Gemeente Heerlen

Burgemeester Heerlen tekent hoger beroep aan tegen uitspraak gebiedsontzegging

De burgemeester van Heerlen zal beroep aantekenen tegen de uitspraak van de bestuursrechter in Maastricht over de gebiedsontzegging van een Heerlense inwoner. De burgemeester erkent dat er sprake is van een kleine vormfout, maar vindt deze fout in geen verhouding staan tot het effect van vernietigen van een gebiedsontzegging.

De burgemeester van Heerlen heeft zijn bevoegdheid tot het opleggen van gebiedsontzeggingen overgedragen aan de districtspolitiechef. Deze overdracht is, zoals wettelijk verplicht is, gepubliceerd. Daarbij is ook aangegeven dat de districtschef van de politie deze bevoegdheid kan overdragen aan zijn medewerkers. Vervolgens heeft de politiechef die bevoegdheid ook daadwerkelijk schriftelijk overgedragen op 23 mei 2002. Dit laatste is niet meer apart gepubliceerd, terwijl de bestuursrechter in Maastricht oordeelt dat dit wel had moeten gebeuren. Om die reden zijn twee besluiten tot gebiedsontzegging nu door de rechter vernietigd. Tegelijkertijd geeft de bestuursrechter ook aan dat het systeem van gebiedsontzegging op zichzelf de juridische toets der kritiek kan doorstaan.

In de pers zijn over deze uitspraak nogal wat misverstanden ontstaan. Er zouden ten onrechte 1500 gebiedsontzeggingen zijn opgelegd, mensen zouden ten onrechte in de gevangenis hebben gezeten en er zou bovendien reden zijn om schadeclaims in te dienen.

De burgemeester hecht eraan de zaak tot de juiste feitelijke proporties terug te brengen. Feitelijk zit het als volgt in elkaar. Mensen die een gebiedsontzegging krijgen opgelegd, hebben 6 weken de tijd om daartegen bezwaar aan te tekenen. Doen ze dat niet, dan geldt de ontzegging. Mensen die vervolgens weer de fout ingaan door het gebied te betreden waar ze niet mogen komen, begaan een strafbaar feit. Voor dat feit kunnen mensen veroordeeld worden door de kantonrechter. De straf bestaat veelal uit gevangenisstraf. Iedereen die sinds 23 mei 2002 'gezeten' heeft, deed dat dus beslist niet ten onrechte. Er ligt namelijk zowel een onherroepelijk bestuursrechtelijke besluit van de burgemeester aan ten grondslag als het vonnis van de kantonrechter. Van schadeclaims kan dan ook geen sprake zijn.

De burgemeester heeft besloten tegen het vonnis van de bestuursrechter in Maastricht hoger beroep aan te tekenen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Naar zijn mening had de rechter niet zo'n verstrekkend gevolg mogen verbinden aan het publicatieverzuim, - er wás immers al gepubliceerd dat de districtschef de bevoegdheid aan zijn ondergeschikten zou kunnen doorgeven. De rechter had die vormfout kunnen passeren, mede gelet op het maatschappelijk belang van de zaak. Bovendien heeft de burgemeester in de bezwaarschriftprocedure zelf ook nog eens naar de zaak gekeken. Hij is van mening dat de betrokken overtreder beslist niet in zijn belang is geschaad door het ontbreken van genoemde publicatie. De rechter had zijns inziens zijn beslissing kunnen vernietigen en tegelijkertijd de rechtsgevolgen van die beslissing in stand laten (vernietigen met gedektverklaring).

Omdat men tegen een gebiedsontzegging binnen zes weken bezwaar kan en moet maken, kunnen alleen degenen die in de periode tussen medio november en 31 december 2003 (op deze datum is los van het hoger beroep dat de burgemeester zal aanspannen voor alle zekerheid alsnog gepubliceerd dat de korpschef zijn bevoegdheid heeft overgedragen) een gebiedsontzegging kregen, daar nog bezwaar tegen maken. Het gaat dan om circa 125 gebiedsontzeggingen, veelal opgelegd aan dezelfde personen.

Gemeente Heerlen,
Afdeling Communicatie

Joke Koopmans, tel. (045)5604070

persvoorlichting@heerlen.nl

---- --