AutoRai

7-1-2004

Volkswagen Concept T viert wereldpremière op Detroit Motor Show 2004

Volkswagen presenteert op de North American International Autoshow (NAIAS) in Detroit de Concept T, een combinatie van SUV en sportwagen. Met dit studiemodel kijkt Volkswagen in de toekomst door een nieuw segment te verkennen: dat van de Offroad Coupé.

De Concept T is volgens Volkswagen de ontbrekende schakel tussen sportwagens en SUVs. Hij combineert hoge prestaties op verharde wegen met de veelzijdigheid en aandrijftechniek die het mogelijk maken om ook in het ruwe terrein goed uit de voeten te kunnen. Door deze twee werelden die onverenigbaar leken toch bij elkaar te brengen, biedt het studiemodel niet alleen een nieuw soort rijplezier, maar staat hij tevens voor een nieuwe beleving van vrije tijd.

Dankzij een V6 met een vermogen van 177 kW (241 pk), de 4MOTION vierwielaandrijving en de automatische versnellingsbak (Tiptronic) zijn de prestaties van de Concept T van hoog niveau: zo accelereert hij in 6,9 seconden van 0-100 km/h en is de topsnelheid elektronisch afgeregeld op 230 km/h.

Avant-gardistisch uiterlijk
Zowel in technisch als in stilistisch opzicht zijn de vleugeldeuren het meest opvallende aspect van het koetswerk van de Concept T. Bij het openen bewegen ze recht omhoog en tegelijkertijd iets naar buiten waardoor zowel de in- als de uitstap bijzonder makkelijk is. Daarbij hebben de vleugeldeuren relatief weinig ruimte nodig om ze te kunnen openen. Daardoor is de Concept T ook in krappe ruimtes te parkeren zonder dat in- en uitstap in gevaar komen.

Een ander opvallend kenmerk van de Concept T is het T-Bar-dak. De constructie daarvan maakt het mogelijk om zonder noemenswaardige inspanning de twee dakhelften te verwijderen en zodoende grotendeels open te rijden zonder concessie te doen aan de veiligheid. Het achterste gedeelte van het dak met daarin de achterklep, is uitgevoerd als een afneembare hardtop waardoor de sensatie van open rijden nog verder kan worden versterkt. Het vooraanzicht van de Concept T wordt grotendeels bepaald door de V-vormige en in de bumper geïntegreerde grille en door de bijzondere oogvorm van de koplampen. Om het offroad-karakter van de auto te benadrukken zweven de koplampen tussen de bumper en de spatschermen. Doordat die spatschermen zo breed zijn, lijken de 19-inch wielen volledig vrij te staan.

Van achteren is de overhang van de carrosserie nog korter dan voor. Ook hier springen de zwevende lichtunits in het oog. Daartussen bevinden zich de opvallende RVS-uitlaatpijpen die door hun hoge positie ook bij rijden in zwaar terrein niet snel zullen beschadigen. Ook achter vallen de forse spatborden op. Ze verlenen de Concept T brede schouders die naadloos overgaan in de portieren. De lijn die door de achterste spatborden wordt ingezet, eindigt halverwege de voorste wielkast. Dat geeft de Concept T een pijlvormig, en daarmee dynamisch uiterlijk. Alle onderste carrosseriedelen zijn uitgevoerd in een kunststof die letterlijk tegen een stootje kan.

Avant-gardistisch interieur
Het interieur van de Concept T is sportief en puristisch. Dat uit zich onder andere in de ergonomische Aluminium-Flex-sportstoelen en het multifunctionele stuurwiel, maar ook door de toepassing van een bekledingsmateriaal van zachte kunststof met een satijnachtige structuur die wordt gebruikt op het dashboard, de deuren en de stoelen. Dit makkelijk te reinigen outdoor-materiaal is eenvoudig te verwijderen en kan dan worden vervangen door de leren Downtown-bekleding.

Uiteraard is de Concept T ook vooruitstrevend als het gaat om gebruiksmogelijkheden. Hij is te gebruiken als tweezitter of als 2+2. In de tweezitteropstelling bevindt het reservewiel (dat dan van buitenaf zichtbaar is) zich achterin en is er ruimte voor bagage. Als het reservewiel wordt verwijderd, ontstaat er ruimte voor de tweede zitrij. Ook in dat geval is er voldoende plaats voor bagage.

Alle noodzakelijke cockpitinformatie wordt via een head-up display op de voorruit geprojecteerd, maar daarnaast beschikt de Concept T over een PMG (Personal Mobility Gateway) een draadloos gestuurde communicatie-unit waarvan de vorm en de functies lijken op die van een PDA-computer. Via de PMG kunnen bestuurder en passagier hun persoonlijke voorkeuren voor bijvoorbeeld de airconditioning en de zitpositie instellen, maar daarnaast is de unit ook buiten de Concept T te gebruiken als mobiele telefoon, snelle internetverbinding, navigatiesysteem en mp3-speler.