AutoRai

6-1-2004

Kia meest succesvolle automerk van het afgelopen jaar

Eerder dit jaar is Kia Nederland tijdens de Global Distributor Convention in Sydney reeds gekroond tot beste Kia-organisatie ter wereld. Dit houdt in dat zij, binnen haar eigen organisatie, wereldwijd de beste overall prestatie heeft neergezet.

Kia heeft wederom ruimte moeten creëren in haar prijzenkast, want het merk sleepte de eretitel meest succesvolle automerk van 2003 in de wacht.

In een dalende automarkt (in totaal werden 488.984 nieuwe autos verkocht) groeide Kia met maar liefst 92 procent. Daarmee is het Koreaanse merk veruit de snelste stijger in de Nederlandse automarkt.

De verkoopsuccessen van Kia in Nederland dit jaar zijn zonder meer spectaculair te noemen. De Nederlandse consument is massaal gevallen voor het Koreaanse merk, dat aansprekende modellen van hoogwaardige kwaliteit koppelt aan een aantrekkelijke prijsstelling. In totaal werden 8.479 nieuwe Kias geregistreerd. Meest populaire Kia model blijft de Rio met 3.505 verkopen (een stijging van 23 procent t.o.v. 2002), gevolgd door de Sorento met 2.375 verkopen en de midi MPV Carens met 1.614 stuks. De Carens noteerde daarmee zelfs een stijging van 231 procent t.o.v. 2002. De Sorento is inmiddels veruit de best verkochte SUV van Nederland.

Ook in de bedrijfsautomarkt ging het Kia voor de wind. Inmiddels biedt het merk een complete lijn bedrijfsautos. De verkopen van Kia bedrijfsautos stegen in totaal met 59 procent.

Met 8.479 verkochte autos in 2003 heeft Kia Nederland de spreekwoordelijke trend gezet voor komend jaar. Mede door de introductie van drie nieuwe modellen in 2004 is de kans groot dat deze trend in stijgende lijn kan worden voortgezet. Komend voorjaar worden de nieuwe Kia Picanto en Kia Cerato in Nederland geïntroduceerd. Ook voor het najaar van 2004 heeft Kia een leuke verrassing in petto en komt zij met een splinternieuwe SUV die wordt gepresenteerd als het kleine broertje van de uiterst succesvolle Kia Sorento. Gezien de overweldigende vraag naar de Sorento en de groeiende belangstelling in dit segment, kan de komst van deze mini-SUV wel eens voor wat oproering gaan zorgen.

Kia is inmiddels uitgegroeid tot een gewild en volwassen automerk met een interessante toekomst in het verschiet. Ook volgend jaar zijn de ogen op Kia gericht en zal haar marktaandeel naar verwachting wederom spectaculair stijgen. Bij het versnijden van de Nederlandse autotaart, eind volgend jaar, kan dus alvast rekening worden gehouden met een aanzienlijk groter stuk voor Kia.