Amsterdam RAI

Horecava 2004
5 jan 2004

Horecava innovation award 2004 voor decorconcept art on tiles

Met het uitgekiende, kleurrijke decorconcept Art on Tiles wint het bedrijf Burex Europe uit Voorhout de Horecava Innovation Award 2004, de jaarlijkse prijs voor de beste innovatie voor de horeca- en cateringbranche. Met behulp van digitale technieken kunnen alle denkbare sfeerbeelden worden overgebracht op keramische tegels. Denk bijvoorbeeld aan een levensecht strand of een frietvloer. Iedere ondernemer ontwerpt zo zn eigen, individuele decor. Een beschadigde tegel is probleemloos te vervangen, zonder het totaalbeeld aan te tasten. Directeur-eigenaar Peter Nelissen van Burex Europe ontving de award bij de opening van Horecava 2004 uit handen van Horecava-beursmanager Susanna Goossens en hoofdredacteur Jort Kelder van tijdschrift Quote. Alle genomineerde producten voor de prijs zijn nog tot en met donderdag 8 januari te zien op de Horecava 2004 te zien in Amsterdam RAI.

Het tegelconcept is door een vakkundige jury uit 120 inzendingen verkozen tot overall winnaar. Daarmee scoort Art on Tiles ook het beste in de categorie Interior & Design, één van de vier categorieën van de jaarlijkse wedstrijd. In de categorie Food & Beverage gaat de award naar het nieuwe bier Witte Trappist van brouwerij De Koningshoeven in Berkel-Enschot. Bij Equipment is de hoogste eer weggelegd voor een mobiele biertap/serveerwagen van Gamko Holding in Etten-Leur. Het Telemeet-biersysteem van Interbrew Nederland in Breda wint in de categorie Services. De organisatie van de Horecava wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en tevens fabrikanten en leveranciers stimuleren horeca en catering te blijven voorzien van innovatieve producten. De aan de wedstrijd gekoppelde awards zijn vervaardigd door glaskunstenaar Vincent van Ginneke.

Het oordeel van de jury
Overall + Interior & Design: Art on Tile

De jury beloont met de Horecava Innovation Award 2004 een creatief concept dat het interieur en exterieur van bedrijven in horeca en catering op een speelse, kleurrijke manier meerwaarde kan geven. Ondernemers kunnen voor bestaande beelden kiezen, maar ook eigen fotos of illustraties op de tegels laten afbeelden. Burex Europe heeft contracten afgesloten met enkele toonaangevende musea en beeldbanken, waardoor vele duizenden beelden en kunstwerken beschikbaar zijn voor exclusieve reproductie. De slijtvaste keramische tegels zijn leverbaar in drie kwaliteiten en drie standaardmaten (10/10, 15/15, 20/20). Toepassing mogelijk op wanden en vloeren.

Food & Beverage: Witte Trappist

Dit is het eerste en enige Trappistenwitbier ter wereld. Volgens de jury een bijzondere combinatie van twee succesproducten, de frisse witbieren en de smaakvolle trappistenbieren. Met zeer goede smaak en uitstraling. Een prima aanvulling op het bestaande bierassortiment. Verkrijgbaar op fles en op fust. Dit witbier (5% alc.) van trappistenklooster Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven geeft ondernemers de mogelijkheid zich met een bijzonder product te onderscheiden.

Equipment: Elektronisch rijdende serveerwagen

De elektronisch aangedreven serveerwagen van Gamko, uitgevoerd met tapbier-installatie, koelruimte voor frisdranken en ruimte voor candybars, is een slimme oplossing voor meerdere problemen. Bij drukte in een bedrijf kan snel een extra mobiele bar met goede uitstraling ingezet worden. Op een terras verkleint de bar de loopafstanden voor medewerkers en daarmee de wachttijden voor gasten. De modern vormgegeven, multifunctionele serveerwagen is ontwikkeld in samenwerking met Heineken en Holland Casino.

Services: Telemeet-biersysteem

Dit systeem, bestemd voor kelderbiertanks, van Interbrew Nederland, is een sterk serviceproduct. De ondernemer kan via internet zien hoeveel bier er nog in tanks zit. De brouwerij kan informatie ook inzien en zo tijdig zorgen voor nieuwe bier-voorraad. Systeem signaleert tevens supersnel storingen (voordat de ondernemer ze zelf ontdekt) en controleert temperatuur bier, koeling bierleidingen, tapdruk en koolzuurgehalte. Handig hulpmiddel waardoor bedrijfsvoering optimaal kan doorgaan.

De jury
Een onafhankelijke jury van deskundigen, ondernemers en vakjournalisten van vakbladen heeft bij de vierde editie van de Horecava Innovation Award de ruim 120 inzendingen beoordeeld. Na dertien inzendingen te nomineren hebben zij vier categoriewinnaars gekozen, waarvan de beste innovatie tot overall winnaar is uitgeroepen.

De kwaliteit van de inzendingen is, evenals voorgaande jaren, wisselend. Bij Equipment valt de hoge kwaliteit op, reden om niet drie maar vier inzendingen te nomineren. Opmerkelijk bij deze editie van de wedstrijd: vijf van de dertien genomineerden kennen een bierig karakter en drie daarvan brengen het tot categoriewinnaar. Echte, opzienbarende innovaties zijn spaarzaam, maar het aantal interessante, nieuwe producten blijft groot.

Amsterdam, 5 januari 2004

Noot voor de redactie (