Politie IJsselland


Persbericht Politie IJsselland


Politie IJsselland kijkt terug op succesvol 2003


Ook in 2003 was veiligheid een belangrijk thema in de Nederlandse samenleving. 'Presteren' was hierbij het kernwoord. Politie IJsselland heeft goed gepresteerd in 2003. Het aantal misdrijven in de regio IJsselland is licht afgenomen. Ook het aantal diefstallen, straatroven, overvallen en bedrijfsinbraken is gedaald. Naast het 'normale politiewerk' heeft het korps in 2003 veel extra capaciteit moeten steken in enkele grootschalige optredens. Een aantal voorbeelden hiervan zijn het bezoek van de koninklijke familie aan Deventer en Olst-Wijhe tijdens Koninginnedag, de Ahold-afpersingszaak, de ongeregeldheden in Kloosterhaar en een aantal voetbalwedstrijden. Het behalen van goede resultaten stond net zoals elk jaar centraal. Alle werkzaamheden van het korps zijn daarop gericht.

INK-verbetercertificaat en prestatiebeloning
Op 9 september ontving IJsselland als eerste korps in Nederland het verbetercertificaat van het instituut Nederlandse Kwaliteit (INK). Het INK-verbetercertificaat wordt toegekend aan organisaties die grote verbeterslagen hebben gemaakt op het gebied van kwaliteit. Volgens het INK staat IJsselland op de zesde plaats (van de 26 korpsen) als het gaat om de kwaliteit van de organisatie. Het INK-verbetercertificaat stond in 2003 niet op zichzelf.

Op 12 december maakte de minister van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties bekend dat Politie IJsselland een prestatiebeloning ontvangt van bijna een miljoen euro. De prestaties in 2002 werden bijzonder goed gewaardeerd. Politie IJsselland behaalde op 12 van de 19 indicatoren een verbetering van minimaal 5% ten opzichte van 2001. In de groep met vergelijkbare korpsen werd IJsselland als beste beoordeeld. De groep vergelijkbare korpsen bestaat uit: Friesland, Brabant-Noord, Zaanstreek-Waterland en Gelderland-Zuid. In prestaties was IJsselland in 2002 het derde korps van Nederland. Het prestatieniveau van 2002 kon het korps in 2003 handhaven.


Prestatiecontract
Op 15 september 2003 is het prestatiecontract tussen Politie IJsselland en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie getekend. In dit contract zijn de (prestatie)afspraken voor het jaar 2006 vastgelegd op het gebied van onder andere:
- het aantal verdachten dat aan het Openbaar Ministerie wordt geleverd;
- het aantal staandehoudingen;
- de aanpak van veelplegers;
- de telefonische dienstverlening;
- de tevredenheid over het laatste politiecontact.

In 2003 heeft het korps 5.375 verdachten naar het OM gebracht. Hiermee is de norm voor 2003 voor ongeveer 95% gehaald. Voor wat betreft het aantal staandehoudingen zitten we met 38.000 staandehoudingen ruim boven de planning. Ook op het gebied van de aanpak van veelplegers voldoet het korps aan de eisen die zijn gesteld. De kwaliteit van de telefonische dienstverlening kan waarschijnlijk in 2004 worden gemeten. In 2005 wordt de uitgebreide Politiemonitor Bevolking weer gehouden. Dan weten we of de burger meer tevreden is over het laatste politiecontact. Het korps ziet de resultaten met betrekking tot de prestatieafspraken in elk geval met vertrouwen tegemoet!


Verbeterde opsporing in 2003

In 2003 zijn aanzienlijk minder autokraken en bedrijfsinbraken gepleegd. Dit lijkt het gevolg te zijn van de dadergerichte aanpak die het korps sinds 2002 hanteert. Een voorbeeld hiervan is het project veelplegers. In de gemeenten Zwolle en Deventer is Politie IJsselland samen met het Openbaar Ministerie en Reclassering Nederland het project veelplegers gestart. Het doel van het project is om in 2006 het aantal delicten gepleegd door veelplegers met 20 procent te verminderen. Het project zal in de toekomst verder worden uitgebreid naar meerdere gemeenten. Er is een vaste groep van gemiddeld 135 veelplegers onderscheiden. In het laatste halfjaar zijn in deze groep 100 personen aangehouden (waarvan een aantal personen twee of meerdere keren), 59 personen in verzekering gesteld en 48 personen in bewaring gesteld. In het vervolgtraject bij justitie en reclassering moeten deze veelplegers van de straat gehouden worden en worden begeleid bij hun terugkeer in de maatschappij.


