KLM

04/003

KLM biedt volledig selfservice checkin product aan

AMSTELVEEN, 7 januari 2004 - Vanaf vandaag zijn in vertrekhal 2 op Amsterdam Airport Schiphol twaalf speciale 'bagage afgiftepunten' officieel in gebruik genomen en is het aantal selfservice incheckapparaten aanzienlijk uitgebreid. Hiermee biedt KLM haar passagiers een volledig selfservice product aan voor vluchten vertrekkend vanaf Schiphol.

KLM biedt alle passagiers nu optimale incheck diensten via internet of de selfservice incheckapparaten op de luchthaven. Passagiers reizend met een elektronisch ticket kunnen vanaf 30 uur voor vertrek via internet inchecken, een stoelkeuze maken en hun instapkaart afdrukken. Passagiers die niet via internet hebben ingecheckt of met een papieren ticket reizen kunnen op de luchthaven zichzelf alsnog inchecken via de selfservice incheckapparaten. Indien alleen met handbagage wordt gereisd kan de reeds ingecheckte passagier direct doorlopen naar de gate. Passagiers met ruimbagage dienen deze af te geven bij de speciale bagage afgiftepunten alvorens door te lopen naar de gate. Bij het afgiftepunt worden in korte tijd reisdocumenten gecontroleerd en wordt de bagage ingenomen.

De bouw van de bagage afgiftepunten is gerealiseerd door Amsterdam Airport Schiphol. Een verdubbeling van de capaciteit wordt gerealiseerd in april 2004. KLM en Amsterdam Airport Schiphol investeren gezamenlijk aan de uitbreiding van de selfservice capaciteit. KLM speelt hiermee in op de groeiende behoefte van passagiers naar meer efficiëntie en controle over het reisproces. Met deze services behoren lange incheck wachttijden op de luchthaven tot het verleden. Omdat zowel e-ticket als instapkaart elektronisch zijn opgeslagen kunnen deze niet meer worden verloren of gestolen maar kunnen altijd opnieuw worden opgeroepen door de passagier zelf of de reisagent.