Nederlandse Vereniging van journalisten


6/12/2004 NVJ ALgemeen
NVJ: Meermediabedrijven onafwendbaar

Bij de mogelijke verkoop van PCM zal ook de NVJ toezien op continuïteit van de zelfstandige titels, handhaven van de cao en de redactiestatuten. Er wordt druk gespeculeerd over de verhoudingen op de Nederlandse mediamarkt. NVJ-secretaris Hans Verploeg gaat daar nog niet op in, maar vreest wel een te grote dominantie wanneer de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld al een stevig Nederlands omroepbelang zou hebben. Overigens denkt de NVJ daar liberaler over dan 10 jaar geleden. Verploeg: "Vorming van meer-mediabedrijven met kranten, tijdschriften en commerciële omroep is onafwendbaar. Ook in de politiek lijkt men daar langzamerhand op af te steven. Het creëren van communities rond de merknaam van een medium kan op termijn belangrijker zijn dan de vorm van de informatiedrager. Niettemin zijn er kritische grenzen aan marktaandeel in zowel landelijke kranten als landelijke omroep. Bovendien kan niet het ene mediaconcern door Nederlandse wetgeving gebonden zijn aan de huidige cross ownershipregels en het andere door vestiging in het buitenland niet. Murdoch en Berlusconi leren dat het ondenkbare werkelijkheid kan worden." De NVJ gaat op korte termijn overleggen met de redacties van de PCM-kranten en met de COR van het bedrijf.