Aanpak 'harde kern' jongeren

Een ander voorbeeld van verbeterde opsporing is de dadergerichte aanpak van 'harde kern' jongeren. Politie IJsselland heeft hiervoor een speciaal team opgericht. Het team richt zich op Antilliaanse 'harde kern' jongeren. Het doel van het team is om in de periode 1 april 2003 tot 1 april 2004 15 'harde kern' jongeren aan te houden en hun dossier aan te leveren aan het Openbaar Ministerie. De ernst van het probleem en de prestaties van het team blijken uit de voorlopige resultaten van het team: 13 leden van de dader top-vijftien zijn aangehouden en het merendeel hiervan is al aan het Openbaar Ministerie aangeboden. De eerste straffen zijn uitgesproken, 36 meelopers zijn aangehouden en op 11 adressen wordt nu niet meer in drugs gehandeld.

Meer mogelijkheden om aangifte te doen

IJsselland is één van de pilotkorpsen voor de elektronische aangifte via internet. In 2003 is er hard gewerkt aan de voorbereidingen van de introductie van internet-aangifte. Vanaf februari 2004 kan men bij Politie IJsselland aangifte doen via internet. Vooralsnog zal dit voor een beperkt aantal delicten mogelijk zijn:
diefstal fiets
diefstal brom(snor)fiets
diefstal af/uit auto
vernieling auto
vernieling openbare gebouwen
Door de invoering van internetaangifte wordt de drempel voor het doen van aangifte verlaagd waardoor de service aan de burger wordt verbeterd. Bovendien neemt dit systeem de politie werk uit handen. Door meer aangiftes krijgt de politie een beter beeld van de criminaliteit waardoor we gerichter kunnen opsporen. Naast het doen van aangifte via internet blijft het voor burgers gewoon mogelijk om op de bureaus aangifte te doen.

Efficiënter werken

Politie IJsselland werkt aan hulpmiddelen waardoor efficiënter gewerkt kan worden.


Televoorgeleiding

Vanaf 1 september 2003 werd het mogelijk om de rechtmatigheid van een aanhouding te toetsen door verdachten voor te geleiden aan een hulpofficier van justitie (hOvJ) met behulp van video conferencing. Reisafstanden voor de hOvJ's worden voorkomen en zij kunnen zich hierdoor meer richten op de operationele ondersteuning aan de collega's op straat.

Samenwerking met andere korpsen

Politie IJsselland werkt efficiënter door een samenwerkingsverband aan te gaan met de korpsen Noord- en Oost-Gelderland en Twente. In eerste instantie vindt samenwerking plaats op het gebied van onder andere het Arbobeleid, de mobiele eenheid, de arrestatie-eenheid en informatiemanagement. 2004 zal deze samenwerking verder uitgewerkt worden.

Daarnaast is IJsselland centrumkorps voor de Bovenregionale Recherche voor Noord-Oost Nederland. Voor dit samenwerkingsverband moesten de korpsen van Noord- en Oost-Nederland ieder 1 procent van haar totale formatie beschikbaar stellen. Politie IJsselland heeft dit in 2003 gerealiseerd door voornamelijk te korten op de formatie van de ondersteunende afdelingen. De Bovenregionale Recherche is al volop bezig met onderzoeken en heeft al successen geboekt. In 2003 is gewerkt aan:
31 onderzoeken naar horizontale fraude (beleggingsfraude, verzekeringsfraude, hypotheekfraude, telecomfraude, faillissementsfraude, acquisitiefraude, zorgfraude, pinpasfraude, enz.);
13 onderzoeken naar bovenregionale middencriminaliteit (woning- en bedrijfsinbraken, overvallen, insluipingen, kinderporno, winkeldiefstallen, autodiefstallen, vals geld, ramkraken, auto-inbraken, enz.).

In deze onderzoeken werden 120 verdachten aangehouden. Er werden conservatoire beslagen gelegd met een gezamenlijke waarde van 7.988.000 euro. Vonnissen die werden uitgesproken varieerden van 12 weken tot 12 jaar. De tot dusverre uitgesproken vonnissen leverden opgeteld ruim 70 jaar gevangenisstraf op.

Hondengeleiders als technisch rechercheur
Politiemedewerkers worden steeds efficiënter ingezet, daar waar ze écht nodig zijn. Zo zijn hondengeleiders opgeleid om eenvoudig technisch recherchewerk te doen. In 2003 zijn ze 260 keer ingezet (met name bij auto-, woning- en bedrijfsinbraken). In 34 gevallen leverden de gevonden sporen direct of indirect een belangrijke bijdrage aan de opheldering van zaken.

