Eerste evaluatie snelheidscontroles op N65
`s Hertogenbosch, 17 december 2003
Acht maanden na de start van de permanente snelheidscontroles op de
N65 tussen Den Bosch en Tilburg hebben de partners de tussenbalans
opgemaakt. De cijfers wijzen op een afname van het aantal
snelheidsovertreders en een daling van het aantal ongevallen. Ook in
2004 blijven de partners de verkeersstroom nauwlettend volgen.
In de eerste 11 maanden van 2003 zijn 3.259.816 motorvoertuigen
gecontroleerd. Hiervan waren 27.638 bestuurders in overtreding. Bij
controles in 2002 werden slechts 1.559.775 motorvoertuigen
gecontroleerd waarvan er 32.034 in overtreding waren. Op de N65 is een
lichte daling (circa 13%) van het aantal ongevallen waar te nemen.
Opvallend hierbij is dat met name de ernst van de ongevallen, en dus
het aantal slachtoffers, afneemt.
0-Metingen
Voorafgaand aan de controles zijn er ter hoogte van Vught, Haaren en
Berkel-Enschot zogenaamde 0-metingen verricht om inzicht te krijgen in
het snelheidsverloop op de N65. Daarna zijn de politiekorpsen gestart
met de controles. Uit latere metingen op deze plaatsen blijkt dat de
controles effect hebben. Het totaal aantal overtreders neemt af.
Overdag is het verkeersbeeld een stuk rustiger geworden, het aantal
overtreders is, met uitzondering van Berkel-Enschot, gedaald tot onder
de 10%. Ook in de stillere uren (tussen 23.00 en 07.00 uur) blijkt dat
het aantal overtreders, met name in Vught en Haaren, aanzienlijk is
gedaald. Ook in 2004 blijft de politie de verkeersstroom nauwlettend
volgen en controleren.
Hoe werkt ESB?
Om de snelheid op de N65 permanent te handhaven, is in maart 2003 een
Elektronisch Snelheids Beheersing (ESB) systeem ingericht. De Fixed
Installation Posts (FIPs), oftewel flitskasten, zullen 24 uur per dag
de snelheid op de N65 controleren. Behalve vaste controles met de FIPs
voeren de politiekorpsen ook mobiele controles uit. Bijvoorbeeld met
de lasergun, alcoholcontroles of gordelcontroles. Het uiteindelijke
doel: het vergroten van de veiligheid op de N65. Gebleken is dat
permanente snelheidscontroles een positieve invloed hebben op het
verkeersbeeld en de verkeersveiligheid.
Op gezamenlijk initiatief van de teams Verkeershandhaving van de regio
politie Brabant-Noord en de regiopolitie Midden en West Brabant, het
KLPD, het Bureau Verkeershandhaving het Openbaar Ministerie, het POV
en Rijkswaterstaat is er vanaf oktober 2001 intensief verkeerstoezicht
en handhaving op de rijksweg N65 tussen Den Bosch en Tilburg.
Aanleiding daartoe vormt het ongevallenbeeld over de periode
1995-2000.Vanaf oktober 2001 zijn diverse stappen gezet om met
verkeershandhaving de snelheden op de N65 naar beneden te krijgen.
Door de diverse politiediensten wordt intensief gehandhaafd en door
mottoborden en verschijnborden U rijdt te snel worden de weggebruikers
erop geattendeerd dat er snelheidscontroles op de N65 plaatsvinden.
Bron: Judith Peters-Nillesen
Politie Midden- en West Brabant