Horecava 2004
5 jan 2004
Horecava innovation award 2004 voor decorconcept art on tiles
Met het uitgekiende, kleurrijke decorconcept Art on Tiles wint het
bedrijf Burex Europe uit Voorhout de Horecava Innovation Award 2004,
de jaarlijkse prijs voor de beste innovatie voor de horeca- en
cateringbranche. Met behulp van digitale technieken kunnen alle
denkbare sfeerbeelden worden overgebracht op keramische tegels. Denk
bijvoorbeeld aan een levensecht strand of een frietvloer. Iedere
ondernemer ontwerpt zo zn eigen, individuele decor. Een beschadigde
tegel is probleemloos te vervangen, zonder het totaalbeeld aan te
tasten. Directeur-eigenaar Peter Nelissen van Burex Europe ontving de
award bij de opening van Horecava 2004 uit handen van
Horecava-beursmanager Susanna Goossens en hoofdredacteur Jort Kelder
van tijdschrift Quote. Alle genomineerde producten voor de prijs zijn
nog tot en met donderdag 8 januari te zien op de Horecava 2004 te zien
in Amsterdam RAI.
Het tegelconcept is door een vakkundige jury uit 120 inzendingen
verkozen tot overall winnaar. Daarmee scoort Art on Tiles ook het
beste in de categorie Interior & Design, één van de vier categorieën
van de jaarlijkse wedstrijd. In de categorie Food & Beverage gaat de
award naar het nieuwe bier Witte Trappist van brouwerij De
Koningshoeven in Berkel-Enschot. Bij Equipment is de hoogste eer
weggelegd voor een mobiele biertap/serveerwagen van Gamko Holding in
Etten-Leur. Het Telemeet-biersysteem van Interbrew Nederland in Breda
wint in de categorie Services. De organisatie van de Horecava wil met
de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en tevens
fabrikanten en leveranciers stimuleren horeca en catering te blijven
voorzien van innovatieve producten. De aan de wedstrijd gekoppelde
awards zijn vervaardigd door glaskunstenaar Vincent van Ginneke.
Het oordeel van de jury
Overall + Interior & Design: Art on Tile
De jury beloont met de Horecava Innovation Award 2004 een creatief
concept dat het interieur en exterieur van bedrijven in horeca en
catering op een speelse, kleurrijke manier meerwaarde kan geven.
Ondernemers kunnen voor bestaande beelden kiezen, maar ook eigen fotos
of illustraties op de tegels laten afbeelden. Burex Europe heeft
contracten afgesloten met enkele toonaangevende musea en beeldbanken,
waardoor vele duizenden beelden en kunstwerken beschikbaar zijn voor
exclusieve reproductie. De slijtvaste keramische tegels zijn leverbaar
in drie kwaliteiten en drie standaardmaten (10/10, 15/15, 20/20).
Toepassing mogelijk op wanden en vloeren.
Food & Beverage: Witte Trappist
Dit is het eerste en enige Trappistenwitbier ter wereld. Volgens de
jury een bijzondere combinatie van twee succesproducten, de frisse
witbieren en de smaakvolle trappistenbieren. Met zeer goede smaak en
uitstraling. Een prima aanvulling op het bestaande bierassortiment.
Verkrijgbaar op fles en op fust. Dit witbier (5% alc.) van
trappistenklooster Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven geeft
ondernemers de mogelijkheid zich met een bijzonder product te
onderscheiden.
Equipment: Elektronisch rijdende serveerwagen
De elektronisch aangedreven serveerwagen van Gamko, uitgevoerd met
tapbier-installatie, koelruimte voor frisdranken en ruimte voor
candybars, is een slimme oplossing voor meerdere problemen. Bij drukte
in een bedrijf kan snel een extra mobiele bar met goede uitstraling
ingezet worden. Op een terras verkleint de bar de loopafstanden voor
medewerkers en daarmee de wachttijden voor gasten. De modern
vormgegeven, multifunctionele serveerwagen is ontwikkeld in
samenwerking met Heineken en Holland Casino.
Services: Telemeet-biersysteem
Dit systeem, bestemd voor kelderbiertanks, van Interbrew Nederland, is
een sterk serviceproduct. De ondernemer kan via internet zien hoeveel
bier er nog in tanks zit. De brouwerij kan informatie ook inzien en zo
tijdig zorgen voor nieuwe bier-voorraad. Systeem signaleert tevens
supersnel storingen (voordat de ondernemer ze zelf ontdekt) en
controleert temperatuur bier, koeling bierleidingen, tapdruk en
koolzuurgehalte. Handig hulpmiddel waardoor bedrijfsvoering optimaal
kan doorgaan.
De jury
Een onafhankelijke jury van deskundigen, ondernemers en
vakjournalisten van vakbladen heeft bij de vierde editie van de
Horecava Innovation Award de ruim 120 inzendingen beoordeeld. Na
dertien inzendingen te nomineren hebben zij vier categoriewinnaars
gekozen, waarvan de beste innovatie tot overall winnaar is
uitgeroepen.
De kwaliteit van de inzendingen is, evenals voorgaande jaren,
wisselend. Bij Equipment valt de hoge kwaliteit op, reden om niet drie
maar vier inzendingen te nomineren. Opmerkelijk bij deze editie van de
wedstrijd: vijf van de dertien genomineerden kennen een bierig
karakter en drie daarvan brengen het tot categoriewinnaar. Echte,
opzienbarende innovaties zijn spaarzaam, maar het aantal interessante,
nieuwe producten blijft groot.
Amsterdam, 5 januari 2004
Noot voor de redactie (
Amsterdam RAI