7-1-2004
Volvo introduceert nieuwe veiligheidssystemen
Volvo is en blijft leidend op het gebied van veiligheid en
introduceert nu vier veiligheidssystemen die het rijden nog veiliger
en plezieriger maken. Het camerasysteem BLIS registreert alle
voertuigen die zich in de dode hoek van de auto bevinden.
Deze wereldprimeur zal nog dit jaar daadwerkelijk leverbaar worden.
Verder is er nu ook voor de toekomstige cabrio-modellen van Volvo een
effectief Inflatable Curtain. Daarnaast brengt Volvo in de toekomst
geavanceerde waarschuwings- en remsystemen die de kans op een
aanrijding verder verkleinen.
Volvo Car Corporation komt met vier nieuwe veiligheidssystemen op de
markt, waarvan er twee met recht als wereldprimeur kunnen worden
bestempeld. De vier systemen verhogen zowel de actieve als de passieve
veiligheid en staan garant voor het behoud van Volvos leidende positie
op het gebied van veiligheid. Zo is er BLIS, dat gebruik maakt van een
digitale camera die het gevaar van de dode hoek van een auto teniet
doet. De speciale versie van het Inflatable Curtain, ontwikkeld voor
de toekomstige convertibles van Volvo, betekent een andere doorbraak.
Daarnaast heeft Volvo Cars een aantal systemen ontwikkeld dat de ernst
van de gevolgen van kop-staartbotsingen verkleint.
Blind Spot Information System (BLIS)
Ondanks grote zijruiten en effectieve buitenspiegels beschikken de
meeste autos nog steeds over een dode hoek. Dat dit tot gevaarlijke
verkeerssituaties kan leiden, laat zich raden, vooral wanneer een auto
regelmatig van rijbaan verandert. Om dit soort weggedrag toch zo
veilig mogelijk te laten verlopen, introduceerde Volvo in 1979 als
eerste autofabrikant een buitenspiegel met extra grote gezichtshoek.
Nu wordt het vervolg daarop geïntroduceerd, waarbij een camerasysteem
elk voertuig dat naast de auto rijdt, in de gaten houdt. Deze
technologie werd voor het eerst toegepast in de Volvo Safety Concept
Car (SCC) uit 2001.
Hoe werkt het systeem? Zodra een voertuig in het zicht van de camera
komt, gaat er een lampje bij de buitenspiegel branden. Op deze manier
krijgt de bestuurder een duidelijk signaal dat er zich een ander
voertuig naast zijn eigen auto bevindt en dat van baan veranderen geen
goede optie is. Het systeem attendeert de bestuurder zowel op autos
die vanachter komen als op autos die bij het inhalen aan de zijkant
rijden. Deze informatie zorgt ervoor dat de automobilist in dergelijke
situaties de juiste beslissing neemt. Beide kanten van de auto worden
overigens op dezelfde manier in de gaten gehouden.
Digitale camera
Technisch bezien houdt dit in dat er een digitale camera in beide
buitenspiegels is gemonteerd. Deze cameras leggen per seconde een
groot aantal beeldjes vast. Door deze beelden met elkaar te
vergelijken, kan het systeem vaststellen wanneer een andere auto in de
gevarenzone komt. Deze zone is 9 ½ meter lang en 3 meter breed. Het
systeem is dusdanig afgesteld dat niet alleen autos, maar ook motoren
kunnen worden waargenomen, zowel overdag als s nachts. BLIS begint te
werken als de auto een snelheid van meer dan 10 km/uur bereikt en het
attendeert de bestuurder pas bij voertuigen die tot 20 km/uur minder
snel of maximaal 70 km/uur sneller rijden dan de eigen auto. Het
systeem reageert dus niet op geparkeerde autos, vangrails,
lantaarnpalen en dergelijke.
Inflatable Curtain voor de convertible
Het Inflatable Curtain dat Volvo in 1998 op de markt bracht, beschermt
het hoofd van de inzittenden bij een zijwaartse aanrijding of in het
geval de auto over de kop slaat. Het gordijn is standaard in de
diverse sedans, estates en XC-modellen van Volvo. Het Inflatable
Curtain is weggewerkt in de buitenste rand van het dak en in actieve
staat vormt het een gordijn tussen de zijruit en het hoofd van de
inzittende. Deze wijze van inbouwen maakte het tot dusver onmogelijk
het veiligheidssysteem ook in een convertible toe te passen, aangezien
in dit soort autos geen vast dak beschikbaar is. Volvo Cars heeft dit
probleem nu echter opgelost door het Inflatable Curtain ondersteboven
in de portieren te plaatsen. Bij een zijwaartse aanrijding blaast het
gordijn zichzelf op en duwt het zich als het ware naar boven. Net als
in de standaard versie duurt het hele proces slechts een fractie van
een seconde, zodat het hoofd op tijd wordt opgevangen. Het in het
portier verwerkte gordijn heeft een extra stevig ontwerp, waardoor het
eenvoudig rechtop blijft staan. Het Inflatable Curtain biedt te allen
tijde bescherming, zelfs als het raam open of kapot is. Om langere
bescherming te bieden bij een ongeluk waarbij de auto over de kop
slaat, verdwijnt de lucht heel langzaam uit het gordijn.
Adaptive Cruise Control
De huidige generatie cruise controls zorgt voor een ontspannen
autorit. Helaas laat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise
control vaak niet toe. Volvo Cars heeft daarom een adaptieve cruise
control ontwikkeld, die ervoor zorgt dat het rijden prettig verloopt,
zelf als de verkeersstroom niet vlekkeloos loopt of bij langzaam
rijdend verkeer. Het systeem houdt voortdurend de afstand tot de autos
aan de voorzijde in de gaten en past de snelheid automatisch aan,
zodat telkens voldoende afstand wordt bewaard. De bestuurder kan de
adaptieve cruise control activeren door de maximumsnelheid in te
stellen en de minimale tijdsafstand tot de autos voor hem. Deze
tijdsafstand kan variëren van 1 tot 3 seconden. Een interval van twee
seconden bijvoorbeeld betekent bij een snelheid van 100 km/uur een
afstand van ongeveer 56 meter - de afstand hangt uiteraard af van de
snelheid - en bij 70 km/uur betekent dit een afstand van 39 meter. Het
systeem houdt rekening met een auto die na het inhalen voor de eigen
auto gaat rijden. Bij een auto met automatische transmissie kan de
adaptieve cruise control het verkeer in de gaten houden tot de auto
volledig stilstaat.
Hoe werkt het? Aan de voorzijde van de auto zit een sensor die
voortdurend de afstand tot de voorganger meet. Het systeem houdt
hierbij rekening met een constante interval ten opzicht van de andere
auto, wat betekent dat er, indien nodig, extra gas wordt gegeven of
wordt geremd. Uiteraard staat bij dit systeem voortdurend het prettige
rijden voorop. Daardoor gaat het afremmen in beperkte mate, zodat het
rijgedrag soepel en vloeiend blijft.
Aanrijdingen van achteren
Een ander veiligheidssysteem heeft te maken met aanrijdingen van
achteren, bijvoorbeeld als een auto stilstaat voor het stoplicht. Vaak
wordt dit soort ongevallen veroorzaakt doordat de bestuurder is
afgeleid en niet op tijd reageert. Daarom heeft Volvo Cars een
geavanceerd systeem ontwikkeld met speciale functies dat dit soort
ongelukken moet voorkomen.
Het systeem wordt op diverse manieren geactiveerd, op verschillende
momenten in de aanloopfase naar de uiteindelijke impact. Nadert de
auto een stilstaand of bewegend object en de bestuurder reageert niet,
dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegeld wordt in
de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. In sommige
omstandigheden is dit voldoende om de bestuurder te laten reageren en
het gevaar af te wenden. Zodra de bestuurder het rempedaal intrapt,
controleert het systeem de remdruk. Is deze druk onvoldoende om de
aanrijding te voorkomen, dan grijpt het systeem in en verhoogt het de
remdruk. Is de snelheid niet te hoog, dan kan het op deze manier
voorkomen dat de auto de andere auto raakt.
Reageert de bestuurder helemaal niet, dan wordt het automatische
remsysteem in werking gesteld waardoor de auto vanzelf tot stilstand
komt. Misschien kan een aanrijding niet helemaal worden voorkomen,
maar doordat het systeem de snelheid vermindert, zal de schade
waarschijnlijk beperkt blijven. Vanuit technologisch oogpunt kan het
systeem dusdanig worden ingesteld dat de remmen in een eerder stadium
zelf hun werk gaan doen, zodat de kans nog groter wordt dat de
aanrijding wordt voorkomen. Maar dit kan negatieve gevolgen hebben in
situaties waarin de bestuurder zelf had kunnen ingrijpen.
Waarschuwingslicht en zoemer
Hoe werkt het? Een sensor aan de voorzijde van de auto houdt
voortdurend de weg vóór het voertuig in de gaten. Wordt de afstand tot
de andere auto plotseling te klein, dan worden het waarschuwingslicht
en de zoemer geactiveerd. Tevens wordt de Emergency Brake Assistance
(EBA) geactiveerd, maar in een eerder stadium dan normaal. Het
volledig automatische remsysteem treedt in werking zonder dat de
bestuurder zijn rempedaal hoeft in te drukken. Dit systeem wordt
geactiveerd via een cameraatje dat achter de binnenspiegel is
bevestigd. Deze camera heeft een groter bereik dan de sensor en kan
beter het soort obstakel vaststellen.
BLIS in 2004 in productie
Bovenstaande systemen worden geleidelijk op de markt gebracht. We
vinden deze toepassingen uiterst belangrijk voor onze doelstelling de
veiligste autofabrikant ter wereld te blijven, aldus Lex Kerssemakers,
Vice President Global Marketing bij Volvo Cars. De systemen die we nu
aan de wereld tonen, zullen één voor één in onze toekomstige modellen
worden geïntroduceerd. Zo verwachten we dat BLIS al in 2004 in
productie gaat (voor modeljaar 2005); het nieuwe Inflatable Curtain
zal in onze nieuwe generatie convertibles worden toegepast. Wat de
andere systemen betreft staat op dit moment nog niet vast welke Volvos
er voor het eerst mee zullen worden uitgerust.
AutoRai