Gemeente Utrecht

| |3500 CE Utrecht | | |Telefoon: (030) 286 1132 | | |Fax: (030) 286 1143 | | |Internet: www.utrecht.nl |

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


7 januari 2003

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Definitief Ontwerp Hoofdfietsroute Burgemeester Reigerstraat - Weg tot de Wetenschap

Op de Prins Hendriklaan komen fietsstroken en zal de bestaande verkeersdrempel nabij de Waterlinieweg worden gehandhaafd. Dit zijn enkele aanpassingen op het ontwerp naar aanleiding van de ingekomen inspraakreacties. Het college van burgemeesters en wethouders heeft ingestemd met het Definitief Ontwerp voor de hoofdfietsroute Burg. Reigerstraat - Weg tot de Wetenschap. Met het voorbereiden van de uitvoering van het ontwerp van de hoofdfietsroute kan nu worden gestart. In het najaar 2004 zullen de eerste maatregelen op deze fietsroute worden uitgevoerd. De fietsroute die de binnenstad verbindt met De Uithof loopt van de Burg. Reigerstraat, via het Wilhelminapark ('t Loolaantje), de Prins Hendriklaan, de Sophocleslaan, de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap (tot Sorbonnelaan).


2. HOV-Combibrug over Amsterdam-Rijnkanaal
Aan het Integraal Programma van Eisen voor de HOV-Combibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, worden op basis van de inspraakprocedure geen wijzigingen aangebracht. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. De nieuwe brug die de Vleutenseweg met de Oude Vleutenseweg verbindt, is een van de maatregelen aan de westkant van Utrecht om de stad goed bereikbaar te houden. Omdat Rijkswaterstaat de snelweg A2 zal verleggen en ProRail de spoorverdubbeling Utrecht - Vleuten realiseert, is de aanleg van de HOV-Combibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal nodig. Deze brug vervangt de bestaande verkeersbrug die als gevolg van de spoorverdubbeling moet plaatsmaken voor een nieuwe spoorbrug. De nieuwe HOV-Combibrug zal ten zuiden van de bestaande verkeersbrug worden aangelegd en is bestemd voor autoverkeer, (brom-)fietsers en voetgangers en het Hoogwaardig Openbaar Vervoer tussen de bestaande stad en Leidsche Rijn. Het college besloot tevens de procedure tot het verkrijgen van de benodigde bouwvergunning (artikel 19 procedure) te starten. De nieuwe Combibrug zal naar verwachting vanaf 2007 in gebruik worden genomen.


3. Voorkeur voor fly-over voor 24 Oktoberplein Het college van burgemeester en wethouders geeft bij de reconstructie van het 24 Oktoberplein de voorkeur aan de fly-over variant. In de studie naar alternatieven voor de reconstructie van het 24 Oktoberplein zijn drie varianten voor een ongelijkvloerse kruising onderzocht: de fietstunnel, autotunnel en fly-over variant. In de voorkeursvariant van het college wordt het verkeer via een fly-over van de Martin Luther Kinglaan geleid naar de Weg der Verenigde Naties. Het overig auto-, tram- en langzaam verkeer blijft in deze variant gelijkvloers rijden over een nieuw ingericht kruispunt. De fly-over is als ontwerp de spiegel van de autotunnelvariant waarbij het verkeer tussen de Martin Luther Kinglaan en de Weg der Verenigde Naties door een tunnel onder het 24 Oktoberplein wordt geleid. Het overige verkeer zouden in deze variant gelijkvloers worden afgewikkeld. De fiets-/voetgangerstunnelvariant is een kruising waarbij alleen het langzaam verkeer door tunnels onder de aansluitende wegen van het 24 Oktoberplein wordt geleid en het auto-, bus- en tramverkeer gelijkvloers wordt afgewikkeld. De varianten zijn beoordeeld en vergeleken op de aspecten verkeer, milieu, veiligheidstechniek en ruimtegebruik. Vervolgens is gekeken naar de uitvoering, de grondverwerving, de te volgen procedures en de kosten. Op basis van de resultaten van de studie blijkt de fly-over variant de meest reële en haalbare variant. De fietstunnel kent het knelpunt van de sociale onveiligheid, wat niet is op te lossen. Bovendien is deze variant niet duurzaam, omdat al in 2015 de maximale capaciteit van het 24 Oktoberplein zou worden bereikt terwijl verwacht wordt dat de hoeveelheid verkeer ook daarna nog zal groeien. De autotunnel voldoet aan de eisen, maar is met een budgetoverschrijding van zo'n 56% te duur. De fly-over variant heeft dezelfde voordelen als de autotunnelvariant en is goedkoper. Voor het ontwerp van de fly-over wordt uitgegaan van tweemaal twee rijstroken. Aan de zijde van de Weg der Verenigde Naties wordt de fly-over gesplitst in twee aparte viaducten om te kunnen aansluiten op de stad-in- en stad-uitgaande rijbaan van deze weg, die gescheiden wordt door de trambaan. Bij alle varianten zal de bunker die tussen de Martin Luther Kinglaan en ziekenhuis Mesos Ouderijn in staat, worden gesloopt om ruimte te creëren voor het verkeer. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2004 zal het Voorlopig Ontwerp gereed zijn en worden vrijgegeven voor inspraak. De verder uitgewerkte fly-over variant, ondersteund met materiaal over de plannen voor de ontsluiting van het Stationsgebied en Hooggelegen, geeft dan duidelijk inzicht in de diverse ontwerpen en de daarbij behorende verkeersstromen voor deze belangrijke 'poort van Utrecht-West'.

---- --