AutoRai

7-1-2004

Volvo introduceert nieuwe veiligheidssystemen

Volvo is en blijft leidend op het gebied van veiligheid en introduceert nu vier veiligheidssystemen die het rijden nog veiliger en plezieriger maken. Het camerasysteem BLIS registreert alle voertuigen die zich in de dode hoek van de auto bevinden.

Deze wereldprimeur zal nog dit jaar daadwerkelijk leverbaar worden. Verder is er nu ook voor de toekomstige cabrio-modellen van Volvo een effectief Inflatable Curtain. Daarnaast brengt Volvo in de toekomst geavanceerde waarschuwings- en remsystemen die de kans op een aanrijding verder verkleinen.

Volvo Car Corporation komt met vier nieuwe veiligheidssystemen op de markt, waarvan er twee met recht als wereldprimeur kunnen worden bestempeld. De vier systemen verhogen zowel de actieve als de passieve veiligheid en staan garant voor het behoud van Volvos leidende positie op het gebied van veiligheid. Zo is er BLIS, dat gebruik maakt van een digitale camera die het gevaar van de dode hoek van een auto teniet doet. De speciale versie van het Inflatable Curtain, ontwikkeld voor de toekomstige convertibles van Volvo, betekent een andere doorbraak. Daarnaast heeft Volvo Cars een aantal systemen ontwikkeld dat de ernst van de gevolgen van kop-staartbotsingen verkleint.

Blind Spot Information System (BLIS)
Ondanks grote zijruiten en effectieve buitenspiegels beschikken de meeste autos nog steeds over een dode hoek. Dat dit tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden, laat zich raden, vooral wanneer een auto regelmatig van rijbaan verandert. Om dit soort weggedrag toch zo veilig mogelijk te laten verlopen, introduceerde Volvo in 1979 als eerste autofabrikant een buitenspiegel met extra grote gezichtshoek. Nu wordt het vervolg daarop geïntroduceerd, waarbij een camerasysteem elk voertuig dat naast de auto rijdt, in de gaten houdt. Deze technologie werd voor het eerst toegepast in de Volvo Safety Concept Car (SCC) uit 2001.

Hoe werkt het systeem? Zodra een voertuig in het zicht van de camera komt, gaat er een lampje bij de buitenspiegel branden. Op deze manier krijgt de bestuurder een duidelijk signaal dat er zich een ander voertuig naast zijn eigen auto bevindt en dat van baan veranderen geen goede optie is. Het systeem attendeert de bestuurder zowel op autos die vanachter komen als op autos die bij het inhalen aan de zijkant rijden. Deze informatie zorgt ervoor dat de automobilist in dergelijke situaties de juiste beslissing neemt. Beide kanten van de auto worden overigens op dezelfde manier in de gaten gehouden.

Digitale camera
Technisch bezien houdt dit in dat er een digitale camera in beide buitenspiegels is gemonteerd. Deze cameras leggen per seconde een groot aantal beeldjes vast. Door deze beelden met elkaar te vergelijken, kan het systeem vaststellen wanneer een andere auto in de gevarenzone komt. Deze zone is 9 ½ meter lang en 3 meter breed. Het systeem is dusdanig afgesteld dat niet alleen autos, maar ook motoren kunnen worden waargenomen, zowel overdag als s nachts. BLIS begint te werken als de auto een snelheid van meer dan 10 km/uur bereikt en het attendeert de bestuurder pas bij voertuigen die tot 20 km/uur minder snel of maximaal 70 km/uur sneller rijden dan de eigen auto. Het systeem reageert dus niet op geparkeerde autos, vangrails, lantaarnpalen en dergelijke.

Inflatable Curtain voor de convertible
Het Inflatable Curtain dat Volvo in 1998 op de markt bracht, beschermt het hoofd van de inzittenden bij een zijwaartse aanrijding of in het geval de auto over de kop slaat. Het gordijn is standaard in de diverse sedans, estates en XC-modellen van Volvo. Het Inflatable Curtain is weggewerkt in de buitenste rand van het dak en in actieve staat vormt het een gordijn tussen de zijruit en het hoofd van de inzittende. Deze wijze van inbouwen maakte het tot dusver onmogelijk het veiligheidssysteem ook in een convertible toe te passen, aangezien in dit soort autos geen vast dak beschikbaar is. Volvo Cars heeft dit probleem nu echter opgelost door het Inflatable Curtain ondersteboven in de portieren te plaatsen. Bij een zijwaartse aanrijding blaast het gordijn zichzelf op en duwt het zich als het ware naar boven. Net als in de standaard versie duurt het hele proces slechts een fractie van een seconde, zodat het hoofd op tijd wordt opgevangen. Het in het portier verwerkte gordijn heeft een extra stevig ontwerp, waardoor het eenvoudig rechtop blijft staan. Het Inflatable Curtain biedt te allen tijde bescherming, zelfs als het raam open of kapot is. Om langere bescherming te bieden bij een ongeluk waarbij de auto over de kop slaat, verdwijnt de lucht heel langzaam uit het gordijn.

