Amsterdam RAI

Horecava 2004
11 nov 2003

Horecava 2004:
Zet innovaties en beleving van het vak op de kaart

Het nieuwe bruisende theater HorecavArena, 600 exposanten met vele noviteiten, talloze wedstrijden en evenementen maken van de Horecava een inspirerend vakevenement. Juist nu is het voor ondernemers belangrijk om na te gaan hoe zij hun rendement kunnen verbeteren. Nieuwe innovaties en praktische informatie kunnen daarbij helpen. Noviteitenroutes en de presentatie van de Horecava Innovation Award maken het nieuws gemakkelijk te vinden. De HorecavArena en het Biologisch Plein presenteren de laatste foodtrends. Voor hoteliers is er zelfs een aparte hoteldag op dinsdag 6 januari. Horecava 2004 vindt plaats van maandag 5 tot en met 8 januari 2004 in Amsterdam RAI en alleen vakbezoekers krijgen toegang.

Invloed recessie beperkt
De Horecava 2004 weet ook deze keer een goede weergave van de markt te bieden binnen alle productgroepen. Ondanks de economische tegenslag zijn vrijwel alle marktleiders binnen de sectoren aanwezig, al is het soms met een kleinere stand. Dit weerspiegelt het karakter van de Horecava als enige nationale vakbeurs in de horeca- en cateringbranche.

Beleef het vak op HorecavArena
Het theater HorecavArena is het bruisende middelpunt van de Horecava 2004. Onder het motto Leren, Proeven en Proberen kunnen bezoekers iedere dag doorlopend demonstraties, proeverijen en workshops bijwonen. De laatste trends komen aan bod in de programmablokken KoffieTijd, KookPlein en ProefLokaal. Aan het einde van de dag worden winnaars van de diverse SVH Kampioenschappen in het zonnetje gezet. Centraal in de HorecavArena staat de beleving van het horecavak waar kennis én plezier belangrijke onderdelen van zijn.

Innovaties op de beursvloer
Exposanten introduceren meer dan honderd noviteiten. Speciale noviteitenroutes gaan ervoor zorgen dat bezoekers die gemakkelijk terug kunnen vinden op de beursvloer. De routes bestaan uit verschillende productcategorieën als food en apparatuur en worden bij de entree uitgereikt. Opvallend dit jaar is de aandacht voor concepten. Steeds vaker worden producten geïntroduceerd als onderdeel van een kant-en-klaar concept met bijvoorbeeld bijbehorend servies, promotiemateriaal etc. Daarbij maakt de leverancier het gemakkelijker voor de ondernemer om het product bij de consument voor het voetlicht te brengen. Vooral de leveranciers van warme dranken lopen hierin voorop. Andere noviteiten die in de conceptgedachte passen zijn bijvoorbeeld de gezondfrituren-campagne om consumenten naar afnemers te krijgen, kibbeling als kindermenuconcept, menukaartconcepten en nieuwe boekingssystemen via internet.

Maar ook andere trends zijn waarneembaar. Zo is ook hier het thema Gezond Leven terug te vinden bij ecologisch bier, ambachtelijk aandoende aardappel-producten en vele nieuwe soorten broodjes. Daarnaast is er meer aandacht voor verpakkingen, waarbij aanpassingen het de eindgebruiker gemakkelijker moeten maken.

Bijzondere innovaties uit de branche (ook bij niet-deelnemers) kunnen bovendien meedingen naar de Horecava Innovation Award. De nominaties voor deze prestigieuze prijs voor de beste noviteit zijn te bekijken in het nieuwe theater HorecavArena. De winnaar van de Horecava Innovation Award wordt op de eerste beursdag bekend gemaakt tijdens de officiële opening. Bezoekers kunnen zich voor het eerst aanmelden om de opening bij te wonen.

Speciale paviljoens
Nieuw dit jaar is het NVLG-paviljoen. Deelnemers aan het paviljoen willen hiermee de NVLG duidelijker op de kaart zetten bij bezoekers. Ook het biologische paviljoen krijgt voor de derde maal een vervolg. Niet verwonderlijk aangezien bij bijna 200 restaurants meer dan 50% van de gerechten biologisch zijn. Onder het motto van Het Gezonde Leven gaan leveranciers van biologische producten of producten gericht op gezonde voeding zich presenteren. Op het kookeiland vinden onder leiding van biologische kok Eric van Veluwen proeverijen en kookdemonstraties plaats.

Creativiteit en ambachtelijke kennis centraal op vakwedstrijden De beleving van het vak is niet alleen het motto van de HorecavArena. De talloze vakwedstrijden laten de kennis en kunde zien van veel verschillende kanten van het vak. Iedere bezoeker vindt wel een wedstrijd die voor hem interessant is: of hij nu uit een toprestaurant of een snackbar afkomstig is. De Horecava kent vele bekende wedstrijden die al jaren hun kracht bewezen hebben. Zo zijn er natuurlijk de Nationale Kampioenschappen voor Jonge Koks, Gastheren en
-vrouwen en de Kastelein van de Toekomst van de SVH. De Stichting Fastfood en IJsbedrijven laten deelnemers strijden om het Lekkerste Broodje in de horeca en catering en het Lekkerste Snackmenu. Er zijn convenience kookwedstrijden voor restaurants en instellingskeukens waar zowel hele menus als amuses gemaakt moeten worden. En tot slot zijn er barkeeperswedstrijden.

De meest bijzondere wedstrijd is wel de War Child Benefiet Kookwedstrijd. Tijdens deze exclusieve kookwedstrijd (niet toegankelijk voor bezoekers) strijden topmanagers van tien bedrijven om de beste stamppot. In de jury zit Cees Helder, Annemarie Jorritsma, Willemijn Verloop van War Child en het Stan Huijgens Journaal. De deelnamefee voor de bedrijven komt ten goede aan War Child.

Dinsdag Hoteldag
Voor hoteliers is een bezoek aan de Horecava op dinsdag 6 januari extra interessant omdat er dan speciale activiteiten voor hen worden georganiseerd. Zo vindt de derde Horecava Hotellunch plaats waar een uitweg gezocht wordt in de economische recessie. Onder het motto Meer gasten, meer rendement geven vier sprekers uit het vak een aanzet, waarbij zaken als positionering & beleving, marketing & sales, financiën & prijsbeleid en personeel & service aan bod komen. Daarna kan er een pittig tafelgesprek volgen met alle aanwezigen. Eveneens op dinsdag lanceert het Bedrijfschap Horeca & Catering de Nederlandse Hotel Classificatie aan de bedrijfstak. Alle 2300 hotels kunnen zich voor dit nieuwe, meer flexibele classificatiesysteem aanmelden voor toetsing. Op deze dag is er voor hoteliers een speciale hotelnoviteitenroute uitgezet.

Franchiseseminar
Op de Horecava staan enkele aanbieders van franchiseformules. Ondernemers die willen weten of franchisen een optie voor hen is, vinden meer informatie op het Franchiseseminar, georganiseerd in samenwerking met First Formula. Hier komen de verschillende aspecten van franchise aan de orde. Vragen die beantwoord worden zijn bijvoorbeeld Hoe beoordeel je een formule?, Waarom zou je gaan franchisen? en Welke franchisemogelijkheden biedt de horecabranche? Het seminar is na voorinschrijving gratis bij te wonen op dinsdag 6 januari.

Wine Professional: 5 t/m 7 januari
De introductie van Wine Professional werd vorig jaar zeer gewaardeerd. Dit exclusieve wijnevenement vindt nu gelijktijdig plaats met de eerste drie dagen van de Horecava: maandag 5 tot en met woensdag 7 januari 2004. Bezoekers kunnen bij zon 50 leveranciers nieuwe wijnen en fijne gastronomie ontdekken. In het Kooktheater en het Proeftheater zijn iedere dag bijzondere proeverijen, wedstrijden en debatten. Wine Professional wordt gezamenlijk met The Wine & Food Association georganiseerd.

Kaarten alleen voor vakbezoekers
Alleen vakbezoekers krijgen toegang tot de Horecava. De organisatie stuurt alle horecaondernemingen een toegangskaart toe. Wie zelf een toegangskaart koopt, moet, op vertoon van een uittreksel van de Kamer van Koophandel, kunnen aantonen werkzaam te zijn in de branche. Om wachten op de beurs te voorkomen, kunnen kaarten ook aangevraagd worden op www.horecava.nl tegen betaling van 30,- inclusief beursgids. Voor Wine Professional zijn aparte entreekaarten noodzakelijk à 15,-. Wie het meest uit zijn bezoek wil halen, kan vooraf alle actuele informatie als deelnemerslijsten, dagprogramma en noviteitenlijst vinden op www.horecava.nl. Op deze site kunnen bezoekers zich ook opgeven voor het hoteldebat, franchiseseminar en de officiële opening. Horecava 2004 is van maandag 5 tot en met donderdag 8 januari dagelijks geopend van 11.00 18.00 uur in Amsterdam RAI.

Amsterdam, 11 november 2004

Noot voor de redactie (