Ingezonden persbericht


Reactie KNV op voorstudie Raad VenW

Geachte redactie ,

Hieronder vindt u de reactie van Koninklijk Nederlands Vervoer op de
voorstudie van de Raad voor Verkeer en Waterstaat "Iedere locatie krijgt de
bereikbaarheid die ze verdient". Deze voorstudie is op 8 januari verschenen

Koninklijk Nederlands Vervoer vindt de voorstudie van de Raad voor verkeer
en Waterstaat veelbelovend.

Reactie n.a.v. de conclusies van de Raad

1) wees selectief
De Raad adviseert om prioriteiten te stellen in de aanpak voor locaties.
Niet elke locatie is even belangrijk. Dit is geheel in lijn met wat KNV al
vaker stelt: De bereikbaarheid van belangrijke economische mainports moet
prioriteit hebben. Daarnaast heeft KNV tezamen met EVO en TLN vorig jaar de
"Infrastructurele wegwijzer ? een kwestie van prioriteiten stellen"
uitgegeven, Hierin staan de files die de economie de grootste schade
berokkenen. Een handige wegwijzer naar de juiste prioriteiten.

2) wees zakelijk.
KNV hecht er veel belang aan dat de Raad een poging onderneemt om de kosten
en baten van bereikbaarheid inzichtelijk te maken. Enkele cijfers zijn wel
bekend: de directe en indirecte kosten van de slechte bereikbaarheid
bedragen voor het Nederlandse bedrijfsleven 1,6 miljard euro per jaar. De
richting die de raad kiest om tot een verschuiving van financiële stromen
van bereikbaarheid te komen zal dan ook door het Nederlandse bedrijfsleven
met interesse worden gevolgd.
Wat KNV betreft hebben ook overheden een rol in de verzakelijking, in de
zin dat niet alleen de bedrijven, maar ook de overheden de urgentie van een
goede bereikbaarheid wordt helder gemaakt.

3) wees slim
De Raad pleit voor slimmer mobiliteitsmanagement. KNV is van mening dat
een betere afstemming tussen overheden, bedrijfsleden en gebruikers tot een
betere bereikbaarheid leidt. Het beprijzen van het weggebruik naar tijd en
plaats is volgens KNV zo een slimme maatregel, net als het gericht
investeren in openbaar vervoer. Tegelijk verwacht KNV dat zogenaamde
mobiliteitsconvenanten voor een betere ontsluiting van (bedrijfs)terreinen
kan zorgen. In zo'n convenant koopt men gezamenlijk vervoer in. KNV ziet
hierin naast een rol voor het openbaar vervoer ook een belangrijke rol
weggelegd voor besloten busdiensten (touringcars) en inzet van kleinschalig
collectief personenvervoer zoals taxidiensten.

---


De voorstudie van de Raad voor V en W kunt u vinden op: www.raadvenw.nl

Voor vragen kunt u bellen naar:

Arjen Boukema
PR & Communicatie KNV
06 ? 26 13 47 16