CDA

05-01-04
Aart Jan de Geus: Herziening sociale zekerheid op stoom Aart Jan de Geus, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schreef een column over de herziening van de sociale zekerheid.

In een tijd van economische tegenslag is een sterke sociaal-economische structuur van ons land van groot belang. De economie staat er slecht voor. Ook op de langere termijn zijn de economische vooruitzichten niet zo goed vanwege de vergrijzing. Zonder nader beleid zullen in 2040 tien werkenden in hun eigen levensonderhoud moeten voorzien én in dat van zes senioren met extra zorgkosten. Bovendien zitten er weef- en structuurfouten in ons stelsel van sociale zekerheid. Het is te weinig gericht op werk en werkhervatting.

Ingrijpen is dus geboden. Het kabinet wil voorkomen dat mensen onnodig worden afgeschreven. Dankzij de vereende inspanningen van kabinet en parlement hebben we de herziening van de sociale zekerheid op stoom. Nooit eerder na de oorlog werden zoveel onderdelen van dit stelsel tegelijk aangepakt.

We beginnen het nieuwe jaar met een nieuwe Wet werk en bijstand die tot doel heeft mensen sneller aan het werk te helpen. We maken ook een begin met de hervorming van de WAO door de loondoorbetaling bij ziekte te verlengen naar twee jaar. We volgen hiermee het advies van de Sociaal-Economische Raad om werkgevers en werknemers zo een zwaardere verantwoordelijkheid te geven. Over twee jaar moet het nieuwe verzekeringsstelsel voor arbeidsongeschiktheid een feit zijn. In dat nieuwe stelsel zal er een goede uitkering zijn voor wie duurzaam en volledig arbeidsongeschikt is en zal alles worden gedaan om mensen die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn weer aan het werk te krijgen.

Wat gebeurt er verder in 2004? We gaan werkgevers belonen die oudere werknemers in dienst nemen en houden. Werkgevers zijn verantwoordelijk om banen senior-proof te maken. Ook het aannemen en scholen van jongeren wordt aantrekkelijker gemaakt om zo de opkomende jeugdwerkloosheid de kop in te drukken.

Het kabinet heeft daarnaast voorgesteld om vanaf 1 juli Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen af te schaffen. Vooruitlopend daarop wordt de premie voor deze verzekering per 1 januari afgeschaft. Ook is het ministerie voortvarend aan de slag gegaan met het kabinetsbeleid om te komen tot vermindering van de administratieve lastendruk en vereenvoudiging van wet- en regelgeving. Van de 68 concrete voorstellen in het Actieplan 2002 zijn er inmiddels 18 uitgevoerd.

Het kabinet doet dit allemaal niet alleen. De sociale partners gaan de komende maanden adviseren over: hoe moet het verder met vut en prepensioen en kunnen we de levensloopregeling uitbreiden zodat mensen op een gewenst moment tijdens de loopbaan een time-out kunnen nemen? Is ons WW-stelsel nog wel berekend op de toekomst? Ook over enkele belangrijke aspecten van het nieuwe WAO-stelsel zal de SER adviseren.

Kortom, alles is in beweging. Dat is ook nodig. Belangrijke onderdelen van ons socialezekerheidsstelsel zijn ontworpen in andere tijden, in een vorige eeuw. Er zijn te veel mensen die via uitkeringen niet deelnemen aan het arbeidsproces. Vanwege de hoge kosten die hiermee zijn gemoeid, brokkelt het draagvlak voor het stelsel dan af. Bij die mooie wetten die wij hebben gemaakt, voelen wij niet meer met zn allen de warmte die daarbij hoort. Trots heeft plaatsgemaakt voor kritiek.

We creëren nu nieuwe grondslagen waarop wij voortaan kunnen bouwen. We willen het aantal mensen dat zich aanbiedt op de arbeidsmarkt verhogen. We willen de werkgelegenheid verbeteren door de lonen concurrerend te maken. Het najaarsakkoord tussen kabinet en sociale partners draagt daarin in belangrijke mate bij. Verder investeren we in het opleidingsniveau van de beroepsbevolking.

Het stelsel moet zowel solide als sociaal zijn. Op dat fundament rusten vier pijlers: voorzorg om werknemers zo lang mogelijk aan het werk te houden; prikkels om uitkeringsgerechtigden te activeren; maatwerk om bijvoorbeeld arbeid en zorg beter te kunnen combineren en draagvlak dat mede wordt gevormd door krachtige bestrijding van misbruik van uitkeringen.