende situaties voor de desbetreffende reiziger.

De service-medewerkers van de NS zijn op stations vaak slecht te vinden. Reizigers die behoefte hebben aan informatie zijn meer gebaat bij een vast punt dat ze altijd weten te vinden: het loket!

Al met al zijn de consumentenorganisaties van mening dat invoering van een lokettoeslag door NS een slechte zaak is. Zij zouden liever zien dat de NS met positieve maatregelen het gebruik van automaten bevordert. Opnieuw laat de NS zien dat het bedrijf zich weinig aan de belangen van de reizigers gelegen laat liggen.

Amersfoort, 5 januari 2004

---