Amsterdam Airport Schiphol

Bijna 40 miljoen passagiers via Schiphol in 2003

Embargo tot woensdag 7 januari 2004, 17.00 uur

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
7 januari 2004                                                
Volgens voorlopige cijfers hebben in 2003 39,9 miljoen passagiers gebruik gemaakt van Amsterdam Airport Schiphol; een daling van 2% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer (lijn- en chartervluchten) nam met 2% af tot 393.000. Het vrachtvervoer steeg echter met 5% tot ruim 1,3 miljoen ton.

Deze cijfers heeft president-directeur G.J. Cerfontaine van Schiphol Group vandaag bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst voor relaties. Hij wijt de teruggang in het aantal reizigers en vluchten aan de oorlog in Irak, de uitbraak van de SARS-epidemie en de verslechterde wereldwijde en nationale economische situatie. Ook de warme zomer, die zorgde voor een daling in het aantal vakantieboekingen, was een oorzaak.

In de laatste maanden van 2003 tekende zich een herstel in het passagiersvervoer af. Voor 2004 gaat de directie van Schiphol Group daarom uit van een toename van het aantal passagiers via Schiphol met 4,5% tot ca. 41,7 miljoen, terwijl het aantal vliegtuigbewegingen en het vrachtvervoer naar verwachting met 2,5 tot 3% zullen stijgen.

In 2004 staat een record aan investeringen gepland: E 430 miljoen, onder meer in de uitbreiding van Lounge 1 en Terminal West, doortrekking van de voorrijwegen, de aanleg van een noordelijke taxibaan naar de Polderbaan en in bagage, security en brandveiligheid.

Ingebruikname Polderbaan
De heer Cerfontaine ging in zijn toespraak ook in op de commotie die in 2003 is ontstaan rond de ingebruikname van de Polderbaan en de gemaakte invoerfout bij de verdeling van het verkeer in de startpieken tussen de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. "Door deze commotie heeft in het afgelopen jaar de nadruk sterk op de milieukant van de in de jaren negentig voor Schiphol geformuleerde dubbeldoelstelling gelegen, en niet of nauwelijks op de economische kant. Ik hoop dat die balans het komende jaar meer in evenwicht zal komen", zei hij.

Concurrentiekracht Randstad
De president-directeur van Schiphol Group sprak zich opnieuw positief uit over de geplande fusie tussen Air France en KLM. "Binnen het beoogde multi-hubsysteem van Parijs-Charles de Gaulle en Schiphol biedt deze fusie Amsterdam Airport Schiphol perspectief om haar positie als een van de vier belangrijkste knooppunten van Europa - een positie die bijzonder belangrijk is voor de Nederlandse economie - te behouden". In dit verband herhaalde hij zijn pleidooi dat het noodzakelijk dat de concurrentiekracht van de Randstad als Europese regio wordt versterkt om ook in de toekomst verzekerd te zijn van een hoogwaardig netwerk van verbindingen via Schiphol. "Economische bedrijvigheid is hiervoor een belangrijke voorwaarde. Dit vergt een gezamenlijke inzet van alle betrokken partijen. Ik ben blij dat de overheid op dit punt inmiddels de eerste stappen heeft gezet".

Level playing field
Cerfontaine sprak daarnaast de hoop uit, dat de overheid dit jaar, als Nederland voorzitter is van de Europese Unie, ook wat zal doen aan het creëren van een meer level playing field tussen de luchthavens in Europa. "Of het nu gaat om de uitvoering van de Schengen-niet Schengen scheiding, de invoering en kosten van securitymaatregelen of van milieumaatregelen zoals woningisolatie, steeds blijkt dat Schiphol tegenover concurrerende luchthavens in het nadeel is". Daarnaast moet Schiphol volgens hem ook zelf aan de bak moeten om zijn positie te behouden. "We zullen op alle belangrijke punten beter moeten zijn dan onze belangrijkste concurrenten. Dat geldt voor de kwaliteit van primaire diensten en voorzieningen, maar ook voor de visiting costs", aldus Cerfontaine.

Met dat laatste is Schiphol Group al bezig. Vorig jaar is een kostenbesparingsprogramma gestart, dat in 2003 al tot een substantiële verlaging van de door het bedrijf te beïnvloeden kosten heeft geleid en dat dit ook de komende jaren moet doen.

004-2004/rw


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
---- --