Ingezonden persbericht


PERSBERICHT


Amsterdam, 8 januari 2003


Moving the world: arafat accepteert damkeitje


FOTO: bijlage en (hoge resolutie) www.scorselo-swart.com/pictures.htm

RAMALLAH- Arafat heeft gisterenavond het eerste Damkeitje van het kunstproject Moving the World geaccepteerd. Het Damkeitje werd hem aangeboden door SP-kamerlid, Harry van Bommel die deze week met o.a. senator Anja van Meulenbelt een bezoek brengt aan Israël en de Bezette Gebieden. Het kunstproject Moving the World van Scorselo & Swart is hiermee aanbeland in de transportfase van de oorspronkelijke Damkeitjes. Deze maand nog zullen de keitjes vertrekken richting NEW YORK, ATHENE, CASABLANCA, JAKARTA, ANKARA, CAIRO, OSLO, ANTWERPEN, KOPENHAGEN EN ROME.

De presentatie van het eerste damkeitje, over de grens, aan Arafat valt samen met de reis van de vierkoppige SP-delegatie. Doel van de reis is het onderzoeken van de levensvatbaarheid van het vredesproces zoals dat in de Routekaart naar Vrede is vastgelegd, en de diverse alternatieven, zoals het Geneefse Akkoord, die de laatste weken zijn gepresenteerd. Harry van Bommel overhandigde het damkeitje onder meer als teken van verbintenis die Nederland voelt met de Palestijnen. Volgens Scorselo & Swart staat het Damkeitje tevens symbool voor de opbouw; het kunstproject 'Moving the World' verplaatst sporenmateriaal van de ene cultuur naar de andere cultuur en wil op deze manier mensen en culturen met elkaar verbinden.

Met het kunstproject Moving the World wordt de oorspronkelijke Dam (1946-2000) met de originele damkeitjes (Polen 1946) opnieuw geïnstalleerd op beroemde pleinen die door de eeuwen heen een culturele of symbolische relatie met Amsterdam hebben opgebouwd. In het voorjaar worden, in ruil voor de damkeien, stenen van al deze pleinen terugverscheept naar Amsterdam. Deze stenen worden opnieuw geïnstalleerd door de kunstenaars op het Wittenburgerplein in Amsterdamscentrum.


Sinds 1998 voert het duo Scorselo & Swart, maatschappijkritische en controversiële, Art Actions uit in Nederland en daarbuiten die vaak aanleiding geven tot discussie. Zo 'kruisigden' zij zichzelf in 2002 in de Art Action: 'CRUCIFIXION' op het Museumplein in Amsterdam en daarna in DOCUMENTA, Kassel. Met 'SURRENDER TO INDIFFERENCE' evacueerden zij het Spui en werden er gedurende een week 100 'slachtoffers' door de stad verspreid. Eerder maakten ze de Art Action: '1000 STOELEN OP DE DAM' waarmee zij kritiek uitten op het besluit van het Prins Bernhard Cultuurfonds om bijna drie ton uit te trekken voor nieuwe stoelen in de Nieuwe Kerk voor het huwelijk van prins Willem-Alexander en Maxima. In de zomer van 2000 liepen zij in 100 dagen de 'HOLLAND BORDER WALK 2000' en 1999 maakten zij een serie van drie Art Actions op de Dam: 'DE DAM BORDER PROJECTS 1999'.

---