Wegener NV

|                      |[pic]                 | |                  |
|                                              | |                  |
|                                              | |Concern           |
|                                              | |Communicatie      |
|                                              | |Postbus 26        |
|                                              | |7300 HB Apeldoorn |
|                                              | |                  |
|                                              | |Laan van Westenenk|
|PERSBERICHT                                   | |4                 |
|                                              | |7336 AZ Apeldoorn |
|Koninklijke Wegener; offensief in 2004        | |                  |
|                                              | |T: (055) 538 86 52|
|                                              | |                  |
|                                              | |F: (055) 538 86 66|
|                                              | |                  |
|                                              | |www.wegener.nl    |
Koninklijke Wegener heeft het afgelopen jaar zijn zaken goed op orde gebracht en zal in 2004 alle zeilen bijzetten om te profiteren van ieder zuchtje meewind, aldus bestuursvoorzitter Jan Houwert in zijn nieuwjaarstoespraak. In het afgelopen jaar zaten de marktomstandigheden zo sterk tegen, dat het een van de slechtste jaren was in de inmiddels honderdjarige geschiedenis van de onderneming. Hoogtepunt was wel dat bij het eeuwfeest het predikaat Koninklijk werd toegekend.

De trend in de ontwikkeling van het advertentievolume in de dagbladen uit het eerste halfjaar zette zich in de tweede helft van 2003 voort. De omvang van de personeelsadvertenties halveerde bijna ten opzichte van het voorgaande jaar, doch lijkt in absolute termen in de laatste maanden van het jaar het dieptepunt te hebben bereikt. De voortzettende stijging van het volume van nationale merken- en dienstenadverteerders is daarentegen bemoedigend, hoewel deels incidenteel (supermarkten) en nog onvoldoende als compensatie. Per saldo daalde het totale volume in de dagbladen met bijna tien procent Aan de kostenzijde kon de structurele daling gecontinueerd worden door uitvoering van de begin 2003 ingezette programma's. Het aantal werknemers in de krantensector daalde met circa 400 (7%). Hoewel de ontwikkeling van omzet en resultaat van de direct marketingactiviteiten in de eerste zes maanden naar verwachting verliep, bleek in de tweede helft van 2003 de markt opvallend te verslechteren. Ook incidenten, zoals een poststaking in het Verenigd Koninkrijk, waren nadelig voor omzet en resultaat. Het aandeel van dataproducten en databaseservices nam overigens, overeenkomstig het ingezette beleid, verder toe. In het gehele jaar 2003 zal Wegener een omzet behaald hebben, die, mede vanwege desinvesteringen, circa twaalf procent lager uitkomt dan in het voorgaande jaar (EUR 937 miljoen). Het bedrijfsresultaat ( 2002: EUR 55 miljoen) zal bijgevolg sterk lager zijn, alhoewel in de tweede helft van het jaar een bijna gelijk resultaat aan dat in dezelfde periode van 2002 werd behaald. Wegener heeft voorts goede vorderingen gemaakt met de schuldreductie. De totale rentedragende schuld bedroeg per ultimo 2003 circa EUR 300 miljoen.

Ondanks dat er, gezien het bovenstaande, weinig aanleiding is voor tevredenheid over de ontwikkelingen, sprak bestuursvoorzitter Houwert lovende woorden over de vorderingen van de interne organisatie. Op bijna alle terreinen zijn daar de gestelde doelen bereikt, hetgeen ertoe bijdraagt dat Wegener het nieuwe jaar echt 'mean and lean'' kan ingaan.

Niet alleen is het kostenniveau structureel verlaagd door goed gebruik te maken van schaalvoordelen, ook de mogelijkheden voor marktbewerking zijn duidelijk geprofessionaliseerd. En nu de grote reorganisaties voltooid zijn, kan 2004 worden uitgeroepen tot het jaar van verbeterde markt- en klachtgerichtheid. Dit geldt niet alleen voor de verkoopprocessen en -procedures, doch evenzeer voor het productbeleid. In het nieuwe jaar zal een aantal innovatieve projecten worden uitgevoerd, zowel bij de krantenactiviteiten als bij direct marketing. Het motto voor de onderneming "Meer bereiken. Met Wegener", dient letterlijk zichtbaar gemaakt te worden bij alles wat wordt ondernomen. De juiste focus is er inmiddels en alle gereedschappen zijn ontwikkeld om de aanval in te zetten. De markt zal naar verwachting nog geen echte opleving laten zien, maar dan moet Wegener er nu voor zorgen zijn marktaandeel te vergroten. We zijn er klaar voor, aldus de bestuursvoorzitter.

Apeldoorn, 5 januari 2004

Raad van Bestuur
Koninklijke Wegener NV


---- --