Iedere locatie krijgt de bereikbaarheid die zij verdient
08-01-2004
De voorstudie beschrijft de resultaten van het onderzoek naar
verbetering van de bereikbaarheid van grote werk-, winkel- en
recreatielocaties. Daarbij zijn ondermeer de effecten van
vervoermanagement onderzocht. De conclusies laten zich als volgt
samenvatten:
1. Wees selectief: Niet iedere locatie vraagt dezelfde
bereikbaarheidskwaliteit en niet iedere onbereikbaarheid is even
erg. Daarom moeten prioriteiten in de keuze voor de aanpak van
locaties worden aangebracht, waarbij maatwerk per locatie kan
worden geboden.
2. Wees zakelijk. Op dit moment is onvoldoende duidelijk wat de
kosten en opbrengsten van bereikbaarheid zijn. Locatieontwikkeling
moet bedrijfsmatig worden aangepakt, waarbij bereikbaarheid een
integraal onderdeel van de ontwikkeling uitmaakt.
3. Wees slim. De inzet van vervoermanagement om het individuele
autogebruik in het woon-werkverkeer terug te dringen heeft op
enkele successen na weinig opgeleverd. De vraag is of de
beschikbare middelen niet beter kunnen worden ingezet om enerzijds
meer zelfsturing van locatiebelanghebbenden te bevorderen en
anderzijds nieuwe bereikbaarheidsdiensten te ontwikkelen.
Hoe om te gaan met bereikbaarheid?
In zijn algemeenheid blijkt dat slimme, selectieve en zakelijke actie
vereist is rond bereikbaarheid van locaties. Als concrete invulling
van de overheidsrol geldt dat zij voor de lange termijn sturing moet
geven en kaderstellend werken; op korte termijn moeten slimme en
drastische keuzen worden gemaakt. Er moet dus een keuze komen voor
locaties waar overheidsaandacht en financiering voor is. Ook in
projecten die privaat gefinancierd kunnen worden moet een drastische
keuze worden gemaakt (dus niet alle projecten een beetje aandacht en
geld, maar enkele volledig).
De voorstudie dient als basis voor het Raadsadvies over
bereikbaarheid, dat naar verwachting in het voorjaar van 2004 uitkomt.
In het adviestraject werkt de Raad aan de volgende twee onderwerpen:
1. Bereikbaarheid anders betaald. In deze lijn onderzoekt de Raad de
mogelijkheden van herverdeling van financiële stromen. De
uitdaging ligt onder andere in het vinden van manieren om de
kosten van bereikbaarheid expliciet te maken en duidelijk te maken
wie deze kosten dragen. Het gaat erom een vertaalslag te maken van
de theorie over verdeling van kosten en baten naar de toepassing
in operationele instrumenten. Ook zal worden gezocht naar
financiële prikkels die leiden tot zelfsturende mechanismen voor
locatiebelanghebbenden. Dit sluit aan bij de eerder door de Raad
bepleite transparantie en beprijzing van mobiliteit.
2. Prioriteit in bereikbaarheid. Onder deze vlag gaat de Raad aan de
slag met de uitwerking van het begrip selectiviteit bij de keuze
tussen locaties en de ontwikkeling op locaties. We onderzoeken hoe
prioriteiten kunnen worden gesteld bij de keuze in locaties op
basis van bijvoorbeeld de economische potentie van de locatie. Het
gaat dus niet alleen om verkeerskundige criteria.
De ontwikkeling van vervoersknooppunten zal centraal staan. Eén
van de vragen is hoe de nationale overheid (wettelijke) kaders kan
stellen waarin lokale en regionale initiatieven tot bloei komen.
Raad voor Verkeer en Waterstaat