orgaandonor te worden Subject was: Conversion Results: Persbericht UM: Lespakket 'Orgaandonatie en Registratie' bevorder t bereidheid om orgaandonor te worden

Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht

Persbericht

7 januari 2004

Onderzoek onder middelbare scholieren wijst uit:

Lespakket 'Orgaandonatie en Registratie' bevordert bereidheid om orgaandonor te worden

Voorlichting over orgaandonatie en registratie op middelbare scholen bevordert de bereidheid onder middelbare scholieren om zich als orgaandonor te laten registreren. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) in samenwerking met het academisch ziekenhuis Maastricht (azM) en de Nierpatiënten Vereniging Maastricht. Het eindrapport van dit onderzoek, dat onlangs is verschenen, beschrijft de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een voorlichtingsprogramma over orgaandonatie en registratie voor middelbare scholieren van vijftien tot achttien jaar. Vanwege de gebleken effectiviteit wordt het lespakket door NIGZ-Donorvoorlichting (onderdeel van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, NIGZ) landelijk verspreid. Bijna veertig procent van alle middelbare scholen heeft inmiddels toegezegd het lespakket dit schooljaar op vrijwillige basis in de klas te gaan gebruiken.

Op initiatief van de Nierpatiënten Vereniging Maastricht is de UM in 1998 gestart met een uitgebreid onderzoek over jongeren, voorlichting en orgaandonatie, onder leiding van prof. dr. Bart van den Borne (hoogleraar Patiëntenvoorlichting). Op basis van deze studies werd het lespakket ontwikkeld en geïmplementeerd op 39 middelbare scholen met bijna drieduizend scholieren, verspreid over Nederland. Evaluatieonderzoek laat zien dat het lespakket de beoogde effecten heeft. De intentie om de eigen voorkeur te laten registreren in het Donorregister is hoger onder jongeren die het lespakket hebben gevolgd (68%) dan bij jongeren die de twee lessen niet hebben gehad (51%). Tevens is gebleken dat meer jongeren bereid zijn om zich te laten registreren als orgaandonor nadat ze met het lespakket gewerkt hebben (54% vs. 47%). Met name de kennis van leerlingen over het onderwerp orgaandonatie en registratie nam door het lesprogramma sterk toe. Het lespakket zorgde verder voor een minder negatieve houding tegenover het laten registreren van een orgaandonatiekeuze. Tevens achtten jongeren die het lespakket hebben gevolgd zich beter in staat om het registratieformulier in te vullen en terug te sturen.

Doelstelling van het lespakket is om jongeren te laten nadenken en discussiëren over het onderwerp orgaandonatie en registratie zodat zij op achttienjarige leeftijd een weloverwogen beslissing kunnen nemen over orgaandonatie. Sinds de invoering van de Wet Orgaandonatie, met de instelling van het Landelijk Donorregister in 1998, is het aantal mensen dat een orgaandonatievoorkeur laat registreren sterk achtergebleven bij de verwachtingen. Uit het onderzoek is gebleken dat door het lespakket het belang van registratie, de kennis over en de houding ten opzichte van orgaandonatie en registratie positief worden beïnvloed. Tijdens de eerste les komen verschillende aspecten van orgaandonatie en het belang van registratie met behulp van een video en een discussie in de klas aan bod. Tijdens les twee kunnen de leerlingen op een interactieve manier hun kennis over het onderwerp via een cd-rom toetsen en uitbreiden. Deze cd-rom geeft voorlichting-op-maat, alle scholieren krijgen persoonlijke feedback die afgestemd is op hun individuele informatiebehoefte omtrent orgaandonatie en registratie. Een invuloefening met het donorregistratieformulier sluit de twee lesuren af.

Ongeveer 285 middelbare scholen (bijna 40 procent) hebben het lespakket inmiddels toegepast of hebben toegezegd dit op vrijwillige basis in de loop van dit schooljaar in de klas te gaan gebruiken. De leerkrachten die met het lespakket hebben gewerkt zijn er enthousiast over. Komende jaren zullen ook de resterende middelbare scholen in Nederland (443) het aanbod ontvangen om dit pakket in hun lessen op te nemen. NIGZ-Donorvoorlichting draagt zorg voor de verdere verspreiding en het beheer van het pakket.

Het lespakket is het resultaat van intensieve samenwerking tussen meerdere partijen. Het initiatief voor het onderzoek kwam van de Nierpatiënten Vereniging Maastricht. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de capaciteitsgroep Gezondheidsvoorlichting van de UM, in nauwe samenwerking met artsen uit het azM en de Nierpatiënten Vereniging Maastricht. Inhoudelijk werd het projectteam ondersteund door het Donorregister en NIGZ-Donorvoorlichting, die ook een deel van de financiering voor haar rekening nam. Financierders waren tevens het Ministerie van VWS, CZ-Groep Zorgverzekeringen en de Nierstichting Nederland.