6/12/2004 NVJ ALgemeen
NVJ: Meermediabedrijven onafwendbaar
Bij de mogelijke verkoop van PCM zal ook de NVJ toezien op
continuïteit van de zelfstandige titels, handhaven van de cao en de
redactiestatuten. Er wordt druk gespeculeerd over de verhoudingen op
de Nederlandse mediamarkt. NVJ-secretaris Hans Verploeg gaat daar nog
niet op in, maar vreest wel een te grote dominantie wanneer de nieuwe
eigenaar bijvoorbeeld al een stevig Nederlands omroepbelang zou
hebben. Overigens denkt de NVJ daar liberaler over dan 10 jaar
geleden. Verploeg: "Vorming van meer-mediabedrijven met kranten,
tijdschriften en commerciële omroep is onafwendbaar. Ook in de
politiek lijkt men daar langzamerhand op af te steven. Het creëren van
communities rond de merknaam van een medium kan op termijn
belangrijker zijn dan de vorm van de informatiedrager. Niettemin zijn
er kritische grenzen aan marktaandeel in zowel landelijke kranten als
landelijke omroep. Bovendien kan niet het ene mediaconcern door
Nederlandse wetgeving gebonden zijn aan de huidige cross
ownershipregels en het andere door vestiging in het buitenland niet.
Murdoch en Berlusconi leren dat het ondenkbare werkelijkheid kan
worden." De NVJ gaat op korte termijn overleggen met de redacties van
de PCM-kranten en met de COR van het bedrijf.
Nederlandse Vereniging van journalisten