Algemene Onderwijsbond

Onderwerpen Het Onderwijsblad januari 2004

Interessante onderwerpen in dit nummer zijn:

Cover-verhaal: de verplichte boekenlijst

Wat moeten havo- en vwo-leerlingen lezen? Couperus, Vestdijk en Hermans? Of mogen Keuls, Giphart en Krabbé ook? De afgelopen tien jaar kregen leerlingen veel vrijheid om hun eigen smaak te volgen. Maar het onbehagen daarover bij leraren Nederlands lijkt te groeien, signaleren betrokkenen. En de leerlingen? "Voor hen is het lood om oud ijzer." Het cover-verhaal blikt vooruit op het symposium 'Dàt moet je gelezen hebben!' van 21 januari op de universiteit van Tilburg. "Moderne literatuur is net zoiets als voetballen: iedereen praat erover mee en iedereen denkt er ook verstand van te hebben." Harry Bekkering weet waarover hij het heeft. In 1990 behoorde hij tot het driemanschap - samen met de hoogleraren Ton Anbeek en Jaap Goedegebuure - dat in een advies een lijst van 21 boeken samenstelde die iedere leerling in vwo en havo zou moeten lezen. Op 21 januari doet Bekkering samen met andere deskundigen opnieuw een poging om het eens te worden over de literaire canon, de boeken die de moeite waard zijn om aan een volgende generatie door te geven.

Nieuws: frisse aanpak ministerie OCW: "Wat kan ik voor u doen?"

De echte goede voornemens liggen dit jaar bij het ministerie, de nieuwe basishouding van elke OCW-medewerker wordt voortaan gevormd door de slogan 'Wat kan ik voor u doen?'. Dat blijkt uit het beleidsvoornemen '100 dagen plan OCW' dat op 10 december aan het personeel werd gepresenteerd. Het Onderwijsblad zag de tekst van het plan. Een totale bestuurlijke reorganisatie moet op het departement een eind maken aan de cultuur van 'ja zeggen en nee doen'. De fouten die er gemaakt worden, worden onder meer veroorzaakt doordat 'niet duidelijk is wie waarover gaat en wie aan wat invulling geeft'. Het ministerie heeft niet alleen een slechte naam in het veld, maar ook bij ambtenaren, ze willen er niet graag werken. De haperende organisatie heeft ook veel te maken met de werkcultuur waarbij de samenwerking tussen collega's moeizaam gaat. In het rapport staat dat er tevens een gevoel van onveiligheid is waardoor mensen geen fouten durven toe te geven. Bij de nieuwe basishouding 'Wat kan ik voor je doen?' staat dan ook dat 'fouten maken mag, maar niet met opzet en niet twee keer dezelfde fout'.

Extra media-service: digitaal archief Het Onderwijsblad

Hoe zat het ook al weer met de veranderingen in de basisvorming? Wat kan ik verwachten van de klachtencommissies? Had ik niet een keer iets gelezen over luxeverzuim? Waarom is er zo'n kloof tussen basis- en voortgezet onderwijs? Heeft er wel eens iets over techniek in het basisonderwijs in gestaan? Al die vragen zijn voortaan makkelijk te beantwoorden door te zoeken in het digitaal archief van Het Onderwijsblad. Surf naar www.aob.nl en klik daar op Het Onderwijsblad, daarna op archief. Het archief loopt terug tot 1999.



Algemene Onderwijsbond