Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 6 januari 2004

Han Noten vertrekt als P&O-directeur bij NS Reizigers

Vandaag heeft Han Noten (directeur P&O NS Reizigers) via een brief aan de medewerkers van NS Reizigers laten weten dat hij NS per 1 maart 2004 zal verlaten. Noten vertrekt omdat hij zijn belangrijkste doelen bereikt ziet en omdat hij zijn persoonlijke verlangen naar rust en partijpolitiek momenteel boven veranderende P&O-uitdagingen bij NS stelt; Han Noten is tevens PvdA-fractievoorzitter in de Eerste Kamer. Er komt geen rechtstreekse vervanger voor Noten. De directie van NS Reizigers blijft na het vertrek van Noten bestaan uit Pamela Boumeester (voorzitter) en Michiel Noy (financieel directeur). Het Human Resources (HR)-beleid, waarvoor tot dusver de verschillende bedrijfsonderdelen zelf verantwoordelijk waren, zal voortaan centraal worden aangestuurd. De NS Directie beraadt zich nog op de uiteindelijke personele invulling van de vernieuwde HR-functie binnen het concern.

Han Noten laat in zijn brief aan de medewerkers weten, tevreden te zijn met een aantal belangrijke positieve ontwikkelingen in de afgelopen jaren, waaronder 'meer begrip tussen medewerkers en management, het goede overleg over de totstandkoming van het nieuwe productiemodel, de werkzekerheidsgarantie voor rijdend personeel en het centraal stellen van eigen vakmanschap van medewerkers en zorg voor de klant'. De gedachte van een centrale aansturing van P&O-beleid bij NS ondersteunt Noten van harte, maar voor zichzelf ziet hij geen rol in de organisatie ervan. Na drie intensieve jaren bij NS prefereert Noten een sabbatsjaar en meer tijd en aandacht voor zijn werk voor de PvdA en de Eerste Kamer.

President-directeur NS, Aad Veenman, zei over het vertrek van Noten: 'NS betreurt het vertrek van deze bijzondere collega, maar wij hebben begrip voor zijn persoonlijke overwegingen'. Noten zal tot 1 maart nog volledig - en met de van hem bekende flegmatiek - invulling blijven geven aan zijn functie.


* * * * * * *

|Noot aan| |Bijlage: Brief van Han Noten aan de medewerkers van NS    |
|de      | |Reizigers                                                 |
|redactie| |Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 387 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Zie ook: www.ns.nl

---- --
Beste Collega's,

Per 1 maart verlaat ik NS. Gezien de bijzondere periode die ik met jullie bij dit bedrijf heb mogen meemaken wil ik graag zelf vertellen waarom.

De afgelopen tijd is er intensief overleg geweest tussen de directeuren en hoofden P&O van de verschillende werkmaatschappijen. Daarbij zijn we tot de conclusie gekomen dat een meer gezamenlijke, en dus centrale aanpak van het personeelsbeleid, dringend gewenst is. Te vaak werken we te versnipperd langs elkaar heen. NS zou wat ons betreft terug moeten naar één CAO voor iedereen en ook één beleid als het gaat om veiligheid, gezondheid en kwaliteit van het werk. Tot mijn enthousiasme heeft de Groepsraad vlak voor de kerstdagen deze lijn ondersteund. Vervolgens moest ik voor mijzelf de vraag beantwoorden of ik in de fase die nu komt nog een belangrijke rol wil vervullen. En na lang wikken en wegen is het antwoord nee.

Ja zou betekenen dat ik meer centraal in het bedrijf kom te werken op grotere afstand van de lijn en de werkvloer. Dat trekt me niet. Ja betekent ook dat ik niet voor een paar maanden maar voor meerdere jaren aan zo'n klus begin. En dat terwijl ik al zo lang van plan ben om voor een langere periode sabbatsverlof te nemen. Tenslotte betekent ja een nieuwe periode van intensief opbouwen en samenwerken terwijl ik ook tijd aan mijn werk als PvdA-er in de Eerste Kamer wil besteden.

Een aantal belangrijke doelen die ik mezelf bij mijn aantreden gesteld heb zijn dichterbij gekomen of zelfs gerealiseerd. Het rijdend personeel heeft met "ZAAZ" een werkzekerheidsgarantie tot 2010. Het ziekteverzuim is fors gedaald, soms zelfs gehalveerd. Het overleg over "lusten en Lasten" heeft tot goede afspraken geleid. Met het winnen van de concessie Zutphen Apeldoorn is er volgens mij een trend gebroken. Het personeel is nagenoeg overal weer op sterkte en de verlof mogelijkheden zijn weer heel behoorlijk. We hebben zelfs een cafetariasysteem. Ook wat dat betreft zijn we echt de 21e eeuw binnengekomen. Gelijktijdig realiseer ik me donders goed dat de systemen nog kwetsbaar zijn en het vertrouwen tussen management en medewerkers broos. En niet alle problemen zijn opgelost. "Overs" op een aantal standplaatsen leidt tot onrust, ondanks "ZAAZ", en niet iedereen was in december even tevreden met het nieuwe pakket werklijnen ondanks "lusten en lasten". En het vraagstuk van de toenemende agressie is een groot maatschappelijk probleem en zal dus ook nooit helemaal door ons alleen opgelost worden.

Natuurlijk zijn er nog heel veel stappen te zetten. Maar de basis is gelegd en de ruimte is er. NS kan haar eigen toekomst maken. Ik weet dat de huidige afspraken en verhoudingen tussen medewerkers, leidinggevenden, ondernemingsraad en vakbonden daar stevig en flexibel genoeg voor zijn.

En dus kijk ik terug op een spannende periode in een belangrijke onderneming. Met dank aan allen die het tot een mooie tijd maakten. Het was me een genoegen

Han Noten.

---- --