Capaciteitsmanagement zorgt voor betere prestaties

Het laatste voorbeeld van efficiënter werken is de invoering van het capaciteitsmanagementsysteem CMS. Onlangs heeft IJsselland als tweede korps in Nederland CMS in gebruik genomen. Op termijn zal dit systeem door alle korpsen in Nederland gebruikt gaan worden. Het systeem zorgt ervoor dat het werk beter gepland kan worden en dat de inzet van mensen daar komt waar die op dat moment nodig is. De juiste keuzes kunnen gemaakt worden en de juiste prioriteiten kunnen gesteld worden met behulp van CMS. Dit betekent meer blauw op straat wanneer dit nodig is.

Wijkgerichte aanpak

In 2003 was er veel aandacht voor het gebiedsgebonden werken. Er is hard gewerkt aan het verbeteren van het teamconcept: meer mensen op straat. De politie pakt niet alleen daders maar blijft ook in de wijk! De start van twee mountainbiketeams in Deventer is hier een concreet voorbeeld van. In 2004 wordt er ook in Dalfsen en Ommen gestart met een mountainbiketeam.


Resultaten 2003

Het aantal misdrijven in IJsselland is in 2003 licht gedaald met 2 procent. Het ophelderingspercentage is gelijk gebleven en er zijn net zoveel verdachten van misdrijven aangehouden als vorig jaar. Opvallende stijgers waren onder andere het aantal bedreigingen (+10%) en de aanhouding van verdachten hiervan (+23%). De opheldering van geweldsdelicten is licht gestegen (van 54% naar 56%) Het aantal straatroven is gedaald met 8% en het aantal overvallen is gedaald met 37%. Er zijn dus minder daders maar het aantal opgeloste zaken is gelijk gebleven. Het aantallen diefstallen uit auto's is regionaal afgenomen (-15%). In Zwolle was er een lichte toename (+13%) en in District Zuid (waaronder Deventer) een forse daling (-36%) op het gebied van diefstal uit auto's. Deventer had in het verleden veel last van auto-inbraken bij een aantal grote parkeergarages/parkeerplaatsen. In 2003 heeft de gemeente Deventer preventieve maatregelen genomen naar aanleiding van adviezen van de politie. Het aantal geweldsmisdrijven, zedenzaken en moord en doodslag is vergelijkbaar met 2002. In januari 2004 wordt een onderzoek gestart naar de oorzaak van de toename van het aantal bedreigingen.

Grootschalige optredens
Grootschalige politie-optredens komen bijna altijd onverwacht en hebben een grote impact. Ze vragen hierdoor een groot improvisatie- en organisatievermogen van een politiekorps. IJsselland had in 2003 een aantal grootschalige optredens dicht na elkaar. Allereerst was er Koninginnedag in Deventer en Olst-Wijhe. Hier vlak achteraan kwam de Ahold-afpersingszaak waarbij grote onveiligheidsgevoelens ontstonden bij bewoners in Zwolle en Deventer. Door goed speurwerk en een forse capaciteitsinvestering konden de beide verdachten in die zaak binnen korte tijd worden aangehouden. Vervolgens waren er nog de ongeregeldheden in Kloosterhaar en enkele voetbalwedstrijden waarvoor ook een grootschalige inzet van politiepersoneel nodig was. Vele politiemensen hebben door hard werken ervoor gezorgd dat deze optredens goed verlopen zijn. Naast de grootschalige optredens heeft de Politie IJsselland in 2003 vooral gewerkt aan een projectmatige aanpak van zaken.

Jeugd

Ook in 2003 heeft IJsselland veel aandacht besteed aan de jeugd. Zowel aan vroegtijdige signalering (controle hangplekken) als aan preventie is veel aandacht besteed. Bij de opsporing is de aandacht met name gericht op jeugd die voor de eerste keer in de fout gaat en op het tegengaan van de doorgroei naar een criminele carrière. De gemiddelde doorlooptijd die nodig is voor onderzoek naar jeugdzaken is verkort, waardoor zaken tegen jeugdige verdachten sneller in behandeling genomen kunnen worden door justitie of Halt. Het aantal Halt-verwijzingen is toegenomen ten opzichte van 2002 waardoor er meer ruimte komt voor andere zaken bij justitie. Het aantal Halt-verwijzingen is meer dan verdubbeld. De doorverwijzing van jeugdige verdachten naar het Openbaar Ministerie is behoorlijk gedaald
(-8%). De stijging bij Halt en de afname van verdachten bij het Openbaar Ministerie is mogelijk te verklaren in het feit dat in het jaar 2001 een grote groep jongeren is gaan behoren tot de groep 12- tot 17-jarigen. In dat jaar was er in deze groep een stijging met ongeveer 3500 jongeren (grootste stijging sinds 1990). Jongeren die vanaf 2001 binnen zijn gestroomd zijn nu op de leeftijd (13,14 jaar) om als first-offender naar Halt te worden gestuurd. De groep 16/17-jarigen (categorie verdachte OM) is afgenomen. Het totaal aantal door de politie overgedragen jongeren is licht gestegen in 2003.

Drugszaken

In 2003 zijn er meer drugszaken behandeld dan in voorgaande jaren. Zowel het aantal misdrijven als het aantal aan het Openbaar Ministerie aangeleverde verdachten gaf een stijging te zien. In 2003 zijn er 153 kwekerijen opgerold en 37.500 planten in beslag genomen. In 50% van de kwekerijen was er sprake van illegale stroomafname. Het oprollen van hennepkwekerijen is een prioriteit voor Politie IJsselland. Dit omdat hennepkwekerijen een vorm van georganiseerde criminaliteit zijn. De kwekerijen zijn een gevaar voor de omgeving door onder meer het brandgevaar en de verloedering die ze met zich meebrengen.

Verkeersveiligheid

Het verkeer in IJsselland wordt steeds intensiever. Het is moeilijk om het aantal verkeersslachtoffers te beïnvloeden omdat infrastructuur en verkeersdruk niet door de politie te beïnvloeden zijn. Het korps heeft in 2003 de aandacht op snelheidscontroles verlegd van flitsen naar meer staandehoudingen. Hierdoor werden bestuurders die in overtreding waren meer aangesproken door de politie op hun gedrag. Het aantal verkeersongevallen dat bij de politie is gemeld, daalde met 10%. Ook het aantal ziekenhuisgewonden daalde met 8%. Het aantal verkeersdoden is gestegen van 42 in 2002 naar 48 in 2003.
|Alle resultaatgebieden                |2003   |2002     |Toe-/Afname  |
|Misdrijven                            |30.424 |31.143   |-2%          |
|Staandehoudingen                      |38.000 |35.205   |+8%          |
|Verdachten OM                         |5.375  |5.357    |0%           |
|Ophelderingspercentage                |18%    |18%      |-            |
|Diefstal/inbraak woning               |       |         |             |
|Misdrijven                            |1.565  |1.517    |+3%          |
|Verdachten OM                         |103    |128      |-19%         |
|Ophelderingspercentage                |18%    |18%      |-            |
|Diefstal/inbraak bedrijven en         |       |         |             |
|instellingen                          |       |         |             |
|Misdrijven                            |1.286  |1.422    |-10%         |
|Verdachten OM                         |123    |156      |-21%         |
|Ophelderingspercentage                |16%    |13%      |+3%          |
|Diefstal uit/vanaf motorvoertuigen    |       |         |             |
|Misdrijven                            |3.953  |4.589    |-14%         |
|Verdachten OM                         |61     |94       |-35%         |
|Ophelderingspercentage                |6%     |4%       |+2%          |
|Geweldsmisdrijven                     |       |         |             |
|Misdrijven                            |2.527  |2.494    |+1%          |
|Verdachten OM                         |1.251  |1.211    |+3%          |
|Aantal opgehelderde misdrijven        |1.405  |1.339    |+5%          |
|Straatroof                            |       |         |             |
|Misdrijven                            |162    |176      |-8%          |
|Verdachten OM                         |28     |37       |             |
|Aantal opgehelderde misdrijven        |34     |46       |             |
|Overval                               |       |         |             |
|Misdrijven                            |45     |71       |             |
|Verdachten OM                         |9      |43       |             |
|Aantal opgehelderde misdrijven        |8      |38       |             |
|Vernieling cq. Zaakbeschadiging       |       |         |             |
|Misdrijven                            |5.750  |5.670    |+1%          |
|Verdachten OM                         |402    |384      |+5%          |
|Ophelderingspercentage                |10%    |9%       |+1%          |
|Verkeer                               |       |         |             |
|Ziekenhuisgewonden bij aanrijding     |436    |470      |-7%          |
|Doden door verkeersongevallen         |48     |42       |+14%         |
|Snelheidsbekeuringen                  |256.029|266.949  |-4%          |
|Staandehoudingen                      |4.000  |3.585    |+12%         |
|snelheidsovertredingen                |       |         |             |
|Alcohol pv's                          |968    |1031     |-6%          |
|Ademtest                              |42.259 |53.751   |-21%         |
|Jeugdcriminaliteit                    |       |         |             |
|Minderjarige Verdachten OM            |768    |838      |-8,35%       |
|Halt afdoening                        |761    |324      |+135%        |
|                                      |       |         |             |
|                                      |       |         |             |
|                                      |       |         |             |
|                                      |       |         |             |

---- --