Gemeente Enschede

95% bezoekers Digitaal Loket na bezoek tevreden met resultaat


Enschede, 08-01-2004

Afgelopen jaar heeft de gemeente Enschede onderzoek gedaan naar het gebruik van het Digitale Loket. Doel van het onderzoek was de sterke en zwakke punten duidelijk te krijgen om het Digitaal Loket zo goed mogelijk op de eisen en wensen van de gebruikers te kunnen afstemmen.

Al geruime tijd bestond er de behoefte om de gebruikers naar hun mening over het Digitaal Loket te vragen. Is de informatie in het loket goed te vinden? Zijn de teksten wel goed leesbaar? Wat gaat er goed en wat kan er nog verbeterd worden?
Hiertoe is een vragenlijst opgesteld. Deze vragenlijst heeft in totaal
1 maand online gestaan en verscheen na het afsluiten van het Digitaal Loket. In totaal hebben 396 respondenten de vragenlijst ingevuld. De belangrijkste resultaten uit dit gebruikersonderzoek zijn:
* De meeste respondenten vielen in de leeftijdscategorie 18-29 jaar en kwamen (zoals verwacht) uit Enschede.

* Iets meer dan de helft van de respondenten was man.
* Over het algemeen is de tevredenheid over het Digitaal Loket goed, het gemiddeld gegeven rapportcijfer is een 7,1.
* De meeste respondenten vinden een Digitaal Loket een goede vorm van dienstverlening.

* Het merendeel was ook van mening dat ze de informatie die ze zochten gemakkelijk konden vinden en dat dezelfde soort informatie telkens op dezelfde plaats op het scherm te vinden was.
* De meningen waren verdeeld bij de stelling of de inhoud van het Digitaal Loket overzichtelijk gepresenteerd was.
* De teksten werden goed gewaardeerd vanwege de begrijpelijkheid en de meeste respondenten vonden dat alle informatie telkens snel op het scherm verscheen.

* De lay-out werd door de meeste respondenten als positief ervaren echter een aantal hadden een paar kanttekeningen.
* Verreweg de meeste respondenten (95%) die een product hebben bezocht zijn tevreden met het resultaat.

* En ruim 80% heeft aangegeven in de toekomst zeker weer gebruik te zullen maken van het Digitaal Loket.

* Er is een heel aantal sterke punten van het Digitaal Loket genoemd, zoals de overzichtelijkheid, de snelheid, de hoeveelheid informatie en het gemak dat thuis informatie kan worden nagezocht of producten worden aangevraagd.

* Verbeterpunten die genoemd zijn: de navigatie, lay-out en de zoekmogelijkheden.

* 28% van de bezoekers bezocht het loket voor het eerst en 35% had het loket al minstens 5 keer bezocht.

Al met al is de gemeente Enschede tevreden over de resultaten van dit gebruikersonderzoek. Het onderzoek geeft een geweldige impuls aan de ontwikkeling van het Digitaal Loket. Aan de verbeteringen naar aanleiding van het onderzoek wordt inmiddels hard gewerkt.

De conclusie is gerechtvaardigd dat het digitaal loket zich heeft ontpopt tot een volwaardig dienstverleningskanaal dat veelvuldig door de burgers gebruikt wordt. Zo staat er nu 540 producten in het Digitaal Loket en zijn er 80 transactiemogelijkheden. In 2003 werd het Digitaal Loket 193.880 keer bezocht.

Het volledige gebruikersonderzoek kunt u lezen op www.enschede.nl

Het Digitaal Loket van de gemeente Enschede is te bereiken via www.loket.enschede.nl en via de gemeentelijke website www.enschede.nl onder Digitale Loketten.

---

---

Gepubliceerd op 08-01-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar