Cito

Winnend project Solberg-Verlindenprijs 2004: `Leren en evalueren met portfolio's
Onderwijsprijs uitgereikt aan Jos Castelijns van het CPS

7 januari 2004

De Solberg-Verlindenprijs 2004 is 6 januari jl. uitgereikt aan Jos Castelijns van het CPS. Het thema van de Solberg-Verlindenprijs 2004 was `Nieuwe ontwikkelingen op het terrein van toetsing in het onderwijs'. `Castelijns heeft met zijn project `Leren en evalueren met portfolio's' het thema van dit jaar het best weten in te vullen', aldus de heer drs. Jozef Kok, lector aan de Fontys Hogescholen en voorzitter van de jury van de Solberg-Verlindenprijs 2004. Castelijns ontvangt voor zijn winnende project een geldbedrag van EUR 5.000,-.

Het `nieuwe leren' dat in het onderwijs in toenemende mate ingang vindt, vraagt om nieuwe methoden om studiesucces te meten. Het is belangrijk dat de leerling zelf initiatieven neemt, onderzoekt, keuzes maakt, reflecteert en verantwoordelijkheid neemt. Een dergelijke actieve inbreng van de leerling vraagt om een ander schoolconcept dan dat van het traditionele onderwijs. In 1999 startte de projectgroep Uitdagend onderwijs van het CPS onder leiding van Jos Castelijns een driejarig portfoliotraject `Leren en evalueren met portfolio's'. Een portfolio is een al dan niet digitaal opgeslagen selectie van het werk van een leerling dat inzicht geeft in de voortgang van zijn of haar prestaties. In samenwerking met enkele basisscholen is met dit project getracht in de praktijk een leeromgeving te ontwikkelen die kinderen in het basisonderwijs stimuleert tot een actieve rol in het leerproces. In het traject is aangetoond dat portfolio's hieraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren.

Kansrijk
Het project van Castelijns wordt door de jury van de Solberg-Verlindenprijs gezien als het meest kansrijke portfolioproject in Nederland. Belangrijk is dat in het project een aantal veronderstelde voordelen van portfolio's in de praktijk zijn getoetst. En ook dat nieuwe vormen van evaluatie zijn verkend. Verder sprak het innovatieve karakter van het project de jury aan. Kok: `Het project van de heer Castelijns zal ongetwijfeld een stimulans betekenen voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van evaluatie in de onderwijspraktijk van het basisonderwijs'. Bekijk voor meer informatie over het project en portfolio's ook de internetsite www.cps.nl.

Solberg-Verlindenprijs
De Solberg-Verlindenprijs is vernoemd naar de in 1998 overleden oud-directeur van het Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito, tegenwoordig de Citogroep), drs. J.W. Solberg en zijn echtgenote, mevrouw C.A.E.M. Verlinden. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan personen of groepen personen die een verdienstelijke prestatie hebben verricht op een bepaald terrein van toetsing in het Nederlands onderwijs. De inzendingen worden beoordeeld door een driekoppige jury die bestaat uit deskundigen op het terrein van het thema waarop de prijs dat betreffende jaar betrekking heeft. De prijs is in 2004 voor de vijfde keer uitgereikt.

Citogroep
De in Arnhem gevestigde Citogroep wordt internationaal erkend als expert in het ontwikkelen en afnemen van toetsen en examens voor het meten en volgen van menselijke mogelijkheden. Haar pakket diensten en producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich op moderne toetsvormen en volgsystemen. De Citogroep verzorgt trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs. Al deze activiteiten voert de Citogroep uit voor onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven in binnen- en buitenland.