HBO-Raad

verschenen op: 06-01-2004

Opleidingen pedagogiek op de goede weg

De opleidingen pedagogiek zijn goed op weg om studenten af te leveren die kunnen voldoen aan de sterk toegenomen maatschappelijke behoefte aan pedagogen. Dit concludeert de onafhankelijke visitatiecommissie, die onder voorzitterschap van de heer prof.dr J.Hermanns in 2003 veertien hbo-opleidingen Pedagogiek op hun kwaliteit heeft beoordeeld. De bevindingen zijn vastgelegd in het vandaag gepubliceerde visitatierapport In de groei.

De visitatie Pedagogiek betrof niet alleen een zestal initiële opleidingen, maar ook drie tweedegraads lerarenopleidingen en een vijftal Hogere Kaderopleidingen Pedagogiek (HKP). Bijzonder is dat de voltijdopleidingen nog relatief nieuw zijn en voor de eerste keer werden gevisiteerd. Voor vrijwel alle opleidingen geldt dat het hbo-niveau respectievelijk het masterniveau wordt bereikt. Er worden dan ook overwegend voldoende gekwalificeerde beroepsbeoefenaren afgeleverd. In het pedagogisch werkveld vervullen zij functies in bijvoorbeeld de jeugdzorg, de opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering, de kinderopvang en in toenemende mate ook in het onderwijs (Brede School).

Het merendeel van de opleidingen bevindt zich in een ingrijpend veranderingsproces. Ze werken hard aan de implementatie van een competentiegericht curriculum en een bijpassende organisatiestructuur. De wijze waarop de opleidingen dat vormgeven en de fase waarin ze zich bevinden lopen uiteen. Probleem daarbij is dat er nog geen door het beroepenveld gevalideerd landelijk beroepsprofiel bestaat, dat een gezamenlijke kern biedt voor alle opleidingen. De commissie beveelt dan ook aan om snel tot een dergelijk gemeenschappelijk beroepsbeeld te komen.
Voor de hogere kaderopleidingen geldt dat ze tevens op weg zijn naar een omvorming tot master. De opleidingen zijn dus allemaal ?In de groei?. De commissie heeft veel waardering voor het vele werk dat door de opleidingen wordt verricht en vooral ook voor het enthousiasme en de inzet waarmee de veranderingen worden doorgevoerd. Waardering heeft de commissie ook voor de vernieuwingen die sinds de vorige visitatie zijn gerealiseerd. Deze hebben vooral betrekking op een sterk toegenomen beroeps- en praktijkgerichtheid. Vooral het buitenschools curriculum is een sterk onderdeel van de opleidingen. Wel waarschuwt de commissie ervoor dat deze ontwikkeling niet ten koste moet gaan van een degelijk theoretisch fundament. Kortom, de commissie vindt dat de opleidingen op de goede weg zijn.

Een belangrijk probleem is de onbekendheid van de hbo-opleidingen Pedagogiek in het relevante werkveld. Afgestudeerden zouden makkelijker in geschikte functies aan het werk komen als deze situatie in positieve zin verandert. De commissie beveelt de opleidingen dan ook aan te werken aan een sterkere promotie en positionering van de opleidingen.

De visitatiecommissie is als volgt samengesteld:

Voorzitter tevens lid van de commissie:

- de heer prof.dr. J. Hermanns, beleidsadviseur en hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam.

Leden:

- de heer dr. J. Ax, universitair docent onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen;

- de heer drs. J. van Leijenhorst, Hoofd Jeugd, Onderwijs en Cultuur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, voormalig wethouder Jeugd, Onderwijs, Volksgezondheid, Sport en Recreatie van de gemeente Utrecht;

- mevrouw drs. H. Marx-Breet, voorheen docent hbo-opleiding Pedagogiek, thans docent post-hbo pedagogisch adviseur en begeleiden, senior beleidsadviseur jeugdbeleid;

- mevrouw drs. J.T.E. van der Wolf-van Beukering, pedagoog/onderwijskundige, voorheen werkzaam bij het Pedagogisch Instituut van de gemeente Amsterdam, thans werkzaam als docent bij de Faculteit Educatieve Opleidingen van de Hogeschool van Utrecht;
- de heer prof.dr. Th. Wubbels, hoogleraar-directeur Instituut voor Pedagogiek en Onderwijskunde

Studentleden:

- mevrouw C.G.H. Dijkzeul,directeur van een basisschool;
- mevrouw J.G. Munster, orthopedagoog Icare, ouder- en kindzorg; voorheen werkzaam als hoofdleidster kinderdagverblijf en locatiemanager ouderenzorg.
Terug terug