Adaptive Cruise Control
De huidige generatie cruise controls zorgt voor een ontspannen autorit. Helaas laat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise control vaak niet toe. Volvo Cars heeft daarom een adaptieve cruise control ontwikkeld, die ervoor zorgt dat het rijden prettig verloopt, zelf als de verkeersstroom niet vlekkeloos loopt of bij langzaam rijdend verkeer. Het systeem houdt voortdurend de afstand tot de autos aan de voorzijde in de gaten en past de snelheid automatisch aan, zodat telkens voldoende afstand wordt bewaard. De bestuurder kan de adaptieve cruise control activeren door de maximumsnelheid in te stellen en de minimale tijdsafstand tot de autos voor hem. Deze tijdsafstand kan variëren van 1 tot 3 seconden. Een interval van twee seconden bijvoorbeeld betekent bij een snelheid van 100 km/uur een afstand van ongeveer 56 meter - de afstand hangt uiteraard af van de snelheid - en bij 70 km/uur betekent dit een afstand van 39 meter. Het systeem houdt rekening met een auto die na het inhalen voor de eigen auto gaat rijden. Bij een auto met automatische transmissie kan de adaptieve cruise control het verkeer in de gaten houden tot de auto volledig stilstaat.

Hoe werkt het? Aan de voorzijde van de auto zit een sensor die voortdurend de afstand tot de voorganger meet. Het systeem houdt hierbij rekening met een constante interval ten opzicht van de andere auto, wat betekent dat er, indien nodig, extra gas wordt gegeven of wordt geremd. Uiteraard staat bij dit systeem voortdurend het prettige rijden voorop. Daardoor gaat het afremmen in beperkte mate, zodat het rijgedrag soepel en vloeiend blijft.

Aanrijdingen van achteren
Een ander veiligheidssysteem heeft te maken met aanrijdingen van achteren, bijvoorbeeld als een auto stilstaat voor het stoplicht. Vaak wordt dit soort ongevallen veroorzaakt doordat de bestuurder is afgeleid en niet op tijd reageert. Daarom heeft Volvo Cars een geavanceerd systeem ontwikkeld met speciale functies dat dit soort ongelukken moet voorkomen.

Het systeem wordt op diverse manieren geactiveerd, op verschillende momenten in de aanloopfase naar de uiteindelijke impact. Nadert de auto een stilstaand of bewegend object en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegeld wordt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. In sommige omstandigheden is dit voldoende om de bestuurder te laten reageren en het gevaar af te wenden. Zodra de bestuurder het rempedaal intrapt, controleert het systeem de remdruk. Is deze druk onvoldoende om de aanrijding te voorkomen, dan grijpt het systeem in en verhoogt het de remdruk. Is de snelheid niet te hoog, dan kan het op deze manier voorkomen dat de auto de andere auto raakt.

Reageert de bestuurder helemaal niet, dan wordt het automatische remsysteem in werking gesteld waardoor de auto vanzelf tot stilstand komt. Misschien kan een aanrijding niet helemaal worden voorkomen, maar doordat het systeem de snelheid vermindert, zal de schade waarschijnlijk beperkt blijven. Vanuit technologisch oogpunt kan het systeem dusdanig worden ingesteld dat de remmen in een eerder stadium zelf hun werk gaan doen, zodat de kans nog groter wordt dat de aanrijding wordt voorkomen. Maar dit kan negatieve gevolgen hebben in situaties waarin de bestuurder zelf had kunnen ingrijpen.

Waarschuwingslicht en zoemer
Hoe werkt het? Een sensor aan de voorzijde van de auto houdt voortdurend de weg vóór het voertuig in de gaten. Wordt de afstand tot de andere auto plotseling te klein, dan worden het waarschuwingslicht en de zoemer geactiveerd. Tevens wordt de Emergency Brake Assistance (EBA) geactiveerd, maar in een eerder stadium dan normaal. Het volledig automatische remsysteem treedt in werking zonder dat de bestuurder zijn rempedaal hoeft in te drukken. Dit systeem wordt geactiveerd via een cameraatje dat achter de binnenspiegel is bevestigd. Deze camera heeft een groter bereik dan de sensor en kan beter het soort obstakel vaststellen.

BLIS in 2004 in productie
Bovenstaande systemen worden geleidelijk op de markt gebracht. We vinden deze toepassingen uiterst belangrijk voor onze doelstelling de veiligste autofabrikant ter wereld te blijven, aldus Lex Kerssemakers, Vice President Global Marketing bij Volvo Cars. De systemen die we nu aan de wereld tonen, zullen één voor één in onze toekomstige modellen worden geïntroduceerd. Zo verwachten we dat BLIS al in 2004 in productie gaat (voor modeljaar 2005); het nieuwe Inflatable Curtain zal in onze nieuwe generatie convertibles worden toegepast. Wat de andere systemen betreft staat op dit moment nog niet vast welke Volvos er voor het eerst mee zullen worden uitgerust.