AutoRai

7-1-2004

Nieuwe Mercedes-Benz SLK première in maart 2004

Sinds zijn debuut in het najaar van 1996 vond de Mercedes-Benz SLK zijn weg naar meer dan 2500 Nederlandse berijders. In maart 2004 beleeft de tweede generatie van dit dynamische model uit het Mercedes-Benz-programma zijn première.

Zowel het design als de gebruikte technologie in de nieuwe SLK-Klasse worden gekenmerkt door veel sportiviteit. Deze dynamiek wordt onderstreept door zijn krachtige motoren, sportieve onderstel en het directe stuurgedrag. Dankzij een 72 mm langere en 65 mm bredere carrosserie hebben de inzittenden bovendien meer ruimte, hetgeen bijdraagt aan nog meer comfort.

Het ontwerp van de nieuwe Mercedes-Benz SLK verraadt de sportieve inslag van het model. Uiteraard is ook de nieuwe SLK voorzien van het inmiddels vermaarde vario-dak, dat nog sneller opent en sluit dan zijn voorganger en bovendien meer ruimte in de kofferbak laat wanneer het dak open is. Als optie is een voorziening leverbaar waarmee het dak via de afstandsbediening op de contactsleutel kan worden geopend of gesloten.

Voor het verder verbeteren van de veiligheid werden meer versterkte staallegeringen gebruikt. De nieuwe SLK-Klasse is voorzien van speciale head-/thorax sidebags die bescherming aan het hoofd en bovenlichaam bieden bij zijdelingse aanrijdingen. Bovendien is de SLK voor het eerst in dit segment voorzien van adaptieve airbags. De versterkte A-stijlen en de rolbeugels achter de stoelen zorgen voor optimale bescherming wanneer de auto ondersteboven terecht komt.

De beschikbare motoren laten geen wens onvervuld. Zo is er in de SLK 55 AMG voor het eerst in dit segment een achtcilindermotor leverbaar, goed voor een vermogen van 265 kW (360 pk), een koppel van 510 Nm en een acceleratie van 0-100 km/u in 4,9 seconden. De V8-motor wordt geleverd in combinatie met de recentelijk ontwikkelde 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie, waarbij de bestuurder door middel van knoppen op het stuurwiel zelf de schakelmomenten kan bepalen. De SLK 350 is voorzien van een nieuw ontwikkelde zescilindermotor, die zon 25 procent meer vermogen (200 kW/272 pk) en een 13 procent groter koppel (350 Nm) levert. Voor het eerst heeft Mercedes-Benz een V6-motor ontwikkeld met variabele nokkenastiming voor de in- en uitlaat. Het resultaat is niet alleen meer vermogen en trekkracht, maar ook een lager brandstofverbruik. De SLK 200 KOMPRESSOR wordt aangedreven door een viercilindermotor uit de nieuwe TWINPULSE-generatie van Mercedes-Benz, waarbij verschillende technologieën, zoals een compressor, balansassen, een tussenkoeler en vierkleppentechniek worden gecombineerd met het oog op meer vermogen en trekkracht, een soepeler rijgedrag en een lager brandstofverbruik.

Een wereldprimeur in de Mercedes-Benz SLK is AIRSCARF, een als optie leverbaar systeem dat zorgt voor verwarming op nekhoogte. Het verwarmingssysteem is geïntegreerd in de hoofdsteunen en laat lucht van de gewenste temperatuur via een druk op de knop uit speciale openingen in de hoofdsteunen stromen. Zo blijven hoofd, schouders en nek van de inzittenden warm, waardoor vaker en langer met open dak kan worden gereden. Standaard op de SLK is het THERMATIK-systeem voor klimaatregeling in het interieur. Wie nog meer wil, kan kiezen voor het geavanceerde THERMOTRONIC-systeem, dat onder andere is voorzien van zonne- en vervuilingssensors. Ook zijn diverse communicatie- en navigatiesystemen leverbaar als optie.