7-1-2004
Nieuwe Mercedes-Benz SLK première in maart 2004
Sinds zijn debuut in het najaar van 1996 vond de Mercedes-Benz SLK
zijn weg naar meer dan 2500 Nederlandse berijders. In maart 2004
beleeft de tweede generatie van dit dynamische model uit het
Mercedes-Benz-programma zijn première.
Zowel het design als de gebruikte technologie in de nieuwe SLK-Klasse
worden gekenmerkt door veel sportiviteit. Deze dynamiek wordt
onderstreept door zijn krachtige motoren, sportieve onderstel en het
directe stuurgedrag. Dankzij een 72 mm langere en 65 mm bredere
carrosserie hebben de inzittenden bovendien meer ruimte, hetgeen
bijdraagt aan nog meer comfort.
Het ontwerp van de nieuwe Mercedes-Benz SLK verraadt de sportieve
inslag van het model. Uiteraard is ook de nieuwe SLK voorzien van het
inmiddels vermaarde vario-dak, dat nog sneller opent en sluit dan zijn
voorganger en bovendien meer ruimte in de kofferbak laat wanneer het
dak open is. Als optie is een voorziening leverbaar waarmee het dak
via de afstandsbediening op de contactsleutel kan worden geopend of
gesloten.
Voor het verder verbeteren van de veiligheid werden meer versterkte
staallegeringen gebruikt. De nieuwe SLK-Klasse is voorzien van
speciale head-/thorax sidebags die bescherming aan het hoofd en
bovenlichaam bieden bij zijdelingse aanrijdingen. Bovendien is de SLK
voor het eerst in dit segment voorzien van adaptieve airbags. De
versterkte A-stijlen en de rolbeugels achter de stoelen zorgen voor
optimale bescherming wanneer de auto ondersteboven terecht komt.
De beschikbare motoren laten geen wens onvervuld. Zo is er in de SLK
55 AMG voor het eerst in dit segment een achtcilindermotor leverbaar,
goed voor een vermogen van 265 kW (360 pk), een koppel van 510 Nm en
een acceleratie van 0-100 km/u in 4,9 seconden. De V8-motor wordt
geleverd in combinatie met de recentelijk ontwikkelde 7G-TRONIC
zeventraps automatische transmissie, waarbij de bestuurder door middel
van knoppen op het stuurwiel zelf de schakelmomenten kan bepalen. De
SLK 350 is voorzien van een nieuw ontwikkelde zescilindermotor, die
zon 25 procent meer vermogen (200 kW/272 pk) en een 13 procent groter
koppel (350 Nm) levert. Voor het eerst heeft Mercedes-Benz een
V6-motor ontwikkeld met variabele nokkenastiming voor de in- en
uitlaat. Het resultaat is niet alleen meer vermogen en trekkracht,
maar ook een lager brandstofverbruik. De SLK 200 KOMPRESSOR wordt
aangedreven door een viercilindermotor uit de nieuwe
TWINPULSE-generatie van Mercedes-Benz, waarbij verschillende
technologieën, zoals een compressor, balansassen, een tussenkoeler en
vierkleppentechniek worden gecombineerd met het oog op meer vermogen
en trekkracht, een soepeler rijgedrag en een lager brandstofverbruik.
Een wereldprimeur in de Mercedes-Benz SLK is AIRSCARF, een als optie
leverbaar systeem dat zorgt voor verwarming op nekhoogte. Het
verwarmingssysteem is geïntegreerd in de hoofdsteunen en laat lucht
van de gewenste temperatuur via een druk op de knop uit speciale
openingen in de hoofdsteunen stromen. Zo blijven hoofd, schouders en
nek van de inzittenden warm, waardoor vaker en langer met open dak kan
worden gereden. Standaard op de SLK is het THERMATIK-systeem voor
klimaatregeling in het interieur. Wie nog meer wil, kan kiezen voor
het geavanceerde THERMOTRONIC-systeem, dat onder andere is voorzien
van zonne- en vervuilingssensors. Ook zijn diverse communicatie- en
navigatiesystemen leverbaar als optie.
AutoRai