Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Persbericht P-01; Zoetermeer, 6 januari 2004 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Nieuw sterrensysteem voor Nederlandse hotels

Sinds begin januari 2004 kent de hotelsector een modern en flexibel sterrensysteem: de Nederlandse Hotel Classificatie (NHC). De NHC is een eigentijdse sterrentoekenning voor hotels in ons land, met voldoende oog voor de kwaliteitsaspecten van hotels. De lancering van het nieuwe systeem vond plaats op de Horecava 2004 in Amsterdam RAI door de voorzitter van de commissie Hotelclassificatie Annemarie Jorritsma. Zij overhandigde het eerste NHC hotelschild aan de heer Sjoerd Dijkstra van het Best Western Eden Hotel Amsterdam. Na de persconferentie schroefde zij het schild aan de muur van dit hotel. De nieuwe classificatie vervangt de verouderde
Benelux-Hotelclassificatie.

Het vernieuwende en flexibele element in de nieuwe classificatie is het puntensysteem. De criteria voor de sterren zijn verdeeld over (verplichte) basisnormen en met punten gewaardeerde (vrijwillige) keuzenormen. De basisnormen beschrijven per categorie verplichte voorzieningen en services die minimaal in elk hotel van de betreffende categorie moeten voorkomen. Dat is bijvoorbeeld voor categorie 3-sterren een privé douche en toilet in alle kamers en voor 4-sterren een gastenkluisje.

In het oude classificatiesysteem waren er alleen verplichte normen. In de nieuwe classificatie moeten voor de categorie 2- tot en met 5-sterren daarnaast een minimum aantal punten behaald worden door te voldoen aan enkele zelfgekozen keuzenormen waarmee de extra's van het hotel tot uitdrukking komen. Doordat er een vrije keuze is uit het beschikbare aantal keuzenormen van de betreffende categorie, ontstaat vanaf categorie 2-sterren een flexibiliteit waarmee een hotel zich ook van andere hotels binnen een zelfde categorie kan onderscheiden. Bijvoorbeeld een hotel met een accent op zakelijke faciliteiten (bijvoorbeeld datacommunicatie op de kamer en vergaderzalen) versus een hotel met veel faciliteiten op het terrein van ontspanning (zwembad, tennisbaan, verhuur van recreatieartikelen).

Het nieuwe classificatiesysteem en de normering daarvan zijn ontwikkeld binnen de klankbordgroep hotels van brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland, waarin actieve ondernemers uit alle sterrencategorieën van de hotellerie, de ANWB en het bedrijfschap Horeca en Catering waren vertegenwoordigd. Ook is er overleg geweest met het Ministerie van Economische Zaken.

De Nederlandse Hotel Classificatie wordt verzorgd door het bedrijfschap Horeca en Catering. Het Bedrijfschap laat zich over de NHC beleidsmatig adviseren door de commissie Hotelclassificatie. In deze commissie hebben vertegenwoordigers zitting van brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland, ANWB, ANVR, TRN, en werknemersorganisatie FNV Horecabond. De classificatienormen zijn te bekijken op www.hotelsterren.nl.