Terug Persbericht P-01; Zoetermeer, 6 januari 2004
Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Nieuw sterrensysteem voor Nederlandse hotels
Sinds begin januari 2004 kent de hotelsector een modern en flexibel
sterrensysteem: de Nederlandse Hotel Classificatie (NHC). De NHC is
een eigentijdse sterrentoekenning voor hotels in ons land, met
voldoende oog voor de kwaliteitsaspecten van hotels. De lancering van
het nieuwe systeem vond plaats op de Horecava 2004 in Amsterdam RAI
door de voorzitter van de commissie Hotelclassificatie Annemarie
Jorritsma. Zij overhandigde het eerste NHC hotelschild aan de heer
Sjoerd Dijkstra van het Best Western Eden Hotel Amsterdam. Na de
persconferentie schroefde zij het schild aan de muur van dit hotel. De
nieuwe classificatie vervangt de verouderde
Benelux-Hotelclassificatie.
Het vernieuwende en flexibele element in de nieuwe classificatie is
het puntensysteem. De criteria voor de sterren zijn verdeeld over
(verplichte) basisnormen en met punten gewaardeerde (vrijwillige)
keuzenormen. De basisnormen beschrijven per categorie verplichte
voorzieningen en services die minimaal in elk hotel van de betreffende
categorie moeten voorkomen. Dat is bijvoorbeeld voor categorie
3-sterren een privé douche en toilet in alle kamers en voor 4-sterren
een gastenkluisje.
In het oude classificatiesysteem waren er alleen verplichte normen. In
de nieuwe classificatie moeten voor de categorie 2- tot en met
5-sterren daarnaast een minimum aantal punten behaald worden door te
voldoen aan enkele zelfgekozen keuzenormen waarmee de extra's van het
hotel tot uitdrukking komen. Doordat er een vrije keuze is uit het
beschikbare aantal keuzenormen van de betreffende categorie, ontstaat
vanaf categorie 2-sterren een flexibiliteit waarmee een hotel zich ook
van andere hotels binnen een zelfde categorie kan onderscheiden.
Bijvoorbeeld een hotel met een accent op zakelijke faciliteiten
(bijvoorbeeld datacommunicatie op de kamer en vergaderzalen) versus
een hotel met veel faciliteiten op het terrein van ontspanning
(zwembad, tennisbaan, verhuur van recreatieartikelen).
Het nieuwe classificatiesysteem en de normering daarvan zijn
ontwikkeld binnen de klankbordgroep hotels van brancheorganisatie
Koninklijk Horeca Nederland, waarin actieve ondernemers uit alle
sterrencategorieën van de hotellerie, de ANWB en het bedrijfschap
Horeca en Catering waren vertegenwoordigd. Ook is er overleg geweest
met het Ministerie van Economische Zaken.
De Nederlandse Hotel Classificatie wordt verzorgd door het
bedrijfschap Horeca en Catering. Het Bedrijfschap laat zich over de
NHC beleidsmatig adviseren door de commissie Hotelclassificatie. In
deze commissie hebben vertegenwoordigers zitting van
brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland, ANWB, ANVR, TRN, en
werknemersorganisatie FNV Horecabond. De classificatienormen zijn te
bekijken op www.hotelsterren.nl.
Bedrijfschap Horeca en Catering