Partij van de Arbeid


Den Haag, 7 januari 2004


Vragen van de leden Eijsink, Van Heemst en Albayrak (allen PvdA) aan de minister van Justitie en de minister van Defensie


1. Kent u het bericht over de opleiding en inzet van sky marshalls?


2. Heeft de KLM de overheid verzocht om sky marshalls op te leiden en mogelijk ook in te zetten? Zo ja, op welke wijze heeft de KLM dit verzoek gedaan? Zo nee, waarom is het ministerie van Justitie dan alvast begonnen met de opleiding van de marshalls?


3. Kunt u een toelichting geven op de berichten over een verschil van mening tussen de KLM en Justitie over de opleiding, kosten en eventuele inzet van sky marshalls?


4. Om wat voor soort opleiding gaat het en hoeveel marechaussees hebben daar aan deelgenomen of nemen daar nog aan deel?


5. Hebben de Amerikaanse autoriteiten formeel verzocht om inzet van sky marshalls op vluchten naar de VS, of is kenbaar gemaakt dat zo'n verzoek binnenkort zou kunnen komen? Zo nee, waarom is dan begonnen met de opleiding zonder de zekerheid dat de KLM wil meewerken aan eventuele inzet van sky marshalls?


6. Zou een formeel verzoek van de Verenigde Staten om inzet van sky marshalls gevolgen kunnen hebben voor inzet van overheidsmiddelen of worden kosten van bewaking hoe dan ook bij de luchtvaartmaatschappij in rekening gebracht?


7. Wat zijn de criteria voor het gebruik van geweld aan boord bij eventuele inzet van sky marshalls? Zijn er ook risicoanalyses gemaakt? Zo ja, wat waren de belangrijkste conclusies?


8. Welke juridische aspecten spelen bij eventuele inzet van sky marshalls een rol en hoe is de aansprakelijkheid geregeld als door ingrijpen van de sky marshall schade aan het vliegtuig en/of ingezetenen ontstaat?


9. Betreft het hier een uitbreiding van taken en/of bevoegdheden van de marechaussee, dan wel een uitbreiding van het werkterrein (naar internationale vluchten)?


10. In hoeverre is in het Gemeenschappelijk Overleg met de militaire vakbonden overeenstemming bereikt over deze nieuwe taakuitoefening en de daarmee samenhangende arbeidsomstandigheden?


11. Is er over dit onderwerp overleg geweest met Europese partners, de Europese Commissie of, indien bij u bekend, tussen Europese luchtvaartautoriteiten of


- maatschappijen? Kan worden aangegeven hoe in andere Europese landen met dit onderwerp wordt omgegaan?


Volkskrant, 6 januari 2003, Bewakers KLM geheim opgeleid


]