verschenen op: 06-01-2004
Opleidingen pedagogiek op de goede weg
De opleidingen pedagogiek zijn goed op weg om studenten af te leveren
die kunnen voldoen aan de sterk toegenomen maatschappelijke behoefte
aan pedagogen. Dit concludeert de onafhankelijke visitatiecommissie,
die onder voorzitterschap van de heer prof.dr J.Hermanns in 2003
veertien hbo-opleidingen Pedagogiek op hun kwaliteit heeft beoordeeld.
De bevindingen zijn vastgelegd in het vandaag gepubliceerde
visitatierapport In de groei.
De visitatie Pedagogiek betrof niet alleen een zestal initiële
opleidingen, maar ook drie tweedegraads lerarenopleidingen en een
vijftal Hogere Kaderopleidingen Pedagogiek (HKP). Bijzonder is dat de
voltijdopleidingen nog relatief nieuw zijn en voor de eerste keer
werden gevisiteerd. Voor vrijwel alle opleidingen geldt dat het
hbo-niveau respectievelijk het masterniveau wordt bereikt. Er worden
dan ook overwegend voldoende gekwalificeerde beroepsbeoefenaren
afgeleverd. In het pedagogisch werkveld vervullen zij functies in
bijvoorbeeld de jeugdzorg, de opvoedingsondersteuning en
ontwikkelingsstimulering, de kinderopvang en in toenemende mate ook in
het onderwijs (Brede School).
Het merendeel van de opleidingen bevindt zich in een ingrijpend
veranderingsproces. Ze werken hard aan de implementatie van een
competentiegericht curriculum en een bijpassende organisatiestructuur.
De wijze waarop de opleidingen dat vormgeven en de fase waarin ze zich
bevinden lopen uiteen. Probleem daarbij is dat er nog geen door het
beroepenveld gevalideerd landelijk beroepsprofiel bestaat, dat een
gezamenlijke kern biedt voor alle opleidingen. De commissie beveelt
dan ook aan om snel tot een dergelijk gemeenschappelijk beroepsbeeld
te komen.
Voor de hogere kaderopleidingen geldt dat ze tevens op weg zijn naar
een omvorming tot master. De opleidingen zijn dus allemaal ?In de
groei?. De commissie heeft veel waardering voor het vele werk dat door
de opleidingen wordt verricht en vooral ook voor het enthousiasme en
de inzet waarmee de veranderingen worden doorgevoerd. Waardering heeft
de commissie ook voor de vernieuwingen die sinds de vorige visitatie
zijn gerealiseerd. Deze hebben vooral betrekking op een sterk
toegenomen beroeps- en praktijkgerichtheid. Vooral het buitenschools
curriculum is een sterk onderdeel van de opleidingen. Wel waarschuwt
de commissie ervoor dat deze ontwikkeling niet ten koste moet gaan van
een degelijk theoretisch fundament. Kortom, de commissie vindt dat de
opleidingen op de goede weg zijn.
Een belangrijk probleem is de onbekendheid van de hbo-opleidingen
Pedagogiek in het relevante werkveld. Afgestudeerden zouden
makkelijker in geschikte functies aan het werk komen als deze situatie
in positieve zin verandert. De commissie beveelt de opleidingen dan
ook aan te werken aan een sterkere promotie en positionering van de
opleidingen.
De visitatiecommissie is als volgt samengesteld:
Voorzitter tevens lid van de commissie:
- de heer prof.dr. J. Hermanns, beleidsadviseur en hoogleraar
pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam.
Leden:
- de heer dr. J. Ax, universitair docent onderwijskunde aan de
Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Maatschappij en
Gedragswetenschappen;
- de heer drs. J. van Leijenhorst, Hoofd Jeugd, Onderwijs en Cultuur
bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, voormalig wethouder
Jeugd, Onderwijs, Volksgezondheid, Sport en Recreatie van de gemeente
Utrecht;
- mevrouw drs. H. Marx-Breet, voorheen docent hbo-opleiding
Pedagogiek, thans docent post-hbo pedagogisch adviseur en begeleiden,
senior beleidsadviseur jeugdbeleid;
- mevrouw drs. J.T.E. van der Wolf-van Beukering,
pedagoog/onderwijskundige, voorheen werkzaam bij het Pedagogisch
Instituut van de gemeente Amsterdam, thans werkzaam als docent bij de
Faculteit Educatieve Opleidingen van de Hogeschool van Utrecht;
- de heer prof.dr. Th. Wubbels, hoogleraar-directeur Instituut voor
Pedagogiek en Onderwijskunde
Studentleden:
- mevrouw C.G.H. Dijkzeul,directeur van een basisschool;
- mevrouw J.G. Munster, orthopedagoog Icare, ouder- en kindzorg;
voorheen werkzaam als hoofdleidster kinderdagverblijf en
locatiemanager ouderenzorg.
Terug terug
HBO-Raad