Horecava 2004
11 nov 2003
Horecava 2004:
Zet innovaties en beleving van het vak op de kaart
Het nieuwe bruisende theater HorecavArena, 600 exposanten met vele
noviteiten, talloze wedstrijden en evenementen maken van de Horecava
een inspirerend vakevenement. Juist nu is het voor ondernemers
belangrijk om na te gaan hoe zij hun rendement kunnen verbeteren.
Nieuwe innovaties en praktische informatie kunnen daarbij helpen.
Noviteitenroutes en de presentatie van de Horecava Innovation Award
maken het nieuws gemakkelijk te vinden. De HorecavArena en het
Biologisch Plein presenteren de laatste foodtrends. Voor hoteliers is
er zelfs een aparte hoteldag op dinsdag 6 januari. Horecava 2004 vindt
plaats van maandag 5 tot en met 8 januari 2004 in Amsterdam RAI en
alleen vakbezoekers krijgen toegang.
Invloed recessie beperkt
De Horecava 2004 weet ook deze keer een goede weergave van de markt te
bieden binnen alle productgroepen. Ondanks de economische tegenslag
zijn vrijwel alle marktleiders binnen de sectoren aanwezig, al is het
soms met een kleinere stand. Dit weerspiegelt het karakter van de
Horecava als enige nationale vakbeurs in de horeca- en
cateringbranche.
Beleef het vak op HorecavArena
Het theater HorecavArena is het bruisende middelpunt van de Horecava
2004. Onder het motto Leren, Proeven en Proberen kunnen bezoekers
iedere dag doorlopend demonstraties, proeverijen en workshops
bijwonen. De laatste trends komen aan bod in de programmablokken
KoffieTijd, KookPlein en ProefLokaal. Aan het einde van de dag worden
winnaars van de diverse SVH Kampioenschappen in het zonnetje gezet.
Centraal in de HorecavArena staat de beleving van het horecavak waar
kennis én plezier belangrijke onderdelen van zijn.
Innovaties op de beursvloer
Exposanten introduceren meer dan honderd noviteiten. Speciale
noviteitenroutes gaan ervoor zorgen dat bezoekers die gemakkelijk
terug kunnen vinden op de beursvloer. De routes bestaan uit
verschillende productcategorieën als food en apparatuur en worden bij
de entree uitgereikt. Opvallend dit jaar is de aandacht voor
concepten. Steeds vaker worden producten geïntroduceerd als onderdeel
van een kant-en-klaar concept met bijvoorbeeld bijbehorend servies,
promotiemateriaal etc. Daarbij maakt de leverancier het gemakkelijker
voor de ondernemer om het product bij de consument voor het voetlicht
te brengen. Vooral de leveranciers van warme dranken lopen hierin
voorop. Andere noviteiten die in de conceptgedachte passen zijn
bijvoorbeeld de gezondfrituren-campagne om consumenten naar afnemers
te krijgen, kibbeling als kindermenuconcept, menukaartconcepten en
nieuwe boekingssystemen via internet.
Maar ook andere trends zijn waarneembaar. Zo is ook hier het thema
Gezond Leven terug te vinden bij ecologisch bier, ambachtelijk
aandoende aardappel-producten en vele nieuwe soorten broodjes.
Daarnaast is er meer aandacht voor verpakkingen, waarbij aanpassingen
het de eindgebruiker gemakkelijker moeten maken.
Bijzondere innovaties uit de branche (ook bij niet-deelnemers) kunnen
bovendien meedingen naar de Horecava Innovation Award. De nominaties
voor deze prestigieuze prijs voor de beste noviteit zijn te bekijken
in het nieuwe theater HorecavArena. De winnaar van de Horecava
Innovation Award wordt op de eerste beursdag bekend gemaakt tijdens de
officiële opening. Bezoekers kunnen zich voor het eerst aanmelden om
de opening bij te wonen.
Speciale paviljoens
Nieuw dit jaar is het NVLG-paviljoen. Deelnemers aan het paviljoen
willen hiermee de NVLG duidelijker op de kaart zetten bij bezoekers.
Ook het biologische paviljoen krijgt voor de derde maal een vervolg.
Niet verwonderlijk aangezien bij bijna 200 restaurants meer dan 50%
van de gerechten biologisch zijn. Onder het motto van Het Gezonde
Leven gaan leveranciers van biologische producten of producten gericht
op gezonde voeding zich presenteren. Op het kookeiland vinden onder
leiding van biologische kok Eric van Veluwen proeverijen en
kookdemonstraties plaats.
Creativiteit en ambachtelijke kennis centraal op vakwedstrijden
De beleving van het vak is niet alleen het motto van de HorecavArena.
De talloze vakwedstrijden laten de kennis en kunde zien van veel
verschillende kanten van het vak. Iedere bezoeker vindt wel een
wedstrijd die voor hem interessant is: of hij nu uit een toprestaurant
of een snackbar afkomstig is. De Horecava kent vele bekende
wedstrijden die al jaren hun kracht bewezen hebben. Zo zijn er
natuurlijk de Nationale Kampioenschappen voor Jonge Koks, Gastheren en
-vrouwen en de Kastelein van de Toekomst van de SVH. De Stichting
Fastfood en IJsbedrijven laten deelnemers strijden om het Lekkerste
Broodje in de horeca en catering en het Lekkerste Snackmenu. Er zijn
convenience kookwedstrijden voor restaurants en instellingskeukens
waar zowel hele menus als amuses gemaakt moeten worden. En tot slot
zijn er barkeeperswedstrijden.
De meest bijzondere wedstrijd is wel de War Child Benefiet
Kookwedstrijd. Tijdens deze exclusieve kookwedstrijd (niet
toegankelijk voor bezoekers) strijden topmanagers van tien bedrijven
om de beste stamppot. In de jury zit Cees Helder, Annemarie Jorritsma,
Willemijn Verloop van War Child en het Stan Huijgens Journaal. De
deelnamefee voor de bedrijven komt ten goede aan War Child.
Dinsdag Hoteldag
Voor hoteliers is een bezoek aan de Horecava op dinsdag 6 januari
extra interessant omdat er dan speciale activiteiten voor hen worden
georganiseerd. Zo vindt de derde Horecava Hotellunch plaats waar een
uitweg gezocht wordt in de economische recessie. Onder het motto Meer
gasten, meer rendement geven vier sprekers uit het vak een aanzet,
waarbij zaken als positionering & beleving, marketing & sales,
financiën & prijsbeleid en personeel & service aan bod komen. Daarna
kan er een pittig tafelgesprek volgen met alle aanwezigen. Eveneens op
dinsdag lanceert het Bedrijfschap Horeca & Catering de Nederlandse
Hotel Classificatie aan de bedrijfstak. Alle 2300 hotels kunnen zich
voor dit nieuwe, meer flexibele classificatiesysteem aanmelden voor
toetsing. Op deze dag is er voor hoteliers een speciale
hotelnoviteitenroute uitgezet.
Franchiseseminar
Op de Horecava staan enkele aanbieders van franchiseformules.
Ondernemers die willen weten of franchisen een optie voor hen is,
vinden meer informatie op het Franchiseseminar, georganiseerd in
samenwerking met First Formula. Hier komen de verschillende aspecten
van franchise aan de orde. Vragen die beantwoord worden zijn
bijvoorbeeld Hoe beoordeel je een formule?, Waarom zou je gaan
franchisen? en Welke franchisemogelijkheden biedt de horecabranche?
Het seminar is na voorinschrijving gratis bij te wonen op dinsdag 6
januari.
Wine Professional: 5 t/m 7 januari
De introductie van Wine Professional werd vorig jaar zeer gewaardeerd.
Dit exclusieve wijnevenement vindt nu gelijktijdig plaats met de
eerste drie dagen van de Horecava: maandag 5 tot en met woensdag 7
januari 2004. Bezoekers kunnen bij zon 50 leveranciers nieuwe wijnen
en fijne gastronomie ontdekken. In het Kooktheater en het Proeftheater
zijn iedere dag bijzondere proeverijen, wedstrijden en debatten. Wine
Professional wordt gezamenlijk met The Wine & Food Association
georganiseerd.
Kaarten alleen voor vakbezoekers
Alleen vakbezoekers krijgen toegang tot de Horecava. De organisatie
stuurt alle horecaondernemingen een toegangskaart toe. Wie zelf een
toegangskaart koopt, moet, op vertoon van een uittreksel van de Kamer
van Koophandel, kunnen aantonen werkzaam te zijn in de branche. Om
wachten op de beurs te voorkomen, kunnen kaarten ook aangevraagd
worden op www.horecava.nl tegen betaling van 30,- inclusief beursgids.
Voor Wine Professional zijn aparte entreekaarten noodzakelijk à 15,-.
Wie het meest uit zijn bezoek wil halen, kan vooraf alle actuele
informatie als deelnemerslijsten, dagprogramma en noviteitenlijst
vinden op www.horecava.nl. Op deze site kunnen bezoekers zich ook
opgeven voor het hoteldebat, franchiseseminar en de officiële opening.
Horecava 2004 is van maandag 5 tot en met donderdag 8 januari
dagelijks geopend van 11.00 18.00 uur in Amsterdam RAI.
Amsterdam, 11 november 2004
Noot voor de redactie (
Amsterdam RAI