AutoRai

6-1-2004

Recordverkopen voor Hyundai in Nederland

Voor Hyundai is 2003 een waar recordjaar geworden. Met 15.338 registraties en een marktaandeel van 3,14 procent is het afgelopen jaar het meest succesvolle uit de 25-jarige verkoophistorie. De resultaten liggen maar liefst 27 procent hoger dan in 2002.

Hyundai behaalde een negende plaats in de verkoopranglijst de hoogste positie ooit. Op de bedrijfswagenmarkt realiseerde Hyundai een tiende plaats met 2.082 registraties.

Vooral de compacte Getz levert een belangrijke bijdrage aan het succes. Het model bezette een 25ste positie in de verkoopoverzichten van de succesvolste modellen wat mooi aansluit bij Hyundais jubileumjaar. Importeur Greenib Car verwacht dat de Getz het succes in 2004 overtreft, mede dankzij de lancering van een uitvoering met common-rail dieselmotor. In de klasse van de Getz heeft ruim 10 procent van de verkochte autos een dieselkrachtbron.

Uitbreiding en vernieuwing
Uitbreiding en vernieuwing van het gamma zorgen in 2004 voor een verdere verkoopgroei. Hyundai mikt op een marktaandeel van 3,5 procent. De komst van een tweede Sport Utility Vehicle (Tucson), een nieuwe Sonata, een krachtiger common-rail dieselmotor met variabele turbogeometrie voor de Santa Fe en de lancering van verschillende facelifts en special editions moeten aan de groei bijdragen.

Wereldwijd gaat het de fabrikant eveneens voor de wind. De verkopen bedroegen over 2003 1,98 miljoen, een toename van 130.000 Hyundais. De omzet steeg met 1,8 procent tot 18,6 miljard euro. De exportomzet nam in 2003 explosief toe met 20 procent tot acht miljard euro. Door snelstijgende verkopen in onder meer China verwachten de Koreanen de opgaande lijn in 2004 voort te zetten.