BOVAG

Nieuwe BOVAG-bondsvoorzitter Jack Schueler

8 January 2004

Géén hinder-overheid, maar minder overheid

Ondernemerschap moet ruimte krijgen, zei de nieuwe BOVAG-bondsvoorzitter Jack Schueler tijdens de officiële voorzitterwisseling vandaag. Ruimte door minder administratieve lasten, door de juiste keuzes in mobiliteit en door billijk toezicht op mededingingsregels. Schueler volgt Peter Koops op, die het voorzitterschap van de BOVAG drie jaar vervulde.

Wetten en regels die de vrijheid van ondernemers onnodig beperken, moeten worden afgeschaft. En ook allerlei administratieve verplichtingen waar ondernemers onnodig veel tijd mee kwijt zijn, moeten worden opgeruimd. BOVAG heeft daar ook voorstellen voor gedaan. Schueler vreest dat de winst die wordt gemaakt met het schrappen van bestaande regels, weer teniet wordt gedaan door het invoeren van nieuwe regels. Hij denkt daarbij aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties en de Wet Financiële Dienstverlening.
Schueler maakte meteen van de gelegenheid gebruik om bij VROM-staatssecretaris Van Geel (die bij de voorzitterswisseling aanwezig was) aan te kaarten of het keuren van alle vloeistofdichte vloeren écht wel nodig is. Hij benadrukte dat de regeling voor de keuring van vloeistofdichte vloeren van bedrijven de administratieve lasten-toets goed moet kunnen doorstaan. En dat die regeling nu ook snel bekend wordt, want er is nog veel werk te doen. Daarvan mogen de klanten van de bedrijven geen hinder ondervinden.

Schueler ziet graag dat de minister van Verkeer en Waterstaat in de nota-Mobiliteit, die in 2004 verschijnt, heldere keuzes maakt. Hij prees mevrouw Peijs omdat zij een zwaar beladen onderwerp als de kilometerheffing niet uit de weg gaat en in elk geval een grondig onderzoek aankondigt naar de haalbaarheid van een variabele heffing. BOVAG is voorstander van een kilometerheffing, maar wel onder strikte voorwaarden. De BPM zou in de heffing moeten worden opgenomen want die dupeert consumenten en belemmert ondernemers.

Ook moet er letterlijk meer ruimte komen, door het oplossen van knelpunten in het wegennet. De kosten worden al sinds jaar en dag dubbel en dwars opgebracht door de weggebruikers. In 2004 zal het kabinet ruim twee miljard euro besteden aan onderhoud en aanleg van wegen.
In datzelfde jaar zullen ruim zes miljoen autobezitters en autokopers 11,3 miljard euro aan BPM, motorrijtuigenbelasting en brandstofaccijnzen afdragen. BOVAG wil dat minister Peijs die wanverhouding op de politieke agenda zet.

Schueler ergert zich aan het optreden van de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa jegens branche-organisaties. BOVAG wil haar leden kunnen informeren over loonkostenstijgingen waarmee ondernemers rekening moeten houden. Voor een gemiddelde ondernemer is het onmogelijk om op eigen kracht alle gevolgen van overheidsmaatregelen en CAO-afspraken voor zijn prijzen en tarieven te berekenen. Daar heeft hij deskundige hulp voor nodig, vooral van zijn branche-organisatie.

De nieuwe voorzitter sprak tot slot de wens uit dat dit kabinet serieus werk maakt van het bieden van meer ruimte voor ondernemerschap. Dus: géén hinder-overheid, maar minder overheid.

Jack Schueler (54) is eigenaar van een in Nijkerk gevestigd VW-Audi dealerbedrijf met daaraan verbonden een tankstation, een lease- en een schadebedrijf. Binnen en buiten de BOVAG bekleedde hij sinds 1988 reeds diverse bestuursfuncties.