Ingezonden persbericht

Persbericht

Geld en carrière maken Nederlandse vrouw onzeker

7 januari 2004 - Nederlandse vrouwen zijn onzeker als het gaat om hun financiële positie en carrière. Ruim één op de drie (35%) heeft weinig vertrouwen in de keuzes die ze maakt ten aanzien van haar financiële investeringen. Opmerkelijk is dat nog meer vrouwen, maar liefst 41%, zelfs ontevreden tot zeer ontevreden is over deze keuzes. Eén op de vijf vrouwen is onzeker over haar carrièrekeuzes (21%), een zelfde deel is er ook niet gelukkig mee. Het tegenovergestelde geldt voor gezin, familie, relaties en vrienden: een overgrote meerderheid heeft juist veel vertrouwen in haar keuzes op dit gebied en voelt zich er ook goed bij. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Clearblue, producent van onder meer de Clearblue Digitale Zwangerschapstest, waarin 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar in zes Europese landen zijn ondervraagd.

Carrière verliest van familie en vrienden
Ook wanneer gevraagd wordt naar wat Nederlandse vrouwen het belangrijkste in hun leven vinden, winnen familie en vrienden het van carrière. 6% besteedt haar tijd het liefst op kantoor, terwijl voor ruim de helft (56%) familie de belangrijkste tijdsbesteding is. Ook in de andere onderzochte landen (Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland, Zweden) delft carrière het onderspit. Familie is in deze landen zelfs nog populairder dan in Nederland. Zo staat bij 80% van onze oosterburen familie op nummer één en ook voor de Engelsen en Fransen steekt familie er met kop en schouders bovenuit (respectievelijk 70% en 71%).

Opmerkelijk is dat ruim één op de vier Nederlandse vrouwen (26%) sociale contacten als belangrijkste in haar leven ervaart, tegenover 9% van de Duitse vrouwen en 8% van de Zweedse vrouwen. Hobbies en vakanties zijn bij de vrouwen al helemaal geen favoriet: een overgrote minderheid van alle ondervraagde vrouwen noemt deze activiteiten niet als belangrijkste (gemiddeld 4%). De vrouwen zijn hierover eensgezind.

Over het Clearblue onderzoek
Clearblue doet voortdurend onderzoek naar de houding van vrouwen ten opzichte van belangrijke beslissingen in hun leven op het gebied van zwangerschap en vruchtbaarheid, en naar trends en ontwikkelingen hierin.

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research. In dit onderzoek zijn 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar uit Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland en Zweden ondervraagd. De mening van vrouwen over onderwerpen zoals gezinsplanning, carrière, familie, vrienden en relaties heeft in het onderzoek een centrale plaats.

Met voortdurend onderzoek wil Clearblue inzicht krijgen in wat vrouwen beweegt en in welke veranderingen en trends hierin zichtbaar zijn. De resultaten gebruikt de organisatie vervolgens om haar producten en diensten verder te ontwikkelen. Zo is eerder bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de behoeften van vrouwen wanneer ze denken zwanger te zijn. Hierop is de introductie van de Clearblue Digitale Zwangerschapstest gebaseerd. Deze test is bedoeld om de interpretatie van de resultaten van de test te vereenvoudigen en onzekerheid weg te nemen. Omdat de onderzoeksuitkomsten van het laatste onderzoek een helder en interessant inzicht geven in de maatschappelijke ontwikkelingen en trends in de belevingswereld van vrouwen maakt Clearblue deze resultaten ook openbaar. Het onderzoeksrapport is te vinden op (klik op bestanden) http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=24

Over Clearblue
Clearblue producten worden geproduceerd door Unipath Ltd.

Unipath, met haar hoofdkantoor in Bedford, UK, produceert een uitgebreid assortiment gezondheidsmiddelen op het gebied van thuisdiagnostica voor vrouwen. Daarnaast ontwikkelt Unipath een serie specialistische, hoogwaardige, snelle en professionele diagnostische testen onder de merknaam Clearview voor huisartsen en specialisten.

Unipath is onderdeel van de Inverness Medical Innovations Group in Waltham, Massachusetts, heeft ruim 500 medewerkers wereldwijd en heeft vestigingen in Groot-Brittannië, de VS, Zweden en Duitsland. De producten van Unipath worden wereldwijd in meer dan 80 landen verkocht.

Voor meer informatie over de producten van Clearblue, bezoek http://www.clearblue.info/nl

###


Ingezonden persbericht