Winnend project Solberg-Verlindenprijs 2004: `Leren en evalueren met
portfolio's
Onderwijsprijs uitgereikt aan Jos Castelijns van het CPS
7 januari 2004
De Solberg-Verlindenprijs 2004 is 6 januari jl. uitgereikt aan Jos
Castelijns van het CPS. Het thema van de Solberg-Verlindenprijs 2004
was `Nieuwe ontwikkelingen op het terrein van toetsing in het
onderwijs'. `Castelijns heeft met zijn project `Leren en evalueren met
portfolio's' het thema van dit jaar het best weten in te vullen',
aldus de heer drs. Jozef Kok, lector aan de Fontys Hogescholen en
voorzitter van de jury van de Solberg-Verlindenprijs 2004. Castelijns
ontvangt voor zijn winnende project een geldbedrag van EUR 5.000,-.
Het `nieuwe leren' dat in het onderwijs in toenemende mate ingang
vindt, vraagt om nieuwe methoden om studiesucces te meten. Het is
belangrijk dat de leerling zelf initiatieven neemt, onderzoekt, keuzes
maakt, reflecteert en verantwoordelijkheid neemt. Een dergelijke
actieve inbreng van de leerling vraagt om een ander schoolconcept dan
dat van het traditionele onderwijs. In 1999 startte de projectgroep
Uitdagend onderwijs van het CPS onder leiding van Jos Castelijns een
driejarig portfoliotraject `Leren en evalueren met portfolio's'. Een
portfolio is een al dan niet digitaal opgeslagen selectie van het werk
van een leerling dat inzicht geeft in de voortgang van zijn of haar
prestaties. In samenwerking met enkele basisscholen is met dit project
getracht in de praktijk een leeromgeving te ontwikkelen die kinderen
in het basisonderwijs stimuleert tot een actieve rol in het
leerproces. In het traject is aangetoond dat portfolio's hieraan een
belangrijke bijdrage kunnen leveren.
Kansrijk
Het project van Castelijns wordt door de jury van de
Solberg-Verlindenprijs gezien als het meest kansrijke portfolioproject
in Nederland. Belangrijk is dat in het project een aantal
veronderstelde voordelen van portfolio's in de praktijk zijn getoetst.
En ook dat nieuwe vormen van evaluatie zijn verkend. Verder sprak het
innovatieve karakter van het project de jury aan. Kok: `Het project
van de heer Castelijns zal ongetwijfeld een stimulans betekenen voor
de ontwikkeling van nieuwe vormen van evaluatie in de
onderwijspraktijk van het basisonderwijs'. Bekijk voor meer informatie
over het project en portfolio's ook de internetsite www.cps.nl.
Solberg-Verlindenprijs
De Solberg-Verlindenprijs is vernoemd naar de in 1998 overleden
oud-directeur van het Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito,
tegenwoordig de Citogroep), drs. J.W. Solberg en zijn echtgenote,
mevrouw C.A.E.M. Verlinden. De prijs wordt eens in de twee jaar
uitgereikt aan personen of groepen personen die een verdienstelijke
prestatie hebben verricht op een bepaald terrein van toetsing in het
Nederlands onderwijs. De inzendingen worden beoordeeld door een
driekoppige jury die bestaat uit deskundigen op het terrein van het
thema waarop de prijs dat betreffende jaar betrekking heeft. De prijs
is in 2004 voor de vijfde keer uitgereikt.
Citogroep
De in Arnhem gevestigde Citogroep wordt internationaal erkend als
expert in het ontwikkelen en afnemen van toetsen en examens voor het
meten en volgen van menselijke mogelijkheden. Haar pakket diensten en
producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich
op moderne toetsvormen en volgsystemen. De Citogroep verzorgt
trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs.
Al deze activiteiten voert de Citogroep uit voor
onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven in binnen- en
buitenland.
